اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع ارز و تفاوت ها و شباهت های ارز نیمایی و ارز دولتی:
از رایج ترین ارزها در بازار چهار دسته ارز آزاد، ارز صرافی، ارز نیمایی و ارز دولتی می باشند. ارز آزاد بیشترین قیمت را در بازار دارد و تعیین کنندگان آن صرافی ها و دلالی ها هستند. ارز صرافی قیمتش کمی کمتر از ارز آزاد بوده که از طریق سامانه سنا اعلام می گردد.

واردات3

قیمت ارز نیمایی نیز از سامانه نیما اعلام شده و به افرادی تعلق می گیرد که در سامانه تجارت ثبت نام کرده اند. این سامانه قیمت پیشنهادی از سوی صرافی ها را برای کالای وارد شده در سیستم اعلام می گردد.

قیمت ارز دولتی در مرکز مبادلات ارزی انجام شده و برای خرید کالاهای اساسی کشور می باشد. این ارز اغلب پایین ترین و کمترین قیمت را به خود اختصاص می دهد.

تعریف ارز، ارز دولتی و مصارف آن:
همانطور که می دانیم ارز به هر نوع پول اعم از چک، اسکناس، و حواله تعلق می گیرد که در مبادلات مورد استفاده قرار می گیرد. نرخ ارز نیز به مقداری از واحد پول ملی کشور گفته می شود، که برای کسب واحد پول خارجی صرف می شود.

نرخ ارز دولتی و ارز آزاد هر کدام دارای تعاریف متفاوتی هستند و با هم فرق دارند. به طوری که در نظام چند نرخی ارز، ارز دولتی به قیمت رسمی دولت که پایین ترین نرخ در کشور می باشد گفته می شود. بسته به شرایط اقتصادی نرخ انواع ارزها از جمله ارز آزاد با هم متفاوت هستند.

در ابتدای سال 97 دولت ارز را دو نرخی اعلام کرد. نرخ ارز آزاد و نرخ دیگر مخصوص خرید کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم می باشد.

طبق ابلاغیه که دولت اعلام نمود ابتدا ارز دولتی برای واردات و صادرات تمامی کالاها استفاده می شد. اما اکنون این نرخ مخصوص فقط هفت کالای اساسی که شامل جو، گندم، ذرت، روغن خام، دارو، تجهیزات پزشکی و انواع دانه های روغنی نظیر سویا می باشد.

تعریف ارز نیمایی و موارد استفاده آن:
سامانه نیما در سال 97 که حروف اختصار نظام یکپارچه معاملات ارزی می باشد، راه اندازی شده است. واردکنندگان و صادرکنندگان از طریق این سامانه با هم خرید و فروش می کنند.

در ابتدا کالاهای اساسی شامل ده بخش بود، که بعدها در هفت قلم اصلی جای گرفت. مابقی کالاها که در دسته دوم قرار گرفتند ارز نیمایی به آنها اطلاق می گیرد.

برای تعیین ارز نیمایی باید ابتدا وارد کنندگان در سامانه تجارت درخواست تامین ارز برای واردات کالا را ثبت نموده تا صرافی ها و صادرکنندگان قیمت پیشنهادی را اعلام کنند که به این روش خرید با ارز نیمایی نیز می گویند.

ارز نیمایی از ارز دولتی گران تر است، اما قیمت آن از ارز آزاد کمتر می باشد. این ارز فقط به کالاهای به خصوصی چون محصولات برقی الکترونیکی و مخابراتی، ماشین آلات و تجهیزات و قطعات خودرو سازان، لاستیک و پلاستیک، مواد و محصولات شیمیایی و سلولزی، تجهیزات حمل و نقل، محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانی، محصولات فلزی و لوازم خانگی، نساجی، چرم و پوشاک، پتروشیمی و گاز مایع، صنایع معدنی تعلق می گیرد، که وارد کنندگان تمایل دارند از این ارز استفاده کنند.

تفاوت های اساسی ارز دولتی و نیمایی:
با وجود آنکه نرخ ارز دولتی از ارز آزاد کمتر است. اما استفاده از این نرخ ارز برای خرید همه کالا بودجه دولت را با مشکلات جدی رو به رو می کند. کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با این نرخ ارز خریداری می شوند.

اما از آنجایی که واردکننده ها برای ورود انواع کالاها از ارز آزاد استفاده می کنند، به تبع آن به مردم برای خرید این کالاها فشار زیادی وارد می شود.

بنابراین با راه اندازی سامانه توسط دولت ارتباط مستقیم واردکنندگان با صادرکنندگان و صرافی ها ایجاد شد و واردکنندگان توانستند نرخ پایین تر از ارز آزاد را برای خرید کالاهای خود استفاده کنند.

این نرخ که در سامانه نرخ ارز نیمایی نام دارد و توسط سامانه با ثبت درخواست واردکنندگان برای تامین ارز برای واردات و خرید کالاهایشان اعلام می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>