اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرق بین کالای مرجوعی و کالای برگشتی:
در امور گمرکی دو اصطلاح «کالای مرجوعی» و «کالای برگشتی» به دو منظور مختلف به کار می رود. این دو اصطلاح هر کدام به نوع خاصی از ارسالِ محصول اشاره دارند که قوانین متفاوتی برای هر کدام از آن ها لحاظ می شود.

ترخیص15

در تشریفات گمرکی، ارزش کالایی که در یکی از این دو دسته قرار بگیرد، به طریق متفاوتی تعریف و تعیین می شود. در این مقاله مروری خواهیم داشت بر اینکه فرق بین کالای مرجوعی و کالای برگشتی چیست؟

کالای برگشتی:
کالای برگشتی در زمره کالاهای صادرات موقت قرار می گیرد که به قصد تعمیر و تکمیل شدن یا به جهتِ شرکت در نمایشگاه هایِ بین المللی، به خارج از کشور صادر شده اند و حال با پایان یافتنِ دوره و مهلتِ صدور موقت، به داخل کشور بازگردانده می شوند.

در واقع، کالای برگشتی آن گونه کالایی است که به طور موقت به کشوری خارجی صادر شده باشد و دوباره به قلمروِ گمرکیِ داخل برگشت داده شود.

کالای مرجوعی:
منظور از کالای مرجوعی آن کالای وارداتی است که اساساً پیش از ترخیص از گمرک برای ورود قطعی یا موقت، به هر دلیل، به خارج از کشور اعاده داده می شود.

در حقیقت، کالای مرجوعی آن کالایی است که به مرزهای کشور وارد شده باشد اما بنا به دلایلی، چه به دلیل مغایر بودن با قوانینِ گمرکیِ ترخیصِ کالا و چه انصرافِ صاحبِ کالا با دلایل موجه، اجازه ورود به داخل را نیافته و به کشور صادر کننده پس فرستاده شود. به این گونه از کالاها، علاوه بر کالای مرجوعی، عنوان کالای متروکه نیز اطلاق می شود.

دلایل مختلفی برای عودت دادن و مرجوع کردنِ کالاهای وارداتی وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیر مجاز بودن و ممنوعیت کالا در کشور.
  • هم خوان نبودن و مغایرت مجوزهای مربوط به ترخیص.
  • نداشتن گواهی ها و استانداردهای بهداشتی.
  • نداشتن گواهی قرنطینه نباتی.
  • صدمه دیدن و آسیب به کالای وارداتی.
  • عدم تطبیق کالا با اسناد و مدارک مربوط.

احتمالاً تا این جا با تفاوت های این دو نوع کالای گمرکی تا حد زیادی آشنا شده باشید، حال وقت آن است که دقیق تر به این پرسش پاسخ دهیم که کالای برگشتی با کالای مرجوعی چه فرقی دارد؟

همان طور که عنوان شد، کالای برگشتی جزء کالاهای صادرات موقت محسوب می شود و برای شرکت در نمایشگاه ها، کنگره ها و تکمیل و تعمیر، به خارج فرستاده شده و در پایان دوباره به کشور مبدأ بازگردانده می شود.

در مقابل، کالای مرجوعی، قبل از اینکه از گمرک ترخیص شود، به دلایلی همچون مغایرت، ایراد فنی و غیره به مبدأ صادرکننده کالا عودت داده می شود.

مهم ترین تفاوت کالای برگشتی و مرجوعی در این است که کالای برگشتی در مسیر صادراتِ موقت دسته بندی شده اما کالای مرجوعی در مسیر واردات بررسی می شود.

تفاوت ارزش کالای مرجوعی و برگشتی:
از نظر ارزش کالا نیز، طبق ماده 4 قانون امور گمرکی کشور، ارزش کالای برگشتی براساس هزینه تعمیر یا تکمیل کالا در خارج تعیین می شود که 15 درصد آن به عنوان حقوق گمرکی پرداخت خواهد شد، مگر آنکه از حقوق گمرکی بخشوده باشد.

باید در نظر داشت که تنها زمانی اجازه صدور موقت داده می شود که کالا در داخل امکان تعمیر یا تکمیل نداشته باشد. همچنین، قطعاتی که اضافه یا تعویض شوند، تحت عنوانِ تکمیل محسوب نشده و مشمول مقررات عمومی واردات خواهند بود.

از سوی دیگر، ارزش کالای مرجوعی، طبق ماده 10 قانون امور گمرکی تعیین می شود و شامل هزینه بیمه حمل و نقل و باربندی (CIF) و حق ثبت سفارش و هزینه های حصول به دفتر گمرکی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>