اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اخذ مجوز استاندارد (coi):
گواهی بازرسی و استاندارد (coi) مدرکی است که در فرآیند واردات و صادرات کالا مورد استفاده می باشد و برای کنترل سطح کیفی محصولات با کمک شرکت صادرات و واردات صادر می شود.

ترخیص40

این گواهی پس از بازرسی و نمونه برداری از محموله های کالا اخذ می شود و به واردکنندگان اطمینان می دهد که کالاهایشان مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی خواهد بود.در این مطلب، نکاتی را در مورد اخذ مجوز استاندارد (coi) مرور خواهیم کرد.

به طور کلی، کالاهایی که به کشور ایران وارد می شوند، در یکی از دو دسته ی زیر قرار می گیرند:

  • کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری.
  • کالاهای غیر مشمول.

کالاهایی که در زمره مشمول استاندارد اجباری قرار گرفته باشند، لازم است حتما گواهی بازرسی یا COI را ارائه نمایند که پس از بازرسی در مبدأ یا مقصد صادر می شود.

گواهی COI چیست؟
براساس تعریفی که در «روش اجرایی ارزیایی انطباق کالاهای وارداتی» توسط سازمان ملی استاندارد ایران ارائه شده است، گواهی Certificate of Inspection یا به حروف اختصاری COI، به مدرکی اطلاق می شود که بر طبق آن شرکت های بازرسی انطباق کالاهای وارداتی را با استانداردها، ضوابط یا مشخصات فنی مربوطه، به موجب بررسی مستندات، بازدید از محموله، نمونه برداری و نتایج آزمون، گواهی می نمایند.

روش های اخذ گواهی استاندارد:
همان طور که گفته شد، بازرسی و تطبیق کالا براساس الزامات استاندارد بین المللی صورت می گیرد و هم پیش از ارسال در مبدأ و هم پس از ارسال در مقصد قابل اخذ می باشد. در ادامه، به این دو روش اخذ مجوز استاندارد (coi) اشاره خواهیم کرد.

روش اول - ارزیابی تطبیق کالا در مبدأ:
در این روش، ارزیابی و انطباق کالا قبل از حمل و در مبدا توسط شرکت های بازرسی مورد تأیید سازمان استاندارد انجام می گیرد تا کاملا با ویژگی های مندرج در استانداردها و ضوابط و مشخصات فنی مربوط، مطابقت داشته باشند.

در این حالت، پس از واردات، اسناد و نتایج آزمونِ محموله هایی که گواهینامه بازرسی را در مبدأ دریافت کرده اند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت نداشتن مغایرت، گواهینامه انطباق (COC) برای آنها صادر می شود.

این روش بیشتر برای ماشین آلات و کالاهایی مورد استفاده است که گشایش اعتبار اسنادی نزد بانک دارند.

روش بازرسی در مبدأ از طریق همکاری شرکت های بازرسی قابل انجام است.

روش دوم - ارزیابی تطبیق کالا در مقصد:
در روش دوم، گواهی استاندارد و تطبیق کالا پس از رسیدن به مقصد و قبل از ترخیص از گمرک صادر می شود. در این حالت، کالاها برای بازرسی و نمونه برداری به یکی از آزمایشگاه های آکرودیته ( همکار با سازمان ملی استاندارد ایران) ارسال می شود و در صورت انطباق کالا با استانداردهای مدنظر، از گمرک اجازه ترخیص می یابند.

معمولا از این روش برای کالاهایی استفاده می شود که مورد نیاز خطوط تولیدی هستند و لازم است به سرعت به کشور وارد شوند.

چه کالاهایی مشمول قوانین استاندارد اجباری هستند؟
اینکه چه کالاهایی مشمول مقررات دریافت گواهی استاندارد اجباری می شوند را سازمان ملی استاندارد ایران تعیین می کند و به گمرکات کشور ابلاغ می نماید.

به طور کلی، اکثر مواد غذایی و بهداشتی و بسیاری از قطعات و لوازم صنعتی، مشمول قوانین استاندارد اجباری هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>