اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کانتینر

با توجه به طولانی شدن مدت زمان باقی ماندن کانتینرهای خطوط کشتیرانی در مقاصدی که امکان برگرداندن کانتینرها را به مبادی نداشتند، عملا تعداد بسیار زیادی از کانتینرها از چرخه حمل و نقل بین المللی دریایی خارج شدند. بنابراین شرکتهای کشتیرانی ناچار به جایگزینی این کانتینرها هستند. در همین راستا بزرگ ترین شرکتهای سازنده کانتینر که کشور چین قرار دارند، اقدام به افزایش حدود 10 درصدی در سرعت تولید کانتینر کرده اند و سعی دارند که کمبود کانتینرها را به این روش جبران کنند.

اما با توجه به میزان قابل توجه کانتینر مورد نیاز، طبق پیش بینی ها حداقل تا پایان سال میلادی جاری و حتی به گفته برخی منابع دیگر تا پایان سه ماه اول سال 2022 میلادی این کمبود جبران نخواهد شد. بنابراین همچنان این بحران ادامه خواهد داشت و طبیعتا به مرور زمان و به آهستگی اوضاع بهتر خواهد شد. پس صاحبین کالاهایی که درحال برنامه ریزی برای آینده کسب و کار خود هستند باید افزایش مدت زمان حمل را در فرآیندهای برنامه ریزی خود در نظر بگیرند.

حالا سوال اینجاست که آیا با جبران کمبود کانتینر و ورود کانتینرهای جدید به چرخه حمل و نقل دریایی، کرایه های حمل دریایی که به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده اند تعدیل خواهند شد؟در پاسخ به این سوال باید گفت طبیعتا بر اساس قانون تعادل عرضه و تقاضا، با افزایش عرضه قیمتها بهبود پیدا خواهند کرد و به ثبات خواهند رسید. ولی نکته مهمی در این بین وجود دارد که باید به آن توجه داشت و آن هم بهای تمام شده تولید کانتینر است.

در ابتدای سال 2020 میلادی، بهای تمام شده هر واحد کانتینر 20 فوت 1800 دلار آمریکا بوده است و این عدد در پایان سال 2020 به رقمی حدود 2500 دلار آمریکا رسید. اما در حال حاضر بهای تمام شده تولید هر واحد کانتینر 20 فوت به حدود 3500 دلار آمریکا رسیده است! این افزایش قیمت تمام شده کانتینرهای جدید تأثیر جدی ای بر قیمت کانتینرهای مستعمل هم داشته است. برای مثال قیمت هر کانتینر 20 فوت مستعمل در ماه نوامبر سال 2020 در کشور چین چیزی در حدود 1250 دلار بوده است که این رقم در ماه مارچ سال 2021 به 2500 دلار رسیده است! یعنی دوبرابر.

با توجه به اینکه یکی از عوامل موثر بر کرایه حمل دریایی، قیمت کانتینر است، مخصوصا برای خطوط کشتیرانی که به صورت NVOCC هستند و کانتینرهای آنها عموما به صورت اجاره ای هستند، بنابراین انتظار کاهش کرایه حمل دریایی بعد از اتمام بحران کمبود کانتینر تا حد خیلی زیادی مرتفع نخواهد شد.همینطور پیش بینی می شود که هزینه حق توقف کانتینرها و مبالغ سپرده تضمین برای عودت سالم کانتینر و حق توقف هم افزایش چشمگیری در آینده خواهند داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>