اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مقررات واردات کالا در چین:
در چین مانند اکثر کشورها، مقررات حاکم بر واردات کالا و فروش آن در بازار داخلی پیچیده است. این قوانین در چین به سرعت درحال تغییر هستند و لازم است که هر شرکت واردات و صادرات، این قوانین را فرا بگیرد.در این مطلب همراه ما باشید تا با مقررات واردات کالا در چین آشنا شویم.

ترخیص45

واردکنندگان کالا در چین:
در گذشته فقط تعداد کمی از شرکت های چینی با حق تجارت خارجی مجاز به واردات محصولات به چین بودند.

پس از پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی، شرکتهایی که قصد تجارت در واردات را دارند فقط طبق قانون تجارت خارجی و اقدامات تشکیل پرونده و ثبت نام فعالان تجارت خارجی باید در وزارت بازرگانی یا دفاتر محلی مجاز آن ثبت نام کنند.

همه شرکت ها (چینی و خارجی) حق واردات بیشتر محصولات را دارند اما تعداد محدودی از کالاها برای واردات از طریق شرکت های بازرگانی دولتی مجاز است.

چه کالاهایی وارد چین می‌شوند؟
چین واردات را به سه دسته ممنوع، محدود و مجاز طبقه بندی می کند. واردات کالاهای خاصی (به عنوان مثال زباله، مواد سمی) ممنوع است، در حالی که کالاهای انتخاب شده در گروه محدود به سهمیه یا مجوز نیاز دارند.

بیشتر کالاها در گروه مجاز قرار می گیرند. واردکنندگان در انتخاب مقدار و زمان خرید آزاد هستند. وزارت بازرگانی برای نظارت بر واردات بخشی از این کالاها (به عنوان مثال ماشین آلات، محصولات الکتریکی) سیستم مجوز خودکار را اجرا می کند.

فهرست دقیق کالاها (فقط به زبان چینی) را می توانید از طریق وزارت بازرگانی یا کمیسیون تجارت در چین تهیه کتید.

تعرفه واردات کالا در چین:
چین در درجه ی اول در بیشتر کالاهای وارداتی تعرفه می گیرد. این تعرفه ها از نظر ارزش معامله کالاها، از جمله هزینه بسته بندی، باربری، حق بیمه و سایر هزینه های خدمات انجام شده قبل از تخلیه کالا در محل مقصد تعیین می شود.

بسیاری از تعرفه ها از زمان پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی کاهش یافته است. تعرفه متوسط از 15.3 در سال 2000 به 9.3 در سال 2017 کاهش یافته است.

اداره کل گمرک تعرفه ها را اداره می کند و یک برنامه تعرفه ای را برای دسترسی به صورت سالانه منتشر می‌کند.

مالیات بر ارزش افزوده( تقریبا در مورد تمام محصولات) و مالیات بر مصرف( در مورد برخی از محصولات) نیز در هنگام واردات تعیین می‌شوند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده به طور معمول برای موارد خاص از 10 درصد تا 16درصد است. واردکنندگان کالاهای مصرفی خاص( به عنوان مثال دخانیات، مشروبات الکلی و لوازم آرایشی و بهداشتی) باید مالیات مصرف را با نرخ متغیر بین 1 تا 40 درصد پرداخت کنند.

مناطق ویژه تجاری:
در چین، مناطق ویژه تجاری بسیاری وجود دارد (به عنوان مثال مناطق پیوند خورده، مناطق توسعه اقتصادی و غیره). این مناطق ویژه، استثناهایی را در روش های معمول گمرکی و مقررات واردات کالا در چین فراهم می کنند و امکان تعرفه ترجیحی و برخورد مالیاتی را فراهم می کنند.

کلیه شیوه های تجارت بین شرکتها در مناطق و مناطق چین، خارج از مناطق تحت قوانین معمول است که برای واردات به چین اعمال می شود.

فرآیند صادرات:
مقررات ویژه (به عنوان مثال بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) در مورد کالاهایی که تحت توافق نامه تجارت فرآوری صادرات شامل قراردادهای تولید که در آن تمام کالاهای تولید شده صادر می شود، اعمال می شود. تمامی این تمهیدات باید توسط وزارت بازرگانی یا دفاتر محلی آن تایید شود.

