اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بررسی موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران:
عدم توفیق در کسب جایگاه شایسته توسط ایران در مقوله صادرات، معلول یک علت خاص نمی باشد. عدم پایبندی و رعایت استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی یکی از مهم ترین موانع صادرات محصولات کشاورزی به شمار می رود.

ترخیص23

در ذیل تعدادی دیگر از علل موثر در این ناکامی ذکر می گردد:

  • بالا بودن نرخ مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات صنایع غذایی نسبت به سایر کشورها که به شدت قیمت تمام شده محصول ایرانی را در مقایسه با دیگر کشورها بالا می برد.
  • اعمال تعرفه گمرکی سنگین به کالاهای صادراتی به علت عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی.
  • استفاده از شیوه های حمل بعضا نامتناسب با نوع محصول خصوصا برای محصولات FMCG.
  • اتخاذ شیوه های اشتباه مدیریتی و دیدگاه سنتی اغلب مدیران.
  • در بسیاری از واحدها که ماشین آلات قدیمی و حتی نیمه خودکار هستند نه تنها بازدهی مطلوب نیست بلکه همواره هزینه تعمیرات بالایی نیز تحمیل می شود. خرید ماشین آلات جدید نیز با نرخ گران ارز برای بسیاری از این واحدها دشوار و حتی غیرممکن به نظر می رسد.
  • عدم حضور در برنامه ها و نمایشگاه های تراز اول جهان و آشنایی با علم روز و تکنولوژی نوین صنعت.
  • عدم توجه به مقوله برند به عنوان یکی از مهم ترین ابزار و مزیت رقابتی جهت تجارت و گسترش بازار.
  • فقدان سند راهبردی و چشم انداز و برنامه مدون و اهداف سالیانه.

دیگر موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران:
عدم توجه به سیاست های توسعه پایدار کشاورزی:
عدم توجه به سیاست های توسعه پایدار کشاورزی و برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی در بعضی مناطق آب ها یا تمام شده با شور شده و سطح زیر کشت کاهش پیدا کرده و به ناچار واردات گسترده تر شده است.

صادرات محصولات کشاورزی با کیفیت پایین:
تولید و صادرات برخی از محصولات با کیفیت پایین و یا بی کیفیت توسط شرکت های کوچک و غیر معتبر باعث تخریب برند ایرانی و از دست دادن بازارهای صادراتی می شود.

فقدان تشکل های صادراتی:
فقدان تشکل های صادراتی قوی که رفتار صادر کنندگان را در بازارهای هدف، نظارت و در موقع لزوم با صادر کنندگان متخلف برخورد نماید.

عدم توجه به نیاز بازار:
عدم توجه به نیاز بازار و بازار سنجی و رقبای داخلی و بین المللی و عدم استفاده از واحد تحقیق و توسعه جهت ارائه محصول جدید و نوآور در صنعت.

ضعف استانداردها:
ضعف استانداردهای داخل و جلوگیری از بروز خلاقیت در تولید و بسته بندی ضعیف محصولات صنایع غذایی یکی از عمده موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران است.

آسیب پذیر بودن محصولات کشاورزی و دامی:
آسیب پذیر بودن محصولات کشاورزی و دامی (از آنجایی که سیاست مدرنی برای نوع و میزان کاشت محصولات کشاورزی وجود ندارد و ممکن است در یک دوره کشت چند برابر نیاز محصول کاشته شود و قیمت آن را در آن سال چنان کاهش دهد که کشاورزان به دلیل زیان دیدن، سال بعد میزان کاشت را کاهش دهند و این بار در اثر کاهش تولید، قیمت مواد اولیه به قدری بالا می رود که صنایع غذایی تمایلی به خرید و تبدیل آن ندارد.)

مشکلات تصمیم گیری در سطح کلان:
به دلیل عدم آشنایی برخی از مراکز تصمیم گیری، در برخی مواقع مقررات و آیین نامه ها موانع تازه ای را در مقابل صنایع غذایی کشور قرار می دهد یا اینکه ضوابط و مقررات در برخی دستگاه های اداری ذی ربط متفاوت است مثلا اداره نظارت و با اداره استاندارد در یک زمینه می توانند نظرات متفاوتی داشته باشند که این خود برای واحدهای صنایع غذایی مشکل ساز است.

به طور کلی به موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران در موارد بالا اشاره شد که برای برطرف کردن این ضعف و موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و جامع می باشد که باعث رشد صادرات محصولات کشاورزی ایران در یک برنامه زمانی بلند مدت شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>