اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کارگزار رسمی گمرک کیست؟
اگر در زمینه تجارت های بین المللی و واردات کالا فعالیت دارید، حتما با اصطلاحات مختلفی همچون کارگزار رسمی گمرک، حق العمل کار گمرک و یا ترخیص کار کالا مواجه شده اید.

ترخیص3

این اصطلاحات معنا و مفهوم یکسانی دارند و در واقع به یک شخص اطلاق می شوند، یعنی کارگزار رسمی گمرک همان ترخیص کار یا حق العمل کاری است که شما برای انجام امور بازرگانی، تشریفات گمرکی و مراحل واردات و ترخیص کالا از گمرک استخدام می کنید.

حق العمل کار یا کارگزار رسمی گمرک شخصی است حقیقی یا حقوقی که مورد تایید اداره گمرک بوده و به عنوان نماینده قانونی صاحبین کالا برای ترخیص کالاها به اداره گمرک مراجعه کرده یا مراحل واردات و ترخیص کالا را تماما بر عهده می گیرد، البته توجه داشته باشید که صاحب کالا نیز خود به عنوان کارگزار گمرک می تواند مراحل کار را انجام دهد، به شرط آنکه پروانه مخصوص اداره گمرک را دارا باشد.

همانطور که می دانید ترخیص کالا از گمرک مراحل، شرایط و ضوابط خاص خود را دارد که از جمله آن ها برخورداری از مجوزهای قانونی است.

شاید با شنیدن مجوزهای قانونی این تصور در ذهن شما بنشیند که باید برای واردات کالا به مراجع قانونی یا وزارت صمت مراجعه کرده و مجوزهای لازم برای واردات کالا را دریافت کنید؛ اما صبر داشته باشید، مجوزهای واردات کالا تنها بخشی از گواهینامه ها و مجوزهای ورود کالاهای خارجی به کشور هستند، چرا که در این زمینه معمولا قوانین و ضوابط خاصی تعیین شده تا از هرگونه تخلف در تجارت های بین المللی جلوگیری به عمل آید.

از جمله مجوزها در زمینه واردات کالا، پروانه مخصوص اداره گمرک است که به حق العمل کار، ترخیص کار یا کارگزار گمرک تعلق می گیرد و در واقع بدون این مجوز نمی توان کالایی را از گمرک ترخیص کرد.

با توجه به اهمیت پروانه مخصوص اداره گمرک در ترخیص کالا، اداره گمرک با سختگیری خاصی این مجوز را صادر می کند و لذا کارگزار رسمی گمرک باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشد تا این مجوز به وی تعلق بگیرد.

بنابراین با توجه به سخت گیری های اداره گمرک در صدور پروانه مخصوص ترخیص کالاها، به عنوان یک تاجر حرفه ای یا تازه کار به شما توصیه می کنیم، برای ترخیص کالاهای وارداتی خود از گمرک حتما یک ترخیص کار استخدام کنید تا تمامی مراحل ترخیص کالا را برعهده گرفته و یک به یک مجوزهای لازم را با وکالتنامه و تعهدی که به شما دارد، برای ترخیص کالاها دریافت کرده و در نهایت اقدامات لازم را به انجام برساند.

کارگزار رسمی گمرک باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
روند واردات تا ترخیص کالاها از گمرک طی یک سری سلسله مراتب های پیچیده، حساس و قانونی انجام می شود که هر گونه تخلف در آن می تواند شما را با زیان ها و خسارت های مالی زیادی مواجه سازد.

از این رو تجار و بازرگانان با سابقه همواره به تاجرین تازه کار توصیه می کنند که از ترخیص کاران حرفه ای یا شرکت های تجاری برای انجام مراحل و امور بازرگانی مربوط به واردات و ترخیص کالاها از گمرک کمک بگیرید تا آن ها با تجربه و تخصصی که دارند، شما را در تمامی مراحل و ضوابط کار راهنمایی نمایند.

همچنین از دیگر دلایلی که پیشنهاد می شود از کارگزاران رسمی گمرک برای ترخیص کالاها یا انجام امور بازرگانی تجارت های بین المللی کمک بگیرید، این است که کارگزاران به عنوان نماینده و موکل قانونی شما تمامی مراحل دریافت مجوز را شخصا به انجام رسانده و دیگر نیازی به دوندگی های شما در مراجع و سازمان های مختلف نیست و علاوه بر آن اداره گمرک برای ارائه پروانه مخصوص ترخیص کالاها از شما یک سری مدارک درخواست می کند که تکمیل، جمع آوری و ارائه آن ها بسیار زمان بر و پرهزینه می باشد.

این در حالی است که کارگزار رسمی گمرک این پروانه را پیش از قبول درخواست شما، از اداره گمرک دریافت کرده و مورد تایید اداره گمرک می باشد. بنابراین با کمک گرفتن از ترخیص کاران حرفه ای یا انتخاب آن ها به عنوان نماینده قانونی خود می تواند در تسریع روند واردات و ترخیص کالا از گمرک موثر واقع شود.

با این حال اگر به عنوان یک تاجر تازه کار می خواهید شخصا امور بازرگانی تجارت خود را پیگیری کنید، لازم است با ویژگی های کارگزار مورد تایید اداره گمرک آشنا باشید تا بتوانید پروانه مخصوص را از این سازمان برای ترخیص کالاهای خود اخذ کنید، بدین ترتیب در ادامه این بخش ویژگی های کارگزار رسمی گمرک را معرفی می کنیم:

  • کارگزار رسمی گمرک باید تابعیت کشور ایران را داشته باشد.
  • گواهی عدم سوء پیشینه خود را به اداره گمرک ارائه نماید.
  • حداقل دارای مدرک کاردانی در رشته های امور گمرکی یا مدرک کارشناسی در رشته های بازرگانی یا سایر رشته ها باشد.
  • در هیچ یک از مراکز دولتی استخدام نشده باشد، یعنی کارمند دولت نباشد.
  • حداقل دارای 26 سال سن باشد.
  • برای دریافت پروانه مخصوص اداره گمرک، حتما باید کارت بازرگانی داشته باشد.
  • چرا از کارگزار رسمی گمرک باید در ترخیص کالاها کمک بگیریم؟

چرا از کارگزار رسمی گمرک باید در ترخیص کالاها کمک بگیریم؟
ترخیص کار یا کارگزار گمرک خدمات مختلفی را در زمینه ترخیص کالاها یا واردات آن ها به کشور ارائه می کند که هر یک می تواند در تسریع روند تجارت یا ضرر و زیان ها و حتی سود دهی های معامله بین المللی شما موثر باشد.

کمک گرفتن از کارگزاران و ترخیص کاران کالا یک اقدام مهم و توصیه شده در زمینه تجارت های بین المللی است و هر تاجری با هر میزان سابقه و تجربه می تواند از خدمات این افراد در پیشبرد اهداف تجاری کسب و کار خود بهره مند شود.

از جمله خدمات کارگزاران گمرک در زمینه ترخیص کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مشاوره بازرگانی در زمینه های گوناگون و مراحل مختلف واردات کالا به تجار و بازرگانان.
  • بررسی ضرر و زیان های روش های مختلف واردات کالا و انتخاب بهترین راه حل ها در برخورد با مشکلات و چالش های مختلف.
  • دریافت مجوزهای واردات و ترخیص کالا از مراجع قضایی مختلف به جای صاحبین کالا.
  • حضور به موقع در تمامی گمرکات کشور به منظور ترخیص کالا از گمرک و انتقال آن ها به انبارهای مورد نظر صاحب کالا.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>