اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بندر


بندرگاه 

بندرگاه به محدوده ای از یک قسمت از بندر می گویند که در آن تأسیساتی برای دسترسی به کشتی های بزرگ و قایق یا پهلوگیری آنها در کرانه دریاها ایجاد شده باشد. این تأسیسات ممکن است به صورت طبیعی یا مصنوعی یا ترکیبی از این دو باشند. بندرگاه یک قسمت پهنه آبی کنار ساحل که دارای عمق کافی مناسب با عمیق ترین کشتی لنگیر در آن قسمت برای ورود کشتی هاست و با توجه به موقعیت آن کشتی ها را از باد و امواج محفوظ می دارد که معمولاً مجهز به بار اندازها، اسکله ها، لنگرگاه ها و تعمیرگاه هاست، بندرگاهی که به سبب بازبودن (آزاد بودن) به روی آب های آزاد تحت تأثیر کِشَند قرار دارد، بندرگاه کِشَندی نامیده می شود.

لنگرگاه 

لنگرگاه جایی است که برای ثابت نگه داشتن کشتی باری و تجاری همچنین مسافری، لنگر انداخته می شود. درحالی که مهار اندازی (کلمه به انگلیسی: Moorings) لنگر اندازی برای طناب اندازی به شناور یا نوعی تیرک مهار گفته می شود. لنگرگاه معمولاً مکان هایی برای لنگر اندازی ایمن در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد همچنین دوری اسکله و دیگر مسائل دارند. هدف از لنگر اندازی ایمن در دریا می تواند صبر برای خالی شدن بندر، مانند جابه جایی بار و مسافر در زمانی باشد(دوری اسکله و نبودن فضای کافی برای به گل ننشستن) که بندرگاه، تجهیزات کافی را دارا نباشد.

بارانداز 

بارانداز به معنی اسکله و بندرگاه است یعنی بخشی از ساحل یا بندرگاه که کِشتی ها بار خود را آن جا بر زمین قرار می دهند. ولی در زمان قدیم به جایی که کاروان کشتی(کشتی گیری، فن ورزشی) فرود می آمد، بارانداز می گفتند. یک فن در ورزش کُشتی است.

کرانه 

کرانه (کلمه انگلیسی: Shore) به باریکه ای، مکانی بسیار کوچک از خشکی(ساحل) در حاشیه یک پهنه آبی بزرگ مانند اقیانوس، دریا یا دریاچه گفته می شود. در اقیانوس شناسی فیزیکی کرانه به عمقی عریض تر گفته می شود که از نظر زمین شناسی بر اثر عمل عمق آبی در گذشته و حال تغییر کرده است؛ در حالی که ساحل ماسه ای، حاشیه و لبه کرانه است که نشان دهنده پهنای وجودی جزر و مدی در صورت وجود است.

بر خلاف کناره دریا و ساحل (Coast)، کرانه می تواند مرز هر نوع قسمت آبی را مشخص سازد در حالی که کناره، نشان دهنده مرز باریک اقیانوس است؛ بدین معنا که کناره دریایی نوعی کرانه عمقی اقیانوسی است ولی با این وجود کناره اغلب به پهنه ای عریض تر از کرانه اشاره می کند، که اغلب تا کیلومترها به داخل خشکی به سمت ساحل کشیده شده است.

موج شکن

موج شکن (کلمه به انگلیسی: Breakwater) سازه هایی از جنس بتن پیش ساخته یا سنگ اقیانوسی یا ترکیبی از هر دو که برای حفاظت تأسیسات ساحلی، بالابر و... از خطر امواج و مقابله با تأثیر آنها ساخته شده اند.

اسکله

اسکله سازه ای دریایی آبی که به منظور پهلوگیری لنگر اندازی همچنین مهار کشتی جهت بارگیری و حمل و نقل مسافر و باراندازی کالا و... ساخته می شود. اسکله ها معمولاً در درون حوضچه داخلی بنادر که مکانی ایمن و مطمئن در برابر برخورد امواج و توفان های سهمگین است، ساخته می شوند.

