اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پیش فاکتور

سندی که توسط فروشنده به دست مشتری می رسد، باید نام و نام خانواگی و نشانی فروشنده و خریدار، نوع و مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کل و همچنین شرایط پرداخت و زمان تحویل کالا و مدت اعتبار پیش فاکتور و مبدأ در آن درج شده باشد. همچنین در بعضی از موارد، کشور سازنده کالا نیز در پروفرما درج می شود.درج نام و مقدار کالا در شناسایی محموله و ارزیابی آن در گمرک اهمیت زیادی دارد. در ادامه به مواردی که درج آن ها در پیش فاکتور اهمیت دارند خواهیم پرداخت.

مدت اعتبار پروفرما اینویس

پیش فاکتور در واقع به مشتری اعلام می کند که تا چه زمانی می تواند به فروشنده مراجعه کرده و شرایط معامله را بپذیرد. به عبارتی دیگر، مدت اعتبار پروفرما مشخص می کند که خریدار، تا چه زمانی به فروشنده جهت خرید می تواند مراجعه کند؛ چرا که امکان دارد قیمت کالا در زمانی خاص، با تفاوت نرخ مواجه شود و فروشنده نتواند کالای خود را با قیمت قبل بفروشد. بنابراین بهتر است این مورد در پیش فاکتور ذکر شود.

نام و مقدار کالا

در پیش فاکتور، درج نام کالا به طور دقیق ضروری است. فروشنده باید مشخص کند که چه نوع کالایی با
چه جنس و توصیفی می خواهد به مشتری بفروشد. حتی گاهی مواقع لازم است فروشنده تعرفه 8 رقمی کالا که با سیستم هماهنگ شده است را در پیش فاکتور درج کند. بعد از درج نام دقیق کالا، نوبت به وارد کردن تعداد کالاها بر اساس واحد شمارش آن ها می رسد. فروشنده کالا موظف است مقدار کالا را با توجه به واحد شمارش وزن، حجم و تعداد و… در پروفرما ثبت کند.

قیمت کالا

از دیگر مشخصه های کالا، قیمت آن است که می توان آن را مهم ترین نکته در پیش فاکتور در نظر گرفت. طرفین معامله، بعد از مشخص کردن شرایط معامله درباره قیمت کالا تصمیم می گیرند. قیمت کالا باید به صورت قیمت واحد و قیمت کل در پیش فاکتور ثبت شده و مطرح شود. اگر در پیش فاکتور چندین قلم کالا وجود داشته باشد، باید علاوه بر قیمت کل هر تعداد محصول، قیمت نهایی یا قیمت کل اقلام نیز جداگانه محاسبه و ثبت شود.

نوع ارز

اگر معامله در سطح بین الملل و بین دو کشور انجام می شود، فروشنده موظف است مبلغ پیش فاکتور را مشخص کند که با ارز کدام کشور ثبت شده است. به طور معمول نوع ارز را فروشنده اعلام می کند، اما خریدار نیز باید آن را بپذیرد و این نوع ارز، باید با توافق طرفین انتخاب شود. البته بعضی اوقات قوانین بانکی و سیاست های کلی یک کشور ممکن است محدودیت هایی در این زمینه به وجود آورد. بنابراین باید به این موارد توجه کافی شود.

کشور و کارخانه تولید کننده

اگر مشتری نتواند محصول خود را به طور مستقیم از سازنده کالا خریداری کند و مجبور به خرید کالا از واسطه ها شود، باید در اظهارنامه گمرکی نام کشور مبدأ و کشور طرف معامله به صورت جداگانه درج شود. بنابراین باید مشخص شود کشور سازنده کدام است و مبدأ کالا کجاست.

شرایط پرداخت

یکی از مهم ترین موارد در پیش فاکتور، نحوه پرداخت و تعیین آن است. به طور کلی 4 روش برای پرداخت در معاملات بین المللی وجود دارد:

  • خرید به روش حساب باز یا خرید نسیه
  • خرید به شکل پیش پرداخت
  • خرید با استفاده از برات بدون تعهد یا برات اسنادی
  • خرید با گشایش اعتبار اسنادی.
  • خریدار و فروشنده باید در پروفرما اعلام کنند که روش پرداخت و تسویه حساب با کدام یک از این روش ها می باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>