مجوزهای واردات:
واردات کالاهای خاص نیاز به مجوز واردات دارد. به طور کلی، درخواست های مجوز واردات به وزارت بازرگانی یا دفاتر محلی مجاز آن ارسال می‌شود. برای برخی از کالاها (به عنوان مثال ماشین آلات، محصولات الکتریکی)، مجوز به طور خودکار برای همه متقاضیان صادر می شود و فقط برای پیگیری دقیق تر واردات استفاده می شود.

در موارد دیگر، تأیید به صورت خودکار انجام نمی شود. این مجوزهای واردات غیر خودکار، برای کنترل واردات کالاهای خطرناک و اجرای سهمیه نرخ تعرفه (به عنوان مثال تعرفه های دو مرحله ای، که در آن حق پرداخت تعرفه پایین تر برای واردات حداکثر مقدار مشخصی از کالاها صادر می شود) استفاده می شود.

سهمیه نرخ تعرفه:
سهمیه نرخ تعرفه (یعنی تعرفه های دو مرحله ای، که در آن حق واردات تعرفه کمتری برای واردات حداکثر مقدار مشخصی کالا صادر می شود) برای گندم، ذرت، برنج، شکر، پشم، پنبه، و برخی کودهای خاص اعمال می شود.

شرکت های چینی که می خواهند با سهمیه نرخ تعرفه پایین تر واردات کنند باید برای تخصیص بین 15 تا30 اکتبر سال قبل( یا برای تخصیص مجدد سهمیه نرخ تعرفه، بین 1 تا 15 سپتامبر) به وزارت بازرگانی مراجعه کنند.

بازرسی / صدور گواهینامه واردات:
الزامات بازرسی و صدور گواهینامه پیچیده ای وجود دارد که نیاز به بازرسی کالاهای خاص هنگام ورود و یا همراه داشتن گواهینامه رسمی شناخته شده توسط دولت چین است( به عنوان مثال گواهی تکمیل و انطباق و همچنین گواهی استاندارد اروپایی منع استفاده از مواد خاص خطرناک برای کالاهای الکتریکی و یا گواهی رایگان آفت برای برخی محصولات کشاورزی).

کالاهایی که موفق به انجام بازرسی های لازم نشده و یا با گواهینامه مورد نیاز همراه نیستند، ممکن است توقیف یا بازگردانده شوند. شرایط صدور گواهینامه ممکن است شامل بازرسی از کارخانه در کانادا باشد.

در برخی موارد، چین گواهی ارائه شده در کانادا را به رسمیت می شناسد (به عنوان مثال توسط سازمان استاندارد کانادا یا سازمان بازرسی مواد غذایی کانادا). در سایر موارد، بازرسی باید در چین انجام شود تا گواهی لازم به دست آید.

برای برخی از کالاها (در درجه اول کالاهای کشاورزی و محصولات الکتریکی / الکترونیکی) نیز ممکن است لازم باشد کارخانه کانادایی یا تأسیسات فرآوری دارای گواهینامه دولت چین باشند (که ممکن است نیاز به بازدید بازرسان چینی داشته باشد که توسط شرکت کانادایی پرداخت می شود).

الزامات برچسب گذاری / بسته بندی:
چین طیف وسیعی از الزامات برچسب گذاری و بسته بندی را دراختیار دارد که به ویژه برای کالاهای مصرفی بسیار مهم است. در برخی موارد، کالاهایی که این شرایط را نداشته باشند از ورود به چین منع می شوند.

کنترل ارز:
واردکنندگان چینی می توانند یوان را به منظور خرید کالا برای واردات، آزادانه به ارزهای خارجی تبدیل کنند، اما باید تشریفات لازم را با اداره امور خارجه ارز انجام دهند تا نشان دهند که تمام ارزهای خارجی برای تأمین بودجه واردات استفاده می شود و انتقال به خارج از کشور برای اهداف دیگر است.

تعرفه ها و اطلاعات دسترسی به بازار:
مشتریان خدمات کمیسیون تجارت با سوالاتی در مورد تعرفه ها و اطلاعات دسترسی به بازار باید از طریق یکی از هیئت نمایندگان کانادا در چین با کمیسیون تجارت در چین با مسئول بخش موردنظر صحبت کنند. ( لطفا بخش موردنطر را مشخص کنید.)

از لحاظ درخواست تعرفه، لطفاً کد سیستم هماهنگ مناسب برای محصول موردنظر را ارائه دهید. اگر کد در دسترس نیست، لطفا برای شناسایی کد به سایت طبقه بندی صادرات کانادا مرجعه کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>