اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اصطلاح کالای ضبطی در ترخیص کالا:
در امور گمرکی و فرآیند ترخیص از سوی شرکت ترخیص کالا قوانین و مفاهیم مختلفی وجود دارد که آشنایی با آنها می تواند به بازرگانان کمک کند بهتر و سریع تر کالاهای خود را از گمرک ترخیص نمایند.در این مطلب، با اصطلاح کالای ضبطی در ترخیص کالا آشنا می شویم

ترخیص41

کالای ضبطی یکی از این اصطلاحات گمرکی است که نیازمند بررسی بیشتر می باشد. اگر با این اصطلاح آشنایی ندارید، در این مقاله به شما توضیح خوایم داد که منظور از کالای ضبطی چیست و شامل چه موارد و قوانینی می شود. با ما همراه باشید.

کالای ضبطی به چه کالاهایی اطلاق می شود؟
برای پاسخ به سوال اصطلاح کالای ضبطی در ترخیص کالا چیست به طور خلاصه می توان گفت که کالای ضبطی هر آن کالایی است که ممنوع الورود بوده یا به صورت غیر مجاز به کشور وارد شده است و توسط گمرک ضبط و تصرف می شود.

تفاوت کالای ضبطی و متروکه:
کالای متروکه کالایی است که صاحب آن اقدامات لازم را برای ترخیص انجام نداده یا مدت زمان ترخیص کالا به اتمام رسیده و کالا در انبارهای گمرک متروکه شده است.

مشخص است که کالای متروکه و ضبطی از این نظر که هر دو از انبارهای گمرک ترخیص نشده اند به یکدیگر شباهت دارند. ولی تفاوت کالای ضبطی در این است که این نوع از کالا به دلیل ممنوعیت توسط گمرک ضبط می شود، در حالی که کالای متروکه ممکن است هیچ گونه ممنوعیتی برای ترخیص نداشته باشد.

گمرک چه اقدامای در رابطه با کالاهای ضبطی انجام می دهد؟
باید در نظر داشت که اگر کالای ضبطی با مشخصات صحیح به گمرک اظهار شده باشد، گمرک ممکن است به صاحب کالا سه ماه فرصت دهد تا آن را از کشور خارج کند.

اگر در این مدت صاحب کالا برای پس فرستادن مرسوله خود تصمیمی نگیرد و اقدامی انجام ندهد، کالاهای او پس از این مدت توسط گمرک ضبط خواهد شد. علاوه بر این، صاحب کالا دو ماه فرصت خواهد داشت که اگر شکایتی در این زمینه دارد به مراجع قانونی اعلام کند، که پس از تاریخ مراجعه به مراجع قضایی، حداکثر تا پانزده روز می تواند گواهی ها و اسناد مربوط را ارائه نماید.

در صورتی که پس از این دو ماه هم تکلیف این گونه از کالاها مشخص نشود، از نظر قانونی و به طور قطعی، کالاها ضبط می شوند و مالکیت آنها در اختیار دولت قرار می گیرد.

پس از واگذار شدن مالکیت کالاهای ضبطی به گمرک، به موجب ماده 37 قانون امور گمرکی، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، مسئولیت این کالاها را به عهده می گیرد و با تنظیم صورت مجلس کالاهای ضبطی را به انبارهای خود انتقال می دهد.

به موجب ماده 33، سازمان جمع آوری و فروش تملیکی این کالاهای ضبط شده را با رعایت مقررات مربوط به فروش خواهد رساند.

همچنین، براساس تبصره ماده 35، اگر کالاهای ضبطی از نوع سریع الفساد باشند و نگهداری آنها با هزینه های اضافی یا خطر همراه باشد، چه ضبط کالا قطعی شده باشد و چه نشده باشد، و برای کالاهایی که شش ماه از تاریخ ضبطشان گذشته است ولی تعین تکلیف نهایی نشده اند، باید طبق مقررات به فروش گذاشته شوند و وجوه حاصل از آن تا زمان تعین تکلیف نهایی به عنوان سپرده نگهداری شود، مگر آنکه مرجع رسیدگی به این موضوع تشخیص دهد که تا زمان تعین تکلیف شدن لازم است کالا در انبار بماند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>