اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ریخته گری ثقلی چیست ؟
«ریخته گری ثقلی» (Gravity Casting) یا «ریخته گری در قالب دائمی» (Permanent Mold Casting)، از دیگر روش های قدیمی ساخت قطعات فلزی با حجم متوسط تا بالا است.

مکانیک42

این روش شباهت های زیادی به ریخته گری ماسه ای و دایکاست دارد. البته برخلاف ریخته گری ماسه ای و مشابه با دایکاست، قالب مورد استفاده در روش ثقلی از جنس فلز و از نوع دائمی (دارای قابلیت استفاده مجدد) است. این روش، اغلب به منظور تولید انبوه قطعات کوچک و ساده فلزی با ضخامت یکنواخت مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ریخته گری ثقلی چیست؟
ریخته گری ثقلی، یکی از گزینه های بسیار مناسب برای ساخت قطعات پیچیده آلومینیومی در صنایع خودروسازی نظیر سر سیلندر، پیستون غیر فولادی، میل لنگ، دیسک ترمز و قطعات هیدرولیکی است. البته این روش ساخت در تولید قطعات تجهیزات روشنایی، آشپزخانه، نظامی/دفاعی، نیروگاهی و پزشکی نیز کاربرد دارد.

ریخته گری ثقلی چگونه اجرا می شود؟
ریخته گری ثقلی طی شش مرحله اصلی شامل آماده سازی قالب (اعمال ماده جداکننده به سطح داخلی قالب)، سر هم کردن بخش های مختلف قالب، ریختن فلز مذاب، خنک کاری، باز کردن قالب و برش کاری بخش های اضافی انجام می گیرد. ماده مذاب بر اثر نیروی جاذبه، وارد مجراهای قالب می شود و حفره های درون آن را پر می کند.

مواد قابل استفاده برای قطعات ریخته گری ثقلی چه هستند؟
قطعات در ریخته گری ثقلی معمولا از جنس آلیاژهای آلومینیومی و آلیاژهای غیر آهنی نظیر آلیاژهای مس، منیزیوم و روی هستند. البته در صورت استفاده از قالب های گرافیتی، امکان تولید قطعات آهنی و فولادی نیز وجود خواهد داشت. از دیگر مواد قابل استفاده برای قطعات ریخته گری در قالب دائمی می توان به فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، چدن، سرب، نیکل، قلع و تیتانیوم اشاره کرد.

انواع ریخته گری ثقلی کدام هستند؟
علاوه بر روند کلی اجرای ریخته گری ثقلی، فرآیندهای دیگری برای ساخت قطعات فلزی به این روش وجود دارند. از این متداول ترین این فرآیندها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریخته گری توخالی.
  • ریخته گری کم فشار در قالب دائمی.
  • ریخته گری تحت خلا در قالب دائمی.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>