اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بازرگانی

نامه ها و قراردادهای تجاری دو نمونه بسیار پرکاربرد از مکاتبات بازرگانی در تعامل با طرف های خارجی محسوب می شوند. علاوه بر این موارد، اصول و نکات دیگری نیز وجود دارند که در این نوشتار به صورت تفصیلی به آن ها اشاره خواهیم کرد.تجارت چه در بحث واردات ( فرآیند واردات) و چه صادرات ( فرآیند صادرات) کالا نیاز مبرم به ارتباطات خارجی با افراد مختلف از سایر کشورها دارد.

هر کشوری زبان، فرهنگ، قوانین و آداب خاص خود را داشته که رعایت کردن آن از سوی بازرگانان الزامی است. از آنجا که افراد دسترسی آسانی به تجار خارجی ندارد، بنابراین بیشتر مکالمات، صحبت ها و قراردادهای آن ها به صورت مکتوب یا از را دور خواهد بود.

مکاتبات بازرگانی شامل نامه ها، قراردادها، مکالمات، گفتگوها، نشست ها و بسیاری از مواد دیگر بوده که یک بازرگان جهت صادرات یا واردات کالا باید انجام دهد. بنابراین از مکالمات ساده شما با یک بازرگان خارجی در شبکه های اجتماعی، ایمیل زدن به وی تا عقد قرارداد حقوقی همگی در زمره مکاتبات بازرگانی قرار گرفته که نیازمند رعایت اصول و قواعد خاصی هستند.

در تجارت خارجی، اعتماد متقابل حرف اول و آخر را خواهد زد که مکاتبات بازرگانی اصلی ترین راه برای خلق اعتماد در طرف مقابل یا سلب اعتماد وی است. از آنجا که دو طرف از فرهنگ ها و ملل مختلف هستند، بنابراین یک سوءتفاهم ساده نیز می تواند موجب سلب اعتمادشان شود.

انواع مکاتبات تجارت بین الملل

بازرگانان بنا به موضوعات و مشکلاتی که پیش رو دارند، می توانند با طرف های خارجی مکاتبه کنند. بنابراین نمی توان به صورت دقیق آن ها را به چندین بخش مشخص تقسیم بندی کرد. با این حال، می توان انواع مکاتبات بازرگانی خارجی را به چندین بخش مهم تقسیم بندی کرد. هر کدام از این بخش ها علی رغم شباهت هایی که دارند، اما باید به نکات افتراق بین آن ها نیز دقت کرد.

نامه های تجاری را می توان اصلی ترین و البته مهم ترین جزء مکاتبات بازرگانی دانست که هر بازرگانی در طول حیات کاری خود حتما به نوشتن آن ها نیاز پیدا می کند. موضوع نامه های تجاری می تواند بسیار متفاوت باشد. اما معمولا چند موضوع مختلف مانند معرفی شرکت یا محصول، دریافت کاتالوگ محصول، دریافت نمایندگی شرکت خارجی، دریافت یا ارسال قیمت کالا و موضوعاتی از این قبیل در میان آن ها بیشتر دیده می شود. از آنجا که یک نامه تجاری سند مکتوب محسوب می شود، بنابراین باید در نوشتن آن ها نهایت دقت را به خرج داد.در لیست زیر به مهم ترین نکات هنگام نوشتن نامه های تجاری خارجی اشاره کرده ایم:

  • تسلط به زبان طرف مقابل و نگارش نامه به آن زبان الزامی است
  • بر روی نوشتن کلمات و عباراتی که بار حقوقی دارند، دقت کنید
  • لحن نامه به گونه ای باشد که در طرف مقابل برداشت مثبتی ایجاد کند
  • نامه خارجی حتما باید در سربرگ شرکت تنظیم گردد
  • عنوان مناسب و جذاب انتخاب شود
  • از اصطلاحات بازرگانی خارجی درست و به موقع استفاده شود
  • فرهنگ، زبان، دین و هویت فرد و کشور موردنظر مورد احترام قرار بگیرد
  • از بیان کلمات پیچیده، چند پهلو و مبهم خودداری کنید
  • نامه به لحن رسمی نوشته شده و از الفاظ نامحترمانه خودداری شود
  • حاوی اطلاعات تماس شماره تلفن، آدرس، ایمیل و موارد دیگر باشد
  • محتوا نامه بازرگانی باید مفید، خلاصه و از کلی گویی پرهیز شود
  • شخص حقیقی یا حقوقی مورد خطاب نامه کاملا مشخص باشد
  • مستندات لازم را حتما به همراه نامه پیوست کنید
  • در نامه معرفی محصولات، مشخصات دقیق کالا ذکر شود
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>