اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ژیروسکوپ نوری یا اپتیکی چیست؟
ژیروسکوپ های نوری، بدون قطعات متحرک، در هواپیماهای جت تجاری، موشک های تقویت کننده یا بوستر و ماهواره های در حال چرخش استفاده می شوند.

مکانیک29

چنین دستگاه هایی بر اساس اثر «سایناک» (Sagnac) ساخته شده اند و اولین بار توسط دانشمند فرانسوی «جرجز سایناک» (Georges Sagnac) در سال 1913 به جامعه معرفی شدند.

در چیزی که سایناک ارائه داد، یک پرتو نوری به شکلی تقسیم شد که بخشی در جهت عقربه های ساعت و بخشی در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت در اطراف یک سکوی چرخشی حرکت می کرد.

اگر چه هر دو پرتو در یک حلقه بسته حرکت می کردند، اما پرتویی که در جهت چرخش سکو حرکت می کرد، کمی بعد از اینکه پرتوی مخالف چرخش حرکت سکو به نقطه آغازین بازگشت، به نقطه مبداء بازگشت. در نتیجه یک الگوی تداخل متناوب (نوارهای متناوب روشن و تاریک) تشخیص داده شد که بستگی به میزان دقیق چرخش صفحه گردان دارد.

ژیروسکوپ های مورد استفاده از اثر سایناک در دهه 1960 و پس از اختراع لیزر و توسعه فیبر نوری شروع به تکامل و پیشرفت کردند. در ژیروسکوپ لیزری حلقه ای، پرتوهای لیزر منحرف و تقسیم شده و سپس از طریق سه حلقه توخالی عمود بر هم متصل به وسیله نقلیه در مسیرهای مخالف هدایت می شوند.

در واقع حلقه ها معمولاً مثلث، مربع یا مستطیل هستند که از گازهای بی اثر پر شده اند و از طریق آن ها پرتوها بر روی آینه منعکس می شوند. همان طور که وسیله نقلیه حرکت چرخشی یا گام برداشتن را انجام می دهد، الگوهای تداخلی ایجاد شده در حلقه های مربوط به ژیروسکوپ توسط سلول های فوتوالکتریک اندازه گیری می شوند.

سپس الگوهای هر سه حلقه به منظور تعیین میزان چرخش جسم در سه بعد به صورت عددی یکپارچه می شوند. نوع دیگر ژیروسکوپ نوری ژیروسکوپ فیبر نوری است که از لوله ها و آینه های توخالی استفاده می کند و نور را از طریق الیاف نازکی که محکم در اطراف یک قرقره کوچک پیچیده شده است عبور می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>