اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرمول محاسبه هزینه های گمرکی:
در فعالیت های بازرگانی گاهی با عبارت هایی رو به رو می شویم که باید معنی آن را بدانیم، یکی از این عبارت ها هزینه ی گمرکی است که در این مقاله به بررسی هزینه ی های گمرکی و طرز حساب کردن هزینه های گمرکی خواهیم پرداخت.

صادرات33

به مبالغی که در قبال انجام فعالیت و خدمات گمرکی توسط سازمان گمرک گرفته می شود هزینه های گمرکی می گویند خدماتی مانند: بارگیری و باربری، بارچینی، تست کالا، کارشناسی کالا، و تخلیه شامل هزینه های گمرکی می شود و این خدمات توسط هیئت منتخب گمرک و وزیران قیمت گذاری شده اند.

امکان دارد خدمات گمرکی توسط شرکت های خصوصی یا با مشارکت سازمان های دولتی انجام بگیرد؛ این امور به دلیل این که درباره ی ترخیص کالا و اظهارنامه گمرکی است شامل هزینه های گمرکی می شود.

حتی حقوق و عوارض ورودی و خروجی کالا از گمرک نیز شامل هزینه های گمرکی می شود. مثلا: 10 درصد از کرایه های ترازیت های خارجی به سود وزارت راه گرفته می شود همچنین 8 درصد از ارزش افزوده ی محصول را سازمان استاندارد در قبال صدور گواهی استاندارد وصول می کند.

حقوق گمرکی جزء درآمد های عمومی دولت است و یک اصطلاح صحیح بین الملی است که عوارض و مالیات هایی که در فرایند ورود و خروج کالا از کشور از صاحب کالا گرفته می شود را شامل می شود.

هزینه های گمرکی:
در این بخش به معرفی بعضی از هزینه های گمرکی خواهیم پرداخت.

  • 4 درصد حق ورودی که از ارزش افزوده ی کالا وصول می شود.
  • حقوق گمرکی که شامل ارزش CIF، نرخ ارز و نرخ تعرفه است که از کالا های ورودی گرفته می شود.
  • سود بازرگانی که با ارز CIF، نرخ ارز و تعرفه ی گمرک محاسبه می شود. سود بارزگانی نوعی مالیات محسوب می شود که از برخی از کالا ها طبق سیاست دولت و نوع کالا وصول می شود همچنین نر سود بازرگانی متغیر است.

نرخ حق بیمه به عوامل مختلفی مانند:

  • فاصله مبدا تا مقصد.
  • جنس و نوع محموله.
  • مسیر حرکت کالا و نوع وسیله نقلیه.
  • تعداد و نوع خطرات احتمالی.

فرمول محاسبه هزینه های گمرکی:
در این قسمت به بررسی فرمول های محاسبه ی هزینه های گمرکی خواهیم پرداخت.

فرمول هزینه ی انبار داری:
فرمول هزینه ی انبار داری برابر است با نرخ انبارداری در وزن خالص کالا، نرخ انبار داری طبق نوع انباری که کالا در آن نگهداری می شود تعیین می شود، مثلا نرخ انبار محوطه باز با نرخ انبار فرودگاه متفاوت است.

فرمول محاسبه CIF کالا:
ارز CIF یک کالا با محاسبه ی قیمت ارزی کالا در نرخ اعلامی توسط گمرک محاسبه می شود که حق بیمه به آن اضافه می شود.

قیمت ارزی کالا بر حسب مبلغی که در هنگام خرید در مبدا پرداخت شده است و هزینه های حمل و نقل، کلیه ی هزینه های مربوط به واریز پول و تمام هزینه های باربندی که قبل از ورود به گمرک پرداخت شده است به آن اضافه می شود. و ارزش کالا طبق فاکتوری که ارائه شده است با نرخ ارز محاسبه می شود.

فرمول محاسبه عوارض گمرکی:
عوارض گمرکی به مبالغی که سازمان گمرک به نیابت از سازمان های دولتی از صاحب کالا وصول می کند می گویند، مثل سازمان های تعاون، هلال احمر، شهرداری، راه و ترابری و … که با فرمول (سود بازرگانی + حقوق گمرکی)* 8% محاسبه می شود.

فرمول محاسبه عوارض هلال احمر:
عوارض هلال احمر شامل 1 درصد از کل حقوق بازرگانی و سود بازرگانی است که از کالا وصول می کنند.

فرمول محاسبه ی جریمه گمرکی:
ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که جریمه ی گمرکی چیست؟

اگر صاحب کالا ارزش کالای وارداتی را کم تر اعلام کند مطابق ارزش کالا و تعرفه ها، جریمه می شود و کارشناسان آن را در خانه ی 46 فرم اظهار نامه یادداشت می کند.

در کل هزینه های گمرکی شامل: هزینه های بارگیری، تخلیه، مراقبت، انبارداری، ایکس ری، مهر و موم خدمات فوق العاده، توزیع کالا، پلمپ و … است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>