اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گواهی بازرسی در ترخیص کالا:
بازرسی در پروسه ترخیص کالا به دلالیل مختلف ممکن است انجام شود و کمیت و کیفیت کالا را مشخص می کند. این عمل هم برای کالاهای وارداتی و هم صادراتی صورت می گیرد و تجار و مسئولین کشورها را از کیفیت و مرغوبیت کالا مطمئن می کند.در این مقاله، مروری بر گواهی بازرسی در ترخیص کالا خواهیم داشت.

ترخیص3

بازرسی کالا توسط شرکت های بازرسی و با ابزارها و تجهیزات دقیق انجام می شود و سندی نیز در همین باره بین صاحب کالا و شرکت منعقد می شود.

بازرسی ممکن است در حین تولید، قبل از حمل، یا در مقصد و … انجام گیرد و در شمار تشریفات گمرکی و دستورالعمل های بانکی برای اظهار کالا محسوب می شود.

اصطلاح سورویلانس به چه معناست؟
اصطلاح سورویلانس (Surveillance) نیز در همین زمینه برای شرکت های بازرسی کالا به کار می رود که فعالیت هایی مثل نمونه برداری و آزمایش را انجام می دهند تا محصولِ فرستاده شده از نظر کمی و کیفی ارزیابی شود.

با انجام این کار، اطلاعات پیش فاکتور با کمیت کالا تطبیق پیدا می کند، سالِ ساختِ آن وارسی می شود، استاندارد بودنِ آن بررسی می شود، بسته بندیِ آن ارزیابی می شود، و گواهی هایِ لازم برای کالا صادر می شود.

انواع گواهی بازرسی کالا:
بازرسی ها به دلایل گوناگون و در زمان های مختلفی انجام می شود، و پس از ارزیابی، گواهی بازرسی در ترخیص کالا برای محموله صادر می شود. برخی از گواهی های بازرسی کالا شامل موارد زیر می شود:

  • گواهی بازرسی کالا (COI).
  • گواهی بازرسی قبل از حمل (PSI).
  • گواهی انطباق کیفیت (VOC).
  • گواهی آزمایشگاهی (TR).
  • گواهی تعیین ارزش (PVC).
  • گواهی بازرسی ظاهری (VIC).
  • گواهی بسته بندی (PL).
  • و …

بازرسی استاندارد و گواهی COI:
قوانین سازمان ملی استاندارد ایران دارای دو دسته کالاهای مشمول و غیر مشمول است که در صورتی که کالای شما در زمره ی مرسولاتِ مشمول طبقه بندی شود، ارزیابیِ کیفیِ استاندارد برای ترخیص آن انجام خواهد گرفت.

COI گواهی است که تطابق کالا با شرایط ذکر شده در پرفورما را از نظر کمیت، کیفیت و شیوه ی بسته بندی نشان می دهد.

در ایران، تمام کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری باشند باید حتما گواهی بازرسی COI را دریافت کنند.

گواهی های استاندارد به طور کلی در این چند دسته قرار می گیرند: گواهی استاندارد ملی، گواهی استاندارد منطقه ای، گواهی استاندارد اینکوترمز و گواهی استاندارد بین المللی.

بازرسی بین المللی:
با گسترش ایده ی کشورهای دنیا به مثابه دهکده جهانی، بسیاری از کشورها نیاز خود دیده اند برای تجارت های بین المللی، کالاها را مورد بازرسی قرار دهند. بنابراین، برای واردات و صادرات، افزون بر فروشنده و خریدار، عامل واسطه ی دیگری نیز دخیل شده است.

بازرسی بین المللی از جانب شرکت های بازرسی کالا صورت می گیرد تا بر روند خرید و فروش نظارت شود و اطمینان خریداران جلب شود.

بازرسی کالاهای صادراتی و وارداتی ممکن است به دلیل بررسی و آزمایش و نمونه برداری باشد تا گزارش هایی عینی برای نشان دادنِ تعهدات بین صادرکننده و واردکننده فراهم شود.

به طور مثال، واردات کالا از اروپا و ترکیه و صادرات به مقصد این کشورها با دریافتِ برخی گواهی ها انجام می شود تا کالا همانی باشد که در مشخصات آمده است؛ در این مبادلات اطلاعات به صورت فرم GSP تنظیم می شود.

بازرسی قیمت:
گواهی بازرسی همچنین به سندی اطلاق می شود که جهت ارائه به بانک می باشد تا کمیت و کیفیت کالا و مطابقت آن با اسناد حمل و پروفرم بررسی شود و از طرف بانک های مورد تأیید بانک مرکزی صادر می شود. این ارزیابی واقعی بودن و قیمت محصول را نشان می دهد و هزینه ی آن بر عهده ی خریدار می باشد.

تمام مرسوله های وارداتی که ارز آنها با سیستم های بانکی و با اسناد ارزی صورت گرفته است، لازم است گواهی بازرسی را برای ترخیص کالاهایشان دریافت کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>