اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ارزش CIF (سیف) در گمرک چیست؟
با پیشرفت زندگی بشر و تعاملات مالی، معاملات بین الملی با روش های مختلفی انجام می شود و حمل و نقل کالا از اهمیت بسیاری بر خوردار است. روش های مختلفی برای صادرات و واردات کالا وجود دارد یکی از راه هایی که باعث بهتر شدن تعامل و معملات بین الملی می شود اینکوترمز CIF است.

صادرات18

برای شما سوال پیش آمده که سیف چیست؟ فروشنده و خریدار چه وظایفی بر عهده دارند؟ در این مقاله به بررسی ارزش سیف در گمرک و وظایف فروشنده و خریدار خواهیم پرداخت.

CIF چیست؟
COST INSURANCE FREIGHT به معنی هزینه های بیمه و حمل و نقل بار است که در برخی موارد از C&F نیز استفاده می شود که در صنعت حمل و نقل بسیار کابردی است و به صورت گسترده در گمرک ها استفاده می شود.

در زمان انتقال بار ار مبدا به مقصد هزینه هایی وجود دارد که باید فروشنده یا خریدار آن را پرداخت کنند. در ادامه روش هایی را خواهیم گفت که مسئولیت هر یک از دو طرف در قبال انتقال بار ها معلوم می کند.

CIF یکی از این راه ها است یعنی تحویل کالا بر روی عرشه ی کشتی در این روش تمامی هزینه های عقد قراردادو بیمه توسط فروشنده پرداخت می شود همچنین فروشنده موظف است کالا را به نزدیک ترین بندر ارسال کند و سپس آن را به مقصد انتخابی خریدار ارسال کند و همچنین علاوه بر هزینه هی حمل و نقل، بیمه بار ها را پرداخت کند.

نکته: در برخی موارد امکان دارد، خریدار در خواست بیمه مازاد برای کالا ها را در زمان حمل و نقل را داشته باشد و از فروشنده این انتظار را دارد که بیمه مازاد برای کالا ها پرداخت کند و اگر با فروشنده به توافق برسد باید در قرار داد خرید، این مورد ذکر شود و فروشنده موظف به پرداخت بیمه برای کالا ها است در غیر این صورت خریدار باید تمام هزینه های بیمه مازاد را پرداخت کند و این نکته نیز باید در قرارداد حتما ذکر شود.

معنی ارزش CIF:
در این قسمت فرمولی که با ان قیمت سیف را مشخص می کنند برای شما ذکر می شود.

قیمت = بارنامه + حمل بار تا مقصد + هزینه های گمرکی + هزینه های بنادر + هزینه های بیمه + ارزش CIF کالا + THC + هزینه ی شرکت حمل و نقل دریایی

مزایای حمل و نقل با روش CIF:
معاملات بین الملی بدون انجام تحقیقات کافی می تواند بسیار خطرناک باشد به همین دلیل باید درباره ی حمل بار و روش های حمل بار تحقیق بکنید تا از وارد شدن ضرر جلوگیری کنید. از مزایای حمل و نقل با روش سیف می توان به سود آوری بیشتر برای فروشنده اشاره کرد.

زیرا شرکت فروشنده می توان از خریدار مبالغی را به عنوان ارائه خدمات دریافت کند و خریدار با پرداخت این مبالغ دیگر نگران درد سر های قرار داد و شرکت حمل و نقل نیست و به راحتی کالا ی خود را در بندر مورد نظر تحویل می گیرد.

از مزایای دیگر این روش می توان به ارزان بودن واردات کالا اشاره کرد مخصوصا اگر فروشنده بخواهد با روش FCL کالا را انتقال دهد که این شیوه بسیار برای واردات کالا مناسب است.

نکته: روش FCL روشی است که در آن برای حمل و نقل کالا کل کشتی را اجاره می کنند.

معایب استفاده از روش CIF:
قبل از اینکه معایب روش سیف را برای شما بیان کنیم پیشنهاد می کنیم اگر تازه شروع به انجام معاملات بین الملی کرده اید، بهتر است از کارشناسان در زمینه معاملات بین الملی مشاوره دریافت کنید. در ادامه معایب روش های سیف را بیان می کنیم.

در برخی از کشورها قوانینی وجود دارد که می تواند هزینه حمل و نقل شما را افزایش دهد. به عنوان مثال: در چین هزینه هایی به نام خدمات صادراتی وجود دارد که به عنوان هزینه های پنهان نیز شناخته می شوند.
هزینه ها از ابتدا تا اتنها به صورت تأثیر گذار مدیریت نمی شود.

هزینه های خدماتی که فروشنده از خریدار می گیرد، امکان دارد در برخی اوقات افزایش یابد.

بعضی اوقات خریداران ترجیح می دهند از تولید کننده، کالا ی خود را خریداری کنند و به دیگر فروشندگان اعتماد نکند در این مورد گفتنی است که برخی از تولید کنندگان با روش های بین الملی معاملات و قوانین واردات کالا به ایران اشنایی ندارند و باعث افزایش قیمت ها در روند حمل و نقل کالا می شود.

وظایف فروشنده و خریدار در روش سیف:
در روش سیف وظیفه ی خریدار، پرداخت به موقع هزینه های قید شده در قرارداد است اما فروشنده وظایف بیش تری نسبت به خریدار دارد. از وظایف فروشنده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه مدارک مشخصات بار.
  • مدارک قرار داد با شرکت بیمه.
  • مدارک قرار داد شرکت حمل و نقل.

و تمام مواردی که در قرار داد ثبت شده است همچنین اگر معادل مدارک الکترونیکی مورد قبول دو طرف قرار داد باشد می توان آن ها را جایگزین مدارک فیزیکی کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
وحید حصیرباف :
با سلام و عرض ادب خدمت شما. من از شرکت شما یک سوالی داشتم . من چند کیلو گرم طلا را معامله کردم با شرایط cif الان میخواستند ارسال کنند . فروشنده میگویند شما هیچ مجوزی را نمیخواهد بگیرید ما آن را از طریق شرکت حمل و نقل لجستیک ارسال میکنیم . آیا برای همچنین کالای را باید من مجوز بگیرم یا لازم نیست ثبت سفارش بدهم
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>