اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کسر تخلیه

کسر تخلیه یک از تخلفات گمرکی است که در قانون امور گمرکی نیز آورده شده است. مواردی است که مشخص می شود تعداد بسته های وارده از مبادی مجاز و قانونی به نسبت اظهارنامه اجمالی، فهرست کل بار یا بارنامه کم یا زیاد است. در این صورت طبق قانون بحث کسر یا اضافه تخلیه مطرح می شود. در مورد اضافه تخلیه به ضبط بسته یا بسته های اضافی اکتفا می گردد. درمورد کسر تخلیه به اخذ جریمه انتظامی مطابق ماده 110 این قانون اقدام می شود.

یکی از روش های ارزش گذاری کالا بر اساس وزن است. در این مواقع زمانی که در محوطه درب خروج گمرک بار باسکول می شود، اگر بین وزنی که ارسال شده و وزنی که روی باسکول نشان می دهد تفاوتی دیده شود و کاهش وزن نیز قابل توجه باشد، کسر تخلیه محسوب می شود.با توجه به بخشنامه بانک مرکزی این تلورانس تا میزان 3 درصد مانعی ندارد، ولی اگر بیشتر از آن باشد صاحب کالا باید جریمه آن را پرداخت نماید. این جریمه دو حالت دارد:

اگر وزن بار در زمانی روی باسکول می رود کمتر از وزن اظهاری باشد، باید به میزانی که ارز نیمایی بیشتر دریافت شده دلار آزاد خریداری و به بانک مرکزی پرداخت نمایید.اگر وزن بار شما 10 تن باشد اما هنگام باسکول 8 تن برآورد شود، در ازای آن 2 تن تفاوت باید به بانک مرکزی معادل ارز پرداخت نمایید. از آن جایی که تفاوت بین ارز نیمایی و آزاد زیاد است، این امر از حاشیه سود شما کم می کند.اگر در زمان باسکول بار وزن آن از وزن اظهار شده بیشتر شود، بابت وزن اضافه باید مبلغی به عنوان جریمه به گمرک پرداخت شود که این مبلغ از مبلغ کسر تخلیه خیلی کمتر است.

مدت زمان رفع تعهد به بانک چقدر است ؟

مهلت پرداخت و رفع تعهد از سمت اظهارکننده کالا نزد بانک از زمان تامین ارز حدود سه ماه است. البته در موارد خاص این مهلت قابل تمدید است، مانند: واردکنندگان خوش سابقه یا در زمانی که مشکلاتی مثل طولانی شدن زمان حمل کالا به بانک اعلام شده و مهلت ارائه جواز تمدید می شود. یا در مواقعی که به طور کلی طی بخشنامه بانک مرکزی مهلت ها محدود شده است که سریعاً چرخه ارز راه بیوفتد، محموله در شرایط تحریم باید سریع تر وارد شود.

اگر مدت زمان رفع تعهد بگذرد چه اتفاقی رخ می دهد؟

اگر در زمان مقرر اظهارکننده رفع تعهد برای بانک انجام ندهد و هیچ اقدامی هم نکند بانک پرونده را به تعزیرات حکومتی ارجاع داده و در نتیجه صاحب کالا در سیستم بانکی سابقه منفی و قرمز می خورد.یکی از نکات قابل توجه این است که فروشنده باید اطلاعات کامل و درستی ارائه کند و پکینگ لیست نهایی را در اختیار صاحب کالا قرار دهد. در این صورت صاحب کالا اگر شاهد تفاوت وزن باشد، در اسرع وقت می تواند اقدام به اصلاح ثبت سفارش طبق وزن نهایی کند. زیرا مجوز ورود و ثبت سفارش بر اساس وزن حدودی کالا قبل از حمل انجام می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>