اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی:
مشخص کردن ارزش و تعرفه صحیح کالاها از موارد مهم در اظهار و ترخیص کالا از گمرک است که باید با دقت انجام گیرد تا باعث بروز مشکلات برای صاحبان کالا نشود.

ترخیص44

در این مطلب، نکاتی را در مورد تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی بررسی خواهیم کرد.بر طبق تفاهم نامه ای که بین سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک جمهوری اسلامی منعقد شده است، مرجع تعیین ارزش کالاهای صادراتی سازمان گمرک ایران است.

قیمت و تعرفه کالاهای صادراتی از پیش توسط مرجع رسمی دولت ایران تعیین شده است و به صورت فهرستی از ارزش کالاهای صادراتی در اختیار سازمان های مربوط قرار گرفته است. همچنین، اگر کالایی دارای چندین ارزش صادراتی باشد، ملاک تعیین ارزش، آخرین ارزش مصوب ابلاغی است.

دوراظهاری کالای صادراتی به واسطه ی پنجره واحد تجارت فرامرزی یا epl انجام می گیرد و قرار شده است ارزش کالاها از این طریق به صورت برابر ریالی مبلغ ارزی محاسبه شود که با علامت اختصاری EGP در فیلد 22 فرم اظهارنامه مشخص می گردد.

سامانه TSC گمرک و ارزش کالاهای صادراتی:
با توجه به الکترونیکی شدن مراحل ترخیص و تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی، قیمت کالاها در سامانه جست و جوی ارزش کالا (TSC) توسط گمرک ایران به روز رسانی می شود و قابل استعلام می باشد.

TSC یا Tariff Specification Code کد شناسه ای است که برای تعیین ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی مشخص شده است.

در سامانه TLC، ارزش گذاری کالاها براساس تعرفه های تقسیم بندی شده صورت می گیرد و به کمک این ابزار، افراد و شرکت های تخصصیِ صادراتی می توانند ارزش کالاهای خود را تعیین نمایند.

سامانه TSC موجب تسهیل و افزایش سرعت اظهار کالاهای صادراتی و کاهش اختلاف ها در این زمینه شده است.

در سامانه TSC اطلاعات مربوط به ارزشِ چندین هزار کالا به ثبت رسیده است که به صادرکنندگان کمک می کند بتوانند ارزش کالاهای خود را به طور دقیق تری تعیین کنند.

در این سامانه براساس مشخصات تعرفه ای، یک کد 4 رقمی به هر کالا اختصاص داده می شود که ارزش هر واحد از آن کالایِ به خصوص را تعیین می کند. برای جست و جو در این سامانه می توانید کد تعرفه یا اطلاعاتی نظیر برند کالا را در فیلد جست و جو وارد کنید.

به طور کلی، ملاک تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی، معمولا قیمت عمده فروشی کالا در بازار یا ارزش معاملاتی کالاهای مشابه است که توسط کارشناسان گمرک تعیین می گردد و به صورت آنلاین در سامانه جامع گمرکی به روز رسانی می شود.

با این حال، در مورد کالاهایی که قیمت آنها به طور مداوم در حال تغییر و دگرگونی است، صاحبان کالا در صورت اختلاف و مغایرت ارزش، می توانند از طریق سامانه EPL با درج شناسه و مستندات لازم، ارزش کالای خود را مورد بازبینی قرار دهند. در این حالت، با رعایت ماده 45 قانون امور گمرکی، پرونده به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع داده می شود.

علاوه بر این، بنا بر تبصره 1 ماده 45 قانون امور گمرکی، صاحب کالا در مواردی که به انتظار اعلام نظر قطعی گمرک از ترخیص کالا خودداری کند، در صورتی که نظر قطعی گمرک موید پرداخت مبلغی بیش از اظهار صاحب کالا نباشد، از تاریخ اظهار تا تاریخ اعلام قطعی، از پرداخت هزینه های انبارداری معاف خواهد بود.

همچنین، ارزش نهایی تعیین شده توسط گمرک، طی مدت 30 روز پس از تاریغ ابلاغ ارزش، قابل اعتراض است که در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>