اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اخذ گواهی بهداشت:
گواهی های گوناگونی برای صادرات و واردات کالا لازم است تا محصول از نظر کیفیت و استاندارد تأیید شود. از جمله مدارک ضروری برای صادرات و واردات اقلام غذایی و آرایشی، گواهی بهداشت است که با بررسی و نمونه برداری برای کالای مدنظر صادر می شود.

ترخیص50

از آنجا که این دسته از محصولات ممکن است بر بهداشت افراد جامعه تأثیر سوء داشته باشند و تهدیدی برای سلامت به شمار روند، لازم است مجوزها و استانداردهای لازم را از نظر سلامت دریافت کنند.

گواهی بهداشت مدرکی است که برای مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی اخذ می شود تا محصول امکان صادرات و واردات داشته باشد.در این مقاله، مطالبی را راجب اخذ گواهی بهداشت در فرآیند ترخیص کالا مرور خواهیم کرد.

گواهی بهداشت چیست؟
گواهی بهداشت به سندی اطلاق می شود که از طرف کشور تولیدکننده برای محصول صادر می شود یا خود تولیدکننده آن را صادر می کند و توسط مقامات ذی صلاح بهداشتی مورد تأیید قرار می گیرد.

پروانه بهداشتی صادرات و واردات نیز به هر آن مجوزی گفته می شود که یک محصول باید از نهادهای رسمی بهداشتی دریافت کند تا اجازه ترخیص و استقاده داشته باشد.

مجوزهای بهداشتی می تواند شامل پروانه تأسیس، پروانه مسئول فنی، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت و پروانه ترخیص باشد.

برای واردات محصولات غذایی و دارویی، پیش از هر چیز به مجوز ورود (گشایش) نیاز خواهد بود که در حقیقت موافقت اولیه برای واردات محصول است که از طریق پروفرما یا پیش فاکتور اظهار می شود.

رویه دریافت گواهی بهداشت:
روند دریافت گواهی بهداشت به این صورت است که ابتدا فرم گواهی بهداشت تکمیل شده و درخواست کتبی آن ارائه می شود.

پس از ثبت اولیه، پرونده به کارشناس مربوط ارجاع داده می شود که که اگر پروانه ساخت و شناسه نظارت معتبر داشته باشد مورد تأیید قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز از کالای مربوط نمونه برداری خواهد شد. اگر نتیجه آزمایشگاه نمونه برداری با حد استاندارد تطابق داشته باشد گواهی بهداشت برای محصول صادر می شود.

(درخواست کتبی معتبر برای صدور گواهی بهداشت شامل نام محصول و نام تجاری آن، نوع بسته بندی، اوزان بسته بندی، تاریخ تولید و انقضاء، و مقصد کالا است.)

انواع فرم گواهی بهداشت:
گواهی های بهداشت مورد تایید وزارت بهداشت ایران شامل دسته های زیر است:

  • گواهی بهداشت بر اساس محموله.
  • گواهی بهداشت به صورت زمان دار (یکساله).
  • گواهی فروش آزاد.

در صورت استفاده از روش محموله، در گواهی حتما شماره بچ (Batch No.) با تاریخ تولید و انقضاء درج خواهد شد. همچنین، شماره فاکتور، تاریخ فاکتور، و LC و بارنامه نیز در گواهی بهداشت محموله به ثبت می رسد.

گواهی فروش آزاد نیز تأیید می کند که محصول به صورت آزاد و مطابق با ملزومات قانونی در کشور به فروش می رسد.

چنانچه درخواست از طرف شرکت بازرگانی باشد ارائه معرفی نامه از طرف تولید کننده با مهر و امضاء مدیرعامل در سربرگ الزامی است.

صدور گواهی بهداشت برای محموله ها:
صدور گواهی بهداشت برای محموله ها به دو صورت زیر انجام می گیرد:

محصولاتی که دارای پروانه ساخت معتبر هستند با استناد به این پروانه در صورتی که شرایط بهداشتی آنها تایید شده باشد، گواهی بهداشت را از اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دریافت خواهند کرد. با این حال، گاهی نیز در صورت لزوم، از این محموله ها نمونه برداری می شود.

محصولاتی که به صورت سنتی تولید می شوند و فاقد پروانه های بهداشتی هستند، پس از بازدید از محموله و تأیید آزمایشگاه گواهی بهداشت برایشان صادر خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>