اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

میزان مالیات بر ارزش افزوده برای کالا های وارداتی چقدر است؟
یکی از راه هایی دولت از واردات کالا می تواند برای خود درآمد زایی کند مالیات بر ارزش افزوده کالا های وارداتی است و عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باعث به وجود آمدن جریمه هایی می شود.

صادرات11

در این مقاله به بررسی نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای کالا های وارداتی در سال 1400 می پردازیم و با استفاده از جدول نرخ مالیات بر ارزش افزوده و آگاهی از قوانین آن به شما کمک می کنیم تا در واردات کالا از کشور ها دیگر دچار مشکل و هزینه های اضافی نشوید. اگر در مورد مسائل مالیاتی کالاهای وارداتی، گمرک و تجارت مشکلی دارید این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.

کارت های بازرگانی موثر بر مالیات ارزش افزوده کالا های وارداتی:
تاجران سود جو برای فرار از مالیات ارزش افزوده کالا های وارداتی به اجاره کارت بازرگانی از شرکت ها و اشخاص مختلف روی آورده اند و به صورت انبوه به کالا ها و اجناس مختلف را وارد می کنند و بعد از تمام شدن کار با کارت بازرگانی، صاحبان کارت بازرگانی که کارت های خود را به اجاره می دهند دچار مشکل می شدند.

و در این شرایط دولت نمی توانست مالیات بر ارزش افزوده را بگیرد زیرا این کارت بازرگانی ها به نام افراد فقیر و نا توان ثبت شده بود و این افراد توانایی پرداخت این مبالغ هنگفت را ندارند و شناسایی افرادی که از این کارت ها استفاده کرده بودند امکان پذیر نبود.

کارت های بازرگانی باعث فرار مالیاتی بسیاری از تجار را فراهم می کرد و عده ای از طریق کارت های بازرگانی به قاچاق اجناس و کالا های مختلف می پرداختند که باعث به وجود آمدن آسیب های جدی به ساختار دولت می شد.

گروه هایی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده واردات معاف هستند.
از شرکت هایی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده واردات کالا معاف هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت هایی که تولید هستند و پرونده بهره برداری دارند.
  • شرکت هایی که گواهی خوش حسابی از دارایی دارند.

گواهی خوش حسابی چیست؟
با توجه به بند 4 قانون مالیاتی به افرادی خوش حساب می گویند که دارای ویژگی های زیر است:

  • افردای که ثبت نام آن ها در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به صورت کامل و صحیح تکمیل شده است.
  • اظهارنامه و سود زیان سال قبلی را تسلیم کرده باشند.
  • اقدام به پرداخت مالیات ها خود کرده باشند.
  • و یک نکته دیگر که افرادی که به عنوان اولین سال در حال فعالیت هستند جز افراد خوش حساب محسوب نمی شود.

نرخ ضریب گمرکی برای کالا های وارداتی:
با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا های وارداتی، درآمد دولت نیز افزایش می یابد اما در کنار آن پیامد های منفی مثل قاچاق نیز افزایش می یابد از دیگر تبعات منفی این کار می توان به گرانی، تورم و … اشاره کرد.

اما به صورت کلی گمرک 4 درصد از ارزش کالا را طبق قانون سازمان مالیاتی از کالا ها دریافت می کند و صاحبان کالا باید قبل از خارج شدن کالا از گمرک مالیات آن را پرداخت کنند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده خودرو:
در سال های اخیر واردات خودرو به صورت کلی به دلیل کمبود ارز ممنوع بوده است اما نرخ مالیات بر ارزش افزوده خودرو در سال 62 طبق قانون بودجه آن سال به 10 درصد افزایش یافت سپس طبق اساسنامه متمم به بودجه سال 1364 به 20 درصد افزایش پیدا کرد و در ماده شش قانون دریافت مالیات مقطوع نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 30 درصد هم رسیده است.

معایب و مزایای افزایش ضریب مالیات:
از مزایای افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا های وارداتی می توان به افزایش درآمد دولت، حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی می توان اشاره کرد.

به همین دلیل واحد های تولیدی در کشور به حمایت از افزایش ضرب مالیاتی برای کالا های نهایی حمایت می کنند و افزایش قیمت ضریب مالیاتی را دلیل توان افزایش رقابتی کالای خود با کالا ی خارجی می دانند.

اما از معایب افزایش ضریب مالیاتی می توان به ایجاد و افزایش تورم، گرانی و افزایش نرخ قاچاق اجناس و کالا اشاره کرد. به طوریکه فرصت های ایجاد شده برای رقابت کالای داخلی با خارجی توسط قاچاق از بین می رود و کالا های با کیفیت خارجی بدون هیچ مالیاتی وارد کشور می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>