اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بررسی شرایط حاکم بر صادرات خشکبار به عراق:
در مقاله های قبلی در رابطه با سهولت صادرات خشکبار به عراق برای شما توضیح دادیم و بیان کردیم که نسبت به صادرات به سایر کشورهای همسایه، دست تجار ایرانی برای صادرات به عراق کاملا باز است.

ترخیص5

همچنین صادرات خشکبار به عراق گاهی به صورت صادرات چمدانی هم انجام می شود؛ این صادرات یکی از راه های صادرات قانونی است که هر فرد عادی می تواند آن را انجام دهد. طی این صادرات مقادیر محدود و معین شده ای از خشکبار، حبوبات یا محصولات دیگر، می توانند توسط افراد عادی از ایران وارد خاک عراق شوند.

همانطور که اطلاع دارید سالانه افراد زیادی با اهداف زیارت و سیاحت، از عراق به سمت ایران حرکت می کنند که تمامی این افراد می توانند مقدار تعیین شده ای از خشکبار را به عنوان سوغاتی با خودشان به مرز عراق ببرند که این مقدار کاملا قانونی و مجاز است.

البته مقادیر مورد نظر، در نگهبانی مرزها بررسی می شوند و اگر بیشتر از حد تعیین شده باشند، قاچاق محسوب می گردند.

از این رو بسیاری از تجار ایرانی، از این شرایط برای صادرات خشکبار به عراق به صورت قاچاقی استفاده می کنند و فعالیت تجاری شان را غیر قانونی پیش می برند. البته عکس این موضوع نیز صادق است و بسیاری از تاجران عراقی به واسطه ی سیاحت و زیارت، مقادیر زیادی خشکبار و زعفران را به عراق وارد می کنند.

به طور خلاصه نزدیکی دو کشور ایران عراق، اگر چه می تواند برای انواع فعالیت های تجاری بین این دو کشور، فواید بسیار زیادی داشته باشد اما بروز چنین مشکلاتی نیز در این مسیر دور از انتظار نخواهد بود.

البته دولت با اجرای سیاست ها و استراتژی های مختلف تلاش کرده تا از این گونه تجارت های قاچاقی جلوگیری کند ولی به هر حال سوء استفاده از صادرات چمدانی برای واردات و صادرات خشکبار به عراق به صورت قاچاقی، موضوعی است که سالها در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم.

قیمت خشکبار در عراق:
برخی از موارد وجود دارند که به عنوان معبارهای ثابت بر روی قیمت خشکبار در عراق و دیگر محصولات صادراتی در هر کشور تأثیرگذار می باشد.

این موارد شامل عواملی مانند کیفیت محصول مورد نظر، نوع بسته بندی، حمل و نقل بین المللی، مسافت بین دو کشور مبدا و مقصد، هزینه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک و غیره که تقریبا هر تاجر تازه کار و چه با تجربهای، از تأثیرات این موارد بر روی مثلا قیمت خشکبار در عراق، آگاه است.

اما در کنار موارد ذکر شده، گزینه های دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر روی قیمت محصول در کشور مقصد تأثیر بگذارند. اینکه این محصول تحت چه شرایطی وارد آن کشور شده، یکی از مهم ترین موارد موثر بر قیمت محصول صادراتی است.

در ارتباط با قیمت خشکبار در عراق نیز با توجه به مشکلاتی که می تواند در مسیر روابط تجاری بین این دو کشور وجود داشته باشد، قیمت این محصول در بازار عراق دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

با این اوصاف، بسیار از تجار ایرانی برای اینکه بتوانند کنترل بیشتری بر روی تجارت خود در ارتباط با صادرات خشکبار به عراق داشته باشند، شخصا در این کشور حاضر شده و در برخی موارد دست به تأسیس شرکت های تجاری در عراق می زنند تا بلکه به واسطه ی بازار عراق بتوانند با سایر کشورهای همسایه نیز ارتباط بگیرند.

همانطور که اطلاع دارید ایران به لحاظ تجاری، اقتصادی و سیاسی در شرایط مساعدی به سر نمی برد و از هر راهی برای رساندن محصولات خود به بازار جهانی استفاده می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>