اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌هایی جدی و مشکلاتی بی‌شمار مواجه گشته است. مشکلاتی که با ایجاد اختلال در روند صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای منجر به بروز مشکلات اقتصادی چشم‌گیری گشته‌اند. مشکلاتی که مهم‌ترین عامل آن کاهش بیش از حد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور می‌باشد. کاهشی چشمگیر که نه تنها موجب رکود صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای گشته است، بلکه عاملی موثر در کاهش تبادلات اقتصادی نیز می‌باشد.

تحریم‌هایی که با تأثیر‌گذاری به شیوه‌هایی گوناگون موجب ایجاد اختلال در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای گشته‌اند. مشکلاتی که در ادامه به بررسی و شرح جامعی از آنها خواهیم پرداخت.

تأثیر تحریم‌ها بر صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای
صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای یکی از صنایع مهم و اقتصادی کشور‌ها به خصوص کشور ایران می‌باشد. صنعتی که این روز‌ها دست خوش تحریم‌ها گشته است و مانند سابق از رونق چندانی برخوردار نمی‌باشد. اگر چه طبق گزارشات و آمار ارائه شده در خصوص کاهش روند صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای، شاهد کاهش چشم‌گیر مقاصد اقتصادی این صنعت می‌باشیم، اما جالب است بدانید که صنعت حمل‌ونقل‌های جاده‌ای، به خصوص صنعت ریلی از جمله صنایعی می‌باشد که اگر چه به رغم بر آورده نکردن و عدم ایفای نقش مناسب، منجر به کاهش سهم سود‌دهی و اقتصادی در بازار امروزی گشته است، اما به دلیل پیشرفتی چشم‌گیر و قابل قبول، توانسته است به موفقیت‌هایی بی‌نظیر دست یابد. موفقیت‌هایی که منجر به رشد و پیشرفت داخلی این صنعت گشته است.

از سویی دیگر اگر چه امروزه شاهد پیشرفت چشمگیر داخلی این صنعت می‌باشیم، اما با این حال بدیهی است که تحریم‌ها همواره از تأثیری عمیق بر روی روند این صنعت برخوردار می‌باشند. تأثیراتی که به طور کلی به 2 بخش تقسیم می‌شوند. بخش‌هایی که عبارتند از:

تأثیرات مستقیم

  • شاید برایتان این سوال مطرح شود که تأثیر مستقیم تحریم ها بر روی صنعت حمل و نقل جاده ای، اعم از صنعت حمل‌و‌نقل بار‌های ترانزیتی، صنعت حمل‌ونقل بار‌های ریلی و غیره چگونه می‌باشد؟!
    بدیهی است که همواره تحریم‌ها با ایجاد اختلالات و تأثیرات بی‌شماری در تمامی صنایع همراه می‌باشند. از جمله مهم‌ترین و مستقیم‌ترین این تأثیرات می‌توان به کاهش تمایل صاحبان کالا‌ها به حمل بار‌هایشان از ایران اشاره کرد. همان طوری که می‌دانید قرار گرفتن ایران در لیست تحریم‌ها سبب گشته تا شمار بسیار زیادی از تجار و صاحبان کالا‌ها مایل به عبور و به طور کلی حمل کالای‌شان از طریق کشور ایران نباشند. این نگرانی صاحبان کالا‌ها و به طور کلی تجار به گونه‌ای می‌باشد که آنها مایل به انتقال و جابه‌جایی بار خود از دیگر مسیر‌ها با قیمت‌هایی بیشتر نیز باشند. مسیر‌هایی طولانی که منج‌به بروز هزینه‌هایی گزاف برای تجار می‌شود.

         از سویی دیگر عدم تمایل شرکت‌های بیمه‌های بین‌المللی برای همکاری و ارائه پوشش‌های بیمه‌ای           کالا‌های ترانزیتی عبور شده از خاک ایران، از دیگر عوامل موثر و مشکلات ناشی از تحریم‌ها در صنعت           حمل‌و‌نقل جاده‌ای می‌باشد.

  • تأثیرات غیر مستقیم
    تحریم‌ها نه تنها از تأثیراتی مستقیم بر روی صنعت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای برخوردار می‌باشند، بلکه با تأثیراتی غیر مستقیم نیز همراه می‌باشند. تأثیراتی غیر مستقیم که ناشی از کاهش چشم‌گیر حمل کالا‌های معدنی و صادر آنها به مناطق جنوبی می‌باشد. تأثیراتی که منجر به کاهش بیش از پیش تولیدات و صادرات مواد معدنی و در نتیجه عملکرد شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>