اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تولید صادرات محور محصولات کشاورزی:
یکی از چالش های اساسی در بخش کشاورزی این است که اساسا تولید محصولات کشاورزی در کشور ما صادرات محور و بر اساس تکمیل زنجیره تولید نیست.

ترخیص22

در شرایطی که تولید محصولات کشاورزی تجاری نبوده و همچنان معیشت محور باشد، طبیعتا کشاورز ما به نیت صادرات، تولید نمی کند و استانداردی نیز رعایت نمی شود.

طبیعی است که صادرات این محصولات هم با مشکل مواجه و هدررفت آن بالا باشد و به دنبال آن روز به روز از تعداد اقلام صادراتی کاسته شود. این در حالی است که صادرات محصولات کشاورزی (چه به عنوان کالای خام و چه به عنوان کالای فراوری شده) یکی از مهم ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی است.

کالاهای کشاورزی به ویژه در بخش صادرات کالا و محصولات فرآوری نشده از حساس ترین و آسیب پذیرترین بخش های صادرات محصولات کشاورزی است.

پیش نیاز های صادرات محصولات کشاورزی:
صادرات کالاهایی چون محصولات کشاورزی چندان آسان نیست، محصولات کشاورزی مانند همه کالاها برای صادرات نیازمند استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی هستند.

با این تفاوت که کالاهای معمول را کشور تولید کننده هم می تواند استاندارد کند، اما برای صادرات محصولات کشاورزی فقط استانداردهای کشور مبداء کافی نیست، در واقع پیش از استانداردهای مبداء، کالاهای تولید شده باید استانداردهای کشور مقصد یا مصرف کننده را داشته باشد.

توجه به قوانین صادرات محصولات کشاورزی:
اما با این همه ارسال کالا یا به عبارت بهتر صادرات محصولات کشاورزی، قوانین خودش را دارد، این قدر دقیق و مشخص که حتی اگر کوچک ترین بخش آن به فراموشی سپرده شود یا نادیده گرفته شود، ممکن است هزینه های هنگفت و شاید جبران ناپذیری را به صادر کننده و حتی تولید کننده وارد کند. به عنوان مثال می توان به مشکل ایجاد شده برای محموله هندوانه صادراتی به عمان در سال گذشته اشاره کرد.

یکی دیگر از موانع صادرات محصولات کشاورزی این است، که صادر کننده با توجه به بازاریابی های انجام شده، از تولید کننده کالا را خریداری می کند، اما هنگام فروش کالا تازه مشکلات جدید خود را نشان داده است.

البته این اتفاق زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که کالا به سفارش خریدار تولید شده، اما استانداردهای لازم برای صادرات و فروش کالا در بازارهای مقصد را ندارد.

توجه به قوانین صادراتی کشور مقصد:
کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی قوانین و استانداردهای مخصوص به خود را دارند که بیشتر تولید کنندگان ما از آن اطلاعی ندارند یا اگر هم داشته باشند به امید اینکه بازار داخل آن را جذب و خریداری می کند به آن توجهی ندارد. استانداردهای صادرات به اروپا بسیار سخت گیرانه اما مشخص است.

اگر پای صحبت بعضی از صادر کنندگان کمتر حرفه ای بنشینیم، بی اطلاعی از قوانین یا سهل الوصول نبودن قوانین را یکی از موانع صادرات محصولات کشاورزی می دانند در حالی که این موانع به راحتی قابل حل و پیگیری است.

این قوانین با برقراری ارتباط با دستگاه های مسئول از قبیل اتاق های بازرگانی یا با وزارت صنعت و معدن یا توسط دیگر صادر کننده ها و نهایتا کشورهای مقصد، قابل دستیابی هستند. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که به دلیل تغییراتی که ممکن است در قوانین پیش آید باید برای هر بار صادرات محصولات کشاورزی باید قوانین مربوطه را بررسی نماییم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>