اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تجارت

تسهیل تجاری شامل کاهش هزینه های معاملاتی وابسته با اقدامات و مقررات و سیاست های تجاری ادارات اجرایی است و اصلاحات در این نواحی که برای کاهش هزینه های گردش اجناس و خدمات در تجارت فرامرزی طراحی شده اند.تسهیل تجاری اساسا مقررات گمرکی و تطابقات هزینه های ترابری تجارت مرزی را حول درک تسهیل تجاری و اصلاح اقداماتی پوشش می دهد که تهیه و توزیع گردش اجناس به واسطه پورت ها یا گردش موثرتر اسناد وابسته به تجارت فرامرزی را ایجاد می کنند.

تسهیل تجاری شامل محیط کسب و کاری است که درآن تبادلات تجاری رخ می دهد و در هزینه های معاملات وابسته به تجارت بین المللی موثر است. همچنین برای کاهش هزینه های معاملات تجارت فرامرزی و داخلی نه تنها یک محیط نظم دهنده بلکه کیفیت زیر ساخت ها را نیز دربرمی گیرد و در درک محدودی تسهیل تجاری شامل کاهش هزینه های معاملاتی است که با اجرا و مقررات وسیاست های تجاری ادارات اجرایی و اصلاحات در این بخش برای کاهش هزینه های انتقالات کالاها و خدمات در سطح فرامرزی طراحی شده اند.

این تعریف از تسهیل تجاری بیشتر مقررات گمرکی را پوشش می دهد و هزینه های معاملاتی تجاری را در مرزها مرتبط می سازد و اقدامات تسهیل تجاری به تهیه و توزیع گردش کالاها به واسطه ی بنادر و یا کارایی بیشتر اسناد تجارت فرامرزی در حال گردش محدود شده است و تعریف وسیع تری از تسهیل تجاری در برگیرنده محیط کسب و کاری است که فضاهای معاملات تجاری و هزینه های معاملاتی مشترک در تجارت بین المللی را شامل می شود در این تغییر هزینه های معاملاتی داخل مرزی مرتبط می شوند و تنها محیط نظم بخش را شامل نمی شود بلکه زیرساخت های باکیفیت را نیز دربرمی گیرد.

دو تعارض پویا درسیستم تجارت بین المللی امروز اشاره به این دارد که تسهیل تجاری اهمیت بسیار ویژه ای در ابعادتوسعه دارد و تعرفه های گمرکی به واسطه ترکیب چند جانبه و منطقه ای و تلاش های یک جانبه کاهش یافته است. به رسمیت شناختن نقش مهم و فزاینده دیگر عوامل محرک در بهای صادرات و واردات و نقش سیاست های تسهیل تجاری در کاهش هزینه های تجاری بسیار مهم است.

به طور عام تسهیل تجاری به نمایش سیاست هایی اشاره دارد که هزینه های صادرات و واردات را کاهش می دهند که در این باره هدف به کارگیری سیاست های وسیع پیش گیرانه است و تشریفات گمرکی و رویه های اداری-اجرایی و شفافیت نظم دهنده که مستقیما به فرایندهای تجاری مرتبط هستند و بسیار ضروری است که به وسیله مذاکرات و معاوضات جاری سازمان تجارت جهانی (WTO) حول تسهیل تجاری پوشش دهی شود و دامنه وسیعی از اقدامات مانند زیرساخت ها و شفافیت سازمانی و نظارت خوب و آیین نامه های منطقه ای را در برمی گیرد و همه این عوامل می توانند در عملکرد تجارت به واسطه کاهش هزینه ها تأثیر شدیدی داشته باشند.

تسهیل تجاری شامل بخش عظیمی از فعالیت هایی است که بر روی کاهش هزینه های معاملات تجاری واحدهای تجاری و بازارها در تجارت جهانی متمرکز شده اند و این هزینه ها شامل قیمت انتقال محموله ها از کارخانه (محل تولید) به مقاصد نهایی است. واحدهای تجاری و کسب وکار باید رویه های ترخیص مرزی خود را مدیریت کنند و بهای خدمات تجاری را پرداخت کنند و ازجمله بسیاری از مراحل دیگر را که بعد از تولید اجناس و خدمات ایجاد شده است را طی کنند.

همین طور تسهیل تجاری بسیاری ازاعمال حمل و نقل اجناس با کامیون ها در حریم مرزهای ملی و یا ترابری دریایی بسته ها را شامل می شود. از آنجایی که مفهوم تسهیل تجاری بخش متفاوتی از اقدامات را در برمی گیرد تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و توانایی متمایزی است گرچه در زمینه های محدود و یا وسیع به کار رفته باشد.

قواعد تجارت چند جانبه در سه ماده " توافقات عمومی تعرفه های گمرکی و تجاری" (GATT) شامل V (معافیت حمل ونقل) وVIII (بها وتشریفات) وX (توسعه و اجرای مقررات تجاری) منعکس شده اند که به نسبت تعریف محدودی از تسهیل تجاری را ایجاد کرده است و این مواد قانونی اعضای WTO را به هماهنگی و ساده سازی رویه های مرتبط با معاوضات بین المللی کالاها وخدمات فرا خوانده است.

