اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واردات و صادرات گردو:
واردات گردو و خرید و فروش این میوه مغذی ایران در سال 99 اندکی چالش برانگیز بوده است. همانطور که می دانید گردو یکی از انواع آجیل و خشکبار است که ارزش تغذیه ای فوق العاده بالایی دارد.

ترخیص26

اگر به آمار ثبت شده در واردات و صادرات گردو نگاه کنید، اولین مفهومی که بسیار برجسته تر به نظر می رسد تغییرات قیمت گردو در راستای قیمت ارز و دلار است.

تمام محصولات کشاورزی و باغداری که از خارج از کشور وارد ایران می شوند تحت تأثیر قیمت دلار قرار دارند. جالب آن است که بدانید قیمت مغز گردو و قیمت گردو به همراه پوست بسیار متفاوت است. این در حالی است که واردات و صادرات نهال گردو هم جایگاه شناخته شده ای در این بازار دارد.

در چند سال اخیر، واردات گردو ممنوع بوده است. دلیل این قوانین هم کاملاً مشخص است. قیمت گردوهای وارداتی و همچنین کیفیت آنها به هیچ عنوان قابل مقایسه با گردو های تولید شده در داخل ایران نیست.

از طرف دیگر، واردات انواع گردوی خارجی باعث می شود بازار گردوی مرغوب ایرانی راکد بماند و این یعنی ضربه خوردن به اقتصاد و تولید داخل.

با توجه به اینکه واردات گردو و صادرات نهال گردوی ایرانی هر دو به معنای رشد اقتصادی کشور هستند، با این حال، پرورش درختان گردو در بهترین شهر های ایران می تواند بازارهای داخل را تامین کند و از لحاظ دیگر منابع خوبی برای صادرات گردو به کشورهای خارجی باشد.

واردات گردو چه ایران به مشکلاتی را به همراه دارد؟
قبل از ورود به هر بحث تخصصی درباره واردات گردو یا صادرات گردوی ایرانی و حتی صادرات نهال گردو لازم است در این قسمت به مشکلات و چالش هایی اشاره کنیم که واردات انواع گردو به ایران، آنها را به وجود می آورند.

همانطور که می دانید مناطق کوهستانی و شهرهایی که آب و هوای معتدل یا سردسیری دارند بهترین نواحی برای کاشت نهال گردو و پرورش هستند. همه ما با ارقام گردوی ایرانی نظیر گردوی تویسرکان آشنایی داریم.

این گردوها در شهرستان تویسرکان استان همدان پرورش داده می شوند و هر ساله چندین تن از آن به بازارهای جهانی صادر می شود. تصور کنید اگر واردات گردو به ایران از حد استاندارد خود خارج شود تا چه اندازه به تولیدکنندگان، کشاورزان و باغداران گردو آسیب وارد می شود.

مشکلات واردات گردو به ایران را می توان از جنبه علمی و تحقیقاتی هم مورد بررسی قرار داد. بسیاری از دانشمندان و محققانی که در حوزه اصلاح نهال گردو و تولید گردوهای اصلاح شده در حال فعالیت هستند، به دنبال این هدف هستند می باشند که گردوهای مرغوب را برای کاشت در شرایط آب و هوایی مختلف ارائه دهند. واردات انواع گردو فرصت پیشرفت در این حوزه را از دانشمندان خواهد گرفت.

به طور قطع زمانی که گردوهای وارداتی در بازار ایران به تدریج افزایش پیدا کنند، مسئله پرورش نهال های گردوی اصلاح شده تولید کشور ایران به تدریج کمرنگ تر خواهد شد و این یعنی رکود در دانش اصلاح نهال گردو که در نتیجه به طور غیر مستقیم در اقتصاد این حوزه منعکس می شود.

با توجه به توضیحات فوق می توان نتیجه گرفت که تولید داخل، بسیار بیشتر از نیاز به واردات انواع گردو است بنابراین در چند سال اخیر مجوز واردات گردو صادر نمی شود. بسیاری از باغداران گردو هم دنبال این هستند تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>