اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تجارت

نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بین المللی، یکی از متعارف ­ترین و شناخته­ ترین مدل­ های حضور یک برند و محصول خارجی در کشورهای دیگر است. صادر کردن و فروش یک محصول در کشور دیگر ممکن است به روش­ های دیگری مانند تأسیس شعبه یا راه ­اندازی خط تولید در کشور مقصد نیز صورت گیرد که آثار حقوقی و اقتصادی متفاوتی خواهد داشت.

اما نمایندگی انحصاری فروش به نوعی کم­ دردسرترین و ساده ­ترین روش این فعالیت به شمار می­ رود که از طریق آن شخص اصیل با اعطای نمایندگی و امتیاز آن به شخصی که با شرایط اقتصادی، سیاسی و حقوقی حاکم بر بازار کشور مقصد آشناست، عملاً خود را از دردسرهای دخالت و حضور مستقیم در آن کشور، معاف خواهد نمود و درعین حال بازار فروش مخصوص به خود را خواهد داشت. پس یکی از کابردهای مهم این قراردادها در تعامل با اشخاص و صاحبان محصولات خارجی­ است.

کمیسیون نماینده در نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری فروش

یکی از مسائلی که حتما باید در این قراردادها مورد توافق قرار گیرد، حق العمل یا هرگونه مابه ازایی­ ست که شخص نماینده بابت فعالیت­ های خود دریافت خواهد کرد. یکی از معمول­ ترین روش­ ها حالتی­ است که نماینده از طریق دریافت "کمیسیون" به فعالیت می­ پردازد. به طور مثال از محل درآمد حاصل از فروش هر محصول، n درصد به عنوان کمیسیون به وی پرداخت می­ گردد.

یکی دیگر از بندهای مهم این قراردادها، توافق بر سر شرایط و نحوه ارسال و تحویل کالاست. این مساله به جهت اتفاقات و نواقصی که ممکن است حین بارگیری و حمل محصولات، اتفاق یبافتد و مسئولیت طرفین نسبت به این موارد، بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال ممکن است در یک قرارداد، توافق شود، محصولات درب کارخانه تحویل شود و حمل و بارگیری آن به عهده نماینده باشد. این­جا مسئولیت وی با شرایطی که ارسال توسط خود اصیل انجام خواهد شد، بسیار متفاوت خواهد بود.

وجود تضامین در قرارداد نمایندگی فروش چه مزیتی دارد؟

جهت جلوگیری از سوءاستفاده از نهاد نمایندگی فروش، یکی از شروطی که اصیل معمولاً در این قراردادها آن را دنبال می­ کند آن است که نماینده نسبت به فروش حجم یا مبلغ مشخصی از محصولات در یک بازه زمانی (مثلا یک ماهه) ملزم باشد. در صورت عدم وجود این شرط ممکن است رقبای یک برند با هدف تضعیف وی، با گرفتن نمایندگی صوری از او و عدم فروش محصولاتش، بازار آن برند را در یک منطقه به نابودی بکشانند. جهت تضمین این امر در نمایندگی فروش معمولاً از نماینده چک گرفته می ­شود.

بند تامین منظم کالا در قرارداد نمایندگی فروش به چه منظور است؟

در مقابل یکی از تعهداتی که نماینده­ ها در قرارداد نمایندگی فروش دنبال می­ کنند، معین بودن و دارای ضمانت اجرا بودن تعهد اصیل به تامین کالا به درخواست نماینده است. آن­ها به دنبال این هستند که با قراردادن تضامینی مانند: جریمه تاخیر در تامین کالا به صورت روزانه، وی را نسبت به تامین منظم کالا جهت فروش ملزم نمایند.

یکی از بندهایی­ است در نمایندگی فروش که همواره از ابتدا مورد توافق طرفین قرار می ­گیرد. بر این اساس، فروشنده صرفاً بر اساس لیست قیمت توافقی که معمولا در سراسر کشور یکسان خواهد بود، محصولات را به فروش خواهد رساند. به علاوه میزان تخفیفی که وی می ­تواند به مشتریان بدهد نیز معمولاً مورد توافق قرار می­ گیرد تا از تخفیف­ های صوری نمایندگان به برخی مشتریان جلوگیری به عمل آید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>