اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

زیرکن

زیرکن و کوبیک زیرکونیا (CZ) دو سنگ بسیار متفاوت و از نظر شیمیایی، اپتیکی و ساختاری هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند. زیرکن قدیمی ترین کانی معدنی است که روی زمین یافت می شود. کوبیک زیرکونیا، در مقایسه با آن، کودکی در دنیای سنگها است. سنگ کوبیک زیرکونیا طبیعی فقط در دهه 1930 کشف شد. با این حال، از آنجا که CZ طبیعی بسیار نادر است، دانشمندان شروع به کار بر روی سنتز آن کردند.

تا دهه 1970 بود که روند ساخت CZ سنتتیک کامل و تولید تجاری از سال 1976 آغاز شد. در حالی که هدف اصلی استفاده از این سنگ برای مصارف مختلف صنعتی بود، مشخص بود که CZ پتانسیل جواهرات بسیار خوبی دارد. در حالی که زیرکن از سیلیکات زیرکنیوم ساخته شده، کوبیک زیرکونیا از اکسید زیرکنیوم ساخته شده است. اینجاست که این دو سنگ نام مشترک خود را کسب می کنند، با این حال، این دو کاملا متفاوت هستند.

تفاوت سختی و دوام زیرکن با کوبیک زیرکونیا

کوبیک زیرکونیا (CZ) دارای سختی 8 تا 8.5 در مقیاس موهس است و به راحتی خراش برنمیدارد. همین سختی و جلای بالا آن را بسیار شبیه الماس ولی با قیمتی ناچیز می کند. در مقابل زیرکن دارای سختی 6 تا 7.5 است و بنابراین سنگی نرم تر و حساس تر نسبت به CZ می باشد تا آنجا که نور UV خورشید نیز می تواند رنگ آن را کمرنگ کند.

زیرکن در طیف وسیعی از رنگ ها یافت می شود که محبوب ترین آنها آبی، صورتی و زرد است. زیرکن بی رنگ خالص ترین شکل آن است، اما کم ارزش ترین نوع آن محسوب می شود. زیرکن سبز بسیار با ارزش و بسیار پرطرفدار است، اما همچنین بسیار نادر است. برخی از سنگ های زیرکن می توانند خاصیت چندرنگ نمایی را نشان دهند (یعنی رنگهای مختلفی را در زوایای مختلف نشان می دهند).

زیرکن رنگ خود را از طریق وجود عناصر کمیاب در هنگام شکل گیری دریافت می کند. جالب اینکه برخی از عناصر رادیواکتیو هستند! با این حال، آنها برای استفاده در جواهرات بهسازی و ایمن شده و به نظر نمی رسد مضر باشند. از آنجا که کوبیک زیرکونیا به صورت آزمایشی ساخته شده است، تولید کنندگان قادر به کنترل محصول نهایی تا حد زیادی هستند.

CZ تقریباً همیشه بی رنگ، برای شبیه شدن به درجه رنگ الماس D ایجاد می شود. گاهی اوقات، تولید کنندگان کوبیک زیرکونیا رنگی نیز ایجاد می کنند. CZ صورتی رنگ که با نام تجاری یخ صورتی نیز شناخته می شود، در صنعت جواهرات بسیار محبوب است. سایر رنگهای رایج CZ شامل سبز، سیاه، آبی، نارنجی و قرمز است.

CZ پاکی عالی دارد و تقریباً همیشه بی عیب و نقص است. فقدان نقص، علامت سنگ های ساخته شده توسط انسان است. زیرکن عموماً شفاف یا مات است. به طور کلی عاری از ناخالصی است و درجه پاکی بسیار خوبی دارد. با این حال، برخی از زیرکن می تواند حالت ابری را نشان دهد که اگر این ویژگی بسیار قوی باشد، می تواند یک نقطه ضعف باشد و سنگ را بی ارزش کند.

زیرکن دارای جرقه و تلالو، درخشش، پراکندگی و ضریب انکسار نور نسبتاً بالای (RI 1.93 - 1.98) است. به عبارت دیگر، با نور بسیار عالی بازی می کند و به خصوص وقتی به صورت تراش برلیانی تراشیده می شود آن را به یک سنگ درخشان و آتشین، قابل مقایسه با یک الماس تبدیل می کند.

از آنجا که زیرکن دارای شکستگی مضاعف است همانند مویزنایت آتش بسیار خوبی را به نمایش می گذارد و توهم داشتن فست های بیشتری را نسبت به آنچه واقعاً ایجاد می کند، نشان می دهد. با این وجود، این دوشکستی باعث می شود که گاهی اوقات زیرکن مبهم و ابری به نظر برسد. کوبیک زیرکونیا تک انکساری است و دارای ضریب انعکاس RI 2.15 - 2.18 است که از زیرکن بالاتر است. با این حال، اگرچه هر دو سنگ تلالو دارند، یک CZ نمی تواند با سطح درخشندگی بالاتری از یک زیرکن مطابقت داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>