خور

خور (خور به انگلیسی: Firth) به شاخه ای یا قسمتی (محدوده نیمه بسته آب) از دریا گفته می شود که به خشکی ساحل، داخل شده باشد. خور در حقیقت خلیج کوچک نامیده می شود. این واژه با خلیج(بندر) هم ریشه است. بعضی خورها مدخل یک رودخانه به دریا هستند و در درون آن آب دریا به مقدار قابل گنجایشی توسط آب رودخانه یا آب شیرین رقیق می شوند. این نوع خورها را اصطلاحاً خلیج دهانه ای پر تردد می نامند.

راس

راس در هندسه ریاضی، نقطه ای(منطقه ای) است که دو پهلوی مستقیم از یک چندضلعی باز یا بسته به هم می رسند. رأس، نوکِ گوشه ها یا برخوردگاه های خطوط یک شکل هندسی ریاضی است. از پیوند دادن دو رأس مختلف به همدیگر یک خط و از پیوند دادن سه رأس مختلف به هم یک خط سطح پدید می آید.در مدل های سه بعدی گرافیک رایانه ای از رأس ها معمولاً برای تعریف سطوح (معمولاً سه گوش ها) استفاده می شود و هر یک از رأس ها در این مدل ها به عنوان یک نقطه بُردار نشان داده می شود. در نظریه گراف، رأس را گره نیز شناخته اند.

دماغه

دماغه (Cape) به پیشروی خشکی به سمت آب گویند. برعکس واژه کلیدی خلیج که به معنای پیشروی آب به سمت خشکی است، برخی از دماغه ها در جهان دارای بلندی بسیاری هستند.

شه بندر یا شاه بندر

به معنی رئیس گمرک خانه بندری، که از زمان صفویه به این نام مشهوریت یافت، تمامی بندرهای فارسی زبان و عرب زبان اقیانوس هند و دیگر بنادر مسیر رفت وآمد کشتی های تجاری باری و مسافری؛ ازجمله در مالزی و اندونزی از این کلمه استفاده می کردند و می کنند.

گمرک

گمرک (Customs)یک مرجع دریایی یا آژانس در کشوری است که مسئول جمع آوری تعرفه ها و کنترل جریان ورود و خروج کالاها از جمله حیوانات، حمل و نقل وسایل بزرگ و کوچک، وسایل شخصی و وسایل خطرناک به داخل و خارج از کشور مقصد است. به طور سنتی، گمرک به عنوان موضوعی به صورت مالی در نظر گرفته می شود که عوارض گمرکی (یعنی تعرفه ها) و سایر مالیات های واردات و صادرات کالا به داخل و خارج را دریافت می کند(همانند مالیات ورود و خروج مسافرین به کشور های مختلف). در دهه های اخیر، دیدگاه ها در مورد عملکرد گمرک به طور قابل گسترده ای گسترش یافته است و اکنون سه موضوع اساسی گمرک را شامل می شود:

  • مالیات
  • امنیت
  • تسهیل تجارت. هر کشور قوانین و مقررات خاص خود را برای واردات و صادرات کالا به داخل و خارج از کشور دارد که توسط مقامات گمرکی و افراد آنها اعمال می شود. واردات / صادرات برخی کالاها ممکن است کاملاً محدود یا ممنوع باشد. طیف گسترده ای از اشد مجازات ها و تنبیه های بازرگانی برای کسانی که این قوانین را نقض می کنند، قرار دارند.

دیوار دریایی

دیوارهای دریایی دیواره هایی هستند که توسط انسان ها و برنامه ریزی های دولتی اعم از وزیر و نمایندگان برای جلوگیری از عمل تخریبی امواج و جریان های دریایی در کنار دریا ساخته می شوند. به توده های دیوارمانندی که در اثر تشکیل قلوه سنگ ها و دیگر مواد سست و سخت در موارد طوفانی در کنار دریا جمع می شود، دیوار دریایی اقیانوسی طبیعی گفته می شود، در برخی موارد از اتفاقات ناگواری جلوگیری کرده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>