اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اهمیت و نقش حق العمل کار در ترخیص کالا:
از آنجایی که هر کالایی ابتدا که وارد کشور می شود باید از گمرکات عبور کرده تا مجوزهای قانونی را اخذ کند، و دریافت این مجوزها و انجام امور گمرکی مربوطه پیچیدگی های خاص خودش را نیز دارد.

واردات6

بنابراین نیاز است تا شخصی حقیقی یا حقوقی به عنوان حق العمل کار تمام امور مربوط به گمرک را با توجه به آشنایی و تسلطی که به امور ترخیص و گمرکات دارد، از طرف صاحب کالا یا وارد کننده کالا انجام داده و کالا را به دست مصرف کننده در داخل برساند.

به طور معمول هر شخص حقیقی می تواند تا سقف ده مرتبه از افراد حقوقی یا حقیقی برای ترخیص کالای خود استفاده کند. به این صورت که وکالتی از جانب وارد کننده کالا به فرد حق العمل کار داده می شود، تا این فرد بتواند کارها و امور مربوط به ترخیص کالا از گمرکات را که نیاز به داشتن دقت و سابقه است را انجام دهد.

لازم به ذکر است که ترخیص کننده کالا باید فرد امین و امانتدار از جانب وارد کننده کالا باشد، تا کارهای مربوط به ترخیص و امور گمرکی توسط این فرد بدون هیچ مشکلی انجام گیرد.

انواع حق العمل کاران:
در قانون تجارت ماده 378 حق العمل کاران را بر اساس میزان در آمد سالانه به دو گروه تقسیم نموده است. در هر دو گروه تضمین بانکی و یا مبلغی به صورت نقد به عنوان ضمانت از آنها گرفته می شود.

مبلغ ضمانت تا زمان اشتغال حق العمل کار در گمرک به عنوان سپرده ثابت در بانک قرار گرفته و سود آن برای فرد شخص حق العمل کار در نظر گرفته می شود. این مبلغ با توجه به درآمد سالانه متغیر و در صورت نیاز در هنگام تمدید مجوز پروانه کسب افزایش پیدا می کند.

اما گروه اول که شامل حق العمل کاران هستند، افرادی که درآمد غیر سالانه آنها از حق العمل کاری 400 هزار ریال می باشد، و مبلغ 100 هزار ریال دریافت می کنند. در گروه دوم در آمد غیر خالص بالای 400 هزار تومن ولی از آنها مبلغ 200 هزار ریال ضمانت اخذ می گردد.

تفاوت ترخیص کار با حق العمل کار:
ترخیص کالاهای وارد شده یکی از کارها و اقدامات حق العمل کار به عنوان کارگزار گمرکی می باشد. بلکه می تواند به صورت فعالیت تخصصی و اختصاصی برای تمام وارد کننده های حقیقی و حقوقی اقدامات لازم و امور گمرکی را انجام داده و حق العمل کاری را دریافت کند. اما برای ترخیص کار گمرکی این چنین نیست.

مهم ترین تفاوت های بین ترخیص کار با حق العمل کار به عنوان کارگزار گمرکی در سه مورد خلاصه می شود.

عمومیت ترخیص کار:
هر کارگزار گمرکی به عنوان حق العمل کار می تواند ترخیص کار گمرک نیز باشد. اما هر ترخیص کار حق العمل کار نمی باشد.

به طور کلی کارگزار گمرکی هم شامل ترخیص کار شده و هم کارگزار تخصصی که همان حق العمل کار است که با اخذ پروانه می تواند فعالیت کند را شامل می شود.

دفعات ترخیص کالا:
حق العمل کار به عنوان کارگزار گمرکی با تعدادی بیشتر از ده مرتبه می تواند اقدام به ترخیص کالا نماید. در صورتی که ترخیص کننده کالا برای وارد کننده تنها می تواند ده مرتبه برای ترخیص کالا برای اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کند.

بازه زمانی و اختیارات کارگزار گمرکی:
حق العمل کار باید طی مراحل قانونی اقدام به اخذ کارت بازرگانی نماید، و با توجه به اعتبار و مدت زمان پروانه فعالیت و کسب خود می تواند کارهای مربوط به ترخیص کالا افراد حقیقی و حقوقی را انجام دهد.

اما ترخیص کار با وکالت از صاحب کالا و اختیارات قانونی می تواند به عنوان وکیل اقدام به ترخیص کالای وارد کننده یا صاحب کالا نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>