توسعه تجارت جهانی در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 در بخش عظیمی از تغییرات طبیعی تولیدات و افزایش رقابت در تجارت بین المللی به کار گرفته شده است و عامل موفقیت دیگر در این زمینه مذاکرات و رایزنی حول تجارت چندجانبه بوده است. مذاکرات سازمان تجارت جهانی WTO تأثیرات قابل توجهی را در کاهش تعرفه های گمرکی کالاها در عبور از حریم مرزی کشورها داشته است. نقش موانع تجارت سنتی به تدریج کاهش یافت و سیاست تجاری بر به کارگیری راهکارهایی مانند تسهیل تجاری برای حذف موانع باقیمانده از آن متمرکز شده است.

تسهیل تجاری اصلاحاتی را در هدایت موضوعات و مذاکرات اقدامات سیاسی برای کاهش هزینه های صادرات و واردات در کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است چرا که کمیته کسب و کار بین المللی به طور فزاینده اهمیت واحدهای اقتصادی را برای شفافیت بیشتر و کارایی و یکنواختی رویه ای تبادلات فرامرزی اجناس بیان کرده است.

تسهیل تجاری از جلسه ی اجرایی سنگاپور در سال 1996 در دستور کار سازمان تجارت جهانی WTO قرار گرفت و بیانیه های اجرایی برای کالاهای تجاری که تحقیقات را به سمت مشکلات فرامرزی و تحلیل تأثیرات آن ها بر تجارت و مصرف کنندگان هدایت می کنند در شورا مطرح شد و تسهیل تجاری یکی از اصلی ترین کاربردهای اجرایی موضوعات و نگرانی های مربوط است که در مذاکرات دوره ای Doha سازمان تجارت جهانی بیان شد و برخی از کشورهای در حال توسعه شرایط وخیمی را درباره توافق تجارت چندجانبه روی تسهیل تجاری دارند که شامل تعهدات و الزامات قانونی و قواعد مخالف است. اگرچه توافق عمومی بر اهمیت اصلاحات تسهیل تجاری وجود دارد.

بیانیه جلسه اجرایی WTO در 2005 اهمیت کمک های تکنیکی و ایجاد ظرفیت برای تواناسازی کشورهای درحال توسعه ی عضو برای منفعت بیشتر از آزادسازی تجارت چندجانبه به رسمیت شناخته شد و برای حمایت تجاری کشورهای در حال توسعه به ویژه LDCs باید مورد هدف قرار گیرد و البته با ساخت ظرفیت ها و زیرساخت های مرتبط تجاری که مورد نیاز است و آن ها به حمایت توافقات WTO و تجارت در پهنه وسیع تری نیاز دارند و بیشتر مذاکرات حول طراحی برنامه های حمایتی از تجارت و تامین وجه اقدامات تسهیل تجاری متمرکز شده است.

هدف تحلیل استدلال تسهیل تجاری است به ویژه مطالعات نتایج اقتصادسنجی آزمونی از اثرات محدودیت های تجاری در عملکرد صادرات در کشورهای SSAرا گزارش می دهد. برای یک سیاست چندجانبه یافته های مطالعات در ارزیابی تشخیص محدودیت های رشد تجارت به کار گرفته می شوند که به این وسیله درک پتانسیل های همکاری در اصلاحات و اقدامات تسهیل تجاری و وابسته به دیگر براوردهای رشد تجاری که موجب رشد و توسعه عملکرد صادرات می شوند توسعه می یابد.

براورد پیشنهادات موجود اشاره به این دارد که منافع حاصل از تسهیل تجاری بسیار بزرگ است. کاربرد اقتصاد سنجی مدلی را برای نمایش پیشرفت تسهیل تجاری در یک نمونه از 75 کشور که توانست تجارت را در حدود 10 درصد یا 377 دلار افزایش دهد مورد ارزیابی قرار می دهد و در منطقه آسیای شرقی براورد شد که توسعه تسهیل تجاری درطول چهار بعد توانست تجارت را دراین منطقه حدود10 درصد افزایش دهد.

استفاده از GTAP که مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر (CGE) را ارائه می دهد به این نکته اشاره دارد که منافع توسعه تسهیل تجاری در سراسر جهان دامنه قابل قیاسی از نتایج آزاد کردن کامل اجناس و خدمات تجارت است. به علاوه بانیان نتایج اشاره به این دارند که مزایای اصلاحات تسهیل تجاری شدیدا به سوی توسعه کشورها به ویژه کشورهای آسیایی متمایل است.

اقدامات تسهیل تجاری محرک و موثر هزینه های حاشیه ای در تجارت فرامرزی است. اگر چه نمونه های بسیاری وجود دارد که صادرکنندگان می توانند هزینه های ثابت مورد پذیرش بازارهای خارجی را پرداخت کنند و نمونه هایی از حمل کنندگان کالاها به وسیله کشتی و هواپیما و استقرار ضروری ظاهری کارهای کاغذی و تنظیمات شبکه پخش خارجی و ارائه اجناس تولید شده مطابق با مقررات فنی خارجی را شامل می شود.اقدامات تسهیل تجاری هردو هزینه های ثابت و حاشیه ای را می تواند کاهش دهد بنابراین تئوری های تجاری اخیر به ظرفیت های اضافی در میان کشورهایی که می توانند بهره ببرند اشاره دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>