اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پیش بود

بیش بود، بیش اظهاری یا گران نمایی ارزش عبارت است از بیان ارزش کالا بیشتر از قیمتی که واقعاً پرداخت شده که این کار با ارائه اسناد و مدارک ساختگی و جعلی از طرف فروشنده یا خریدار به منظور دریافت تسهیلات بانکی، خروج ارز و پولشویی صورت می گیرد. همانطور که گفتیم زمانی اهمیت پیدا می کند که اختلاف ارز دولتی و آزاد افزایش یابد.

برای اینکه این مفهوم برایتان جا بیفتد آن را با یک مثال برای اظهار کالا شروع می کنیم: زمانی که شما کالایی را خریداری می کنید موظف هستید تا کالا را در گمرک اظهار کنید و ذکر کنید که به چه قیمتی و از چه کشوری کالا را خریداری کرده اید.

به طور مثال 10 قاب عکس یک دلاری از کشوری خریداری می کنید و فاکتور آن را در کشور ترکیه به گمرک برای ترخیص کالا تحویل می دهید. گمرک ترکیه فاکتور کالا را قبول کرده و به طور مثال به شما اعلام می کند که با 5 درصد هزینه گمرکی می توانید کالای خود را ترخیص کنید. سپس با توجه به روند کاری گمرک مقصد یک تعرفه گمرکی برای شما در نظر گرفته می شود.

می دانید که در ایران تمامی گمرکات طبق قانون، دارای یک تعرفه گمرکی مشخص برای هر کالا هستند. در این مرحله پس از اظهار کالا ( در این مثال اظهار قاب عکس) با رقم مشخص شده، گمرک بررسی می کند که آیا رقم اظهاری شما با رقم های تعیین شده خود در سامانه tsc همخوانی دارد یا نه؟ ( سامانه tsc سامانه ای است که در آن ارزش واردات هر نوع کالا مشخص شده است). سپس بعد از بررسی به این نتیجه می رسند که ارزش واردات هر قاب عکس 2 دلار می باشد.

کم اظهاری از آن اصطلاحاتی است که همراه توضیح بیش بود باید با آن آشنا شوید.به مثال بالا برگردیم. باتوجه به اینکه در سامانه ارزش قاب عکس 2 دلار ثبت شده است اگر شما ارزش قاب عکس را 1 دلار اظهار کرده باشید به این معناست که نسبت به این کالا کم اظهاری کرده اید حتی اگر واقعا 1 دلار خرید کرده باشید.

اصولا روند این کار در ایران به این صورت است که در این شرایط حتی اگر قاب عکس را 1 دلار خریده باشید ولی در سامانهtsc 2 دلار ثبت شده باشد مشمول جریمه خواهید شد. به همین خاطر برای جلوگیری از جریمه شدن باید مدارک را طوری تنظیم کنید که قیمت فاکتور با قیمت داخل سامانه تطابق داشته باشد که یعنی شما در نهایت قیمت خرید قاب عکس را 2 دلار ثبت خواهید کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>