اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لعل

اولین اسپینل سنتتیک در سال 1847 توسط شیمیدان فرانسوی Jacques-Joseph Ebelmen ساخته شد و در آن دوران به صورت محدود ارائه شد. در دهه 1930 به تقلید از انواع رنگهای اسپینل سنتتیک به تقلید سنگهای دیگر و به صورت تجاری عرضه شد. این رنگها به صورت کنترل شده با مقادیر جزئی و جاینشانی عناصر فلزی چون کوبالت (آبی)، منگنر (زرد)، اکسید کرومیوم (سبز) و آهن (صورتی) به وجود می آیند.به طور کلی سه روش برای ساخت اسپینل مصنوعی وجود دارد:

  • روش (Verneuil (flame-fusion
  • روش The flux-melt
  • روش (Czochralski (pulling

در بازار جواهرات به وفور انواع نمونه های سینتتیک این سنگ در بازار به جای اسپینل طبیعی، یاقوت، گارنت و … فروخته می شود. نمونه آبی سنتتیک آن بیشتر رواج دارد که گاهی جای یاقوت کبود فروخته می شود.افراد عادی نمی توانند تفاوت اسپینل مصنوعی و طبیعی را تشخیص دهند.جالب است بدانید از جنس اسپینل مصنوعی به دلیل تحمل آن نسبت به فشار و دما در صنعت جهت روکش نسوز سرامیک و آجر هم استفاده می شود.

6 روش تشخیص اسپینل های مصنوعی

فلورسانس: لعل های طبیعی زیر نور ماورابنفش با طول موج بالا فلورسانس قوی، و در طول موج کوتاه UV، ضعیف از خود نشان می دهند.درحالی است که انواع سنتتیک آن در طول موج کوتاه اشعه UV فلورسانس قوی از خود نشان داده و غالبا رنگ آبی روشن، سبز گچی و یا قرمز از خود نشان می دهند.

میکروسکوپ: در زیر میکروسکوپ در نمونه های اسپینل مصنوعی معمولا ردپای ذوب فلاکس و یا حباب هایی به صورت الگو و منحنی به علت نحوه ساخت و رشد آنها دیده می شود. این درحالی است که در نمونه های طبیعی اینکلوژن هایی زیاد یا حداقل تعدادی دیده می شود.

آهنربا: اسپینل های طبیعی دارای مقادیری عنصر آهن در خود هستند و بنابراین به آهنربا واکنش ضعیفی نشان میدند. این درحالی است که در نمونه سنتتیک و مصنوعی اسپینل به علت نحوه ساخت آنها هیچ واکنشی دیده نمی شود.

تولید در بازار: اسپینل های سنتتیک با رنگ قرمز تیره به علت هزینه بر بودن و پیچیدگی فرآیند تولید آن به صورت تعداد کم و محدود نسبت به رنگهای دیگر ساخته می شوند و معمولا این نمونه ها در بازار کوراندوم (یاقوت) مصنوعی و آزمایشگاهی هستند.

ضریب شکست نور و وزن مخصوص: لعل طبیعی دارای ظریب شکستی معادل 1.72 تا 1.74 برای اسپینل قرمز و در حالتی که عنصر روی در آن زیاد باشد 1.805 است. این در حالی است که اسپینل های مصنوعی دارای RI 1.727 با خطای یک هزارم است. همچنین وزن مخصوص نوع طبیعی در رنج 3.58-3.61 بوده و عنصر روی در آن می تواند وزن مخصوصش را تا 4.40 نیز ببرد. این درحالی است که اسپینل های مصنوعی وزن مخصوصی بین 3.64 - 3.63 دارند.

قیمت: راف سنتتیک اسپینل می تواند کیلویی از 300 تا 800 دلار بر اساس کیفیت تولید کننده باشد. نگین سنتتیک اسپینل ممکن است قیراطی حتی یک یا دو دلار باشد! بنابراین قیمت عاملی مهم در تشخیص اسپینل های سنتتیک است. نمونه های سنتتیک بسیار شیشه مانند هستند. باید توجه داشته باشید که بهترین راه تشخیص اسپینل اصل، خرید آن همراه با شناسنامه گوهرشناسی معتبر است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>