اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عوامل موثر بر انتخاب ترانسمیتر فشار چه هستند؟
انتخاب ترانسمیتر فشار، به عواملی نظیر عملکرد مورد انتظار، دما، رطوبت، لرزش و مشخصات سیستم بستگی دارد.

مکانیک57

هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین گزینه، باید به سوالات زیر پاسخ داد:

  • از میان ترانسمیتر و ترانسدیوسر، کدام گزینه بهتر است؟
  • شرایط محیطی و عملیاتی چگونه است؟
  • کدام نوع از ترانسمیتر، سازگاری بهتری با کاربری مورد نظر دارد؟
  • ملاحظات ایمنی و خطرات احتمالی چه هستند؟

در ادامه به هر یک از سوالات بالا پاسخ می دهیم.

ترانسمیتر یا ترانسدیوسر:
اولین مرحله در انتخاب ترانسمیتر فشار، تصمیم گیری راجع به نیاز یا عدم نیاز به این وسیله برای اندازه گیری فشار است. به طور کلی، ترانسمیترهای فشار، خروجی سنسور داخلی خود را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند.

عملکرد کلی ترانسدیوسرهای فشار نیز به همین صورت است. با این تفاوت که بازه سیگنال های تولید شده توسط ترانسمیتر بسیار بیشتر از ترانسدیوسر است. این ویژگی باعث افزایش دقت در اندازه گیری و کنترل فشار سیستم می شود.

پایین بودن سطح سیگنال های تولید شده، کوچک بودن ابعاد، آسیب پذیری در فشارهای بالا، تأثیر پذیری زیاد از شرایط تغییرات محیطی و محدودیت در فاصله ارسال سیگنال، عملکرد ترانسدیوسرهای فشار در محیط های صنعتی را با مشکل مواجه می کند.

این وسایل فقط برای اندازه گیری فشار در محیط های با ریسک های بسیار پایین مناسب هستند. برای محیط های صنعتی با ریسک بالا، استفاده از ترانسمیتر در اولویت قرار دارد.

شرایط محیطی:
شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت و لرزش از عوامل موثر بر عملکرد ترانسمیترهای فشار هستند. این عوامل به طور مستقیم بر روی طول عمر عملیاتی تجهیزات تأثیر می گذارند. از این رو، ترانسمیتر انتخابی باید قادر به عملکرد مناسب در شرایط طراحی شده باشد.

دما:
اغلب ترانسمیترهای فشار برای عملکرد بازه های دمایی بین 20- تا 85 درجه سانتی گراد طراحی می شوند. البته دمای عملیاتی این وسایل به ماده سازنده اجزای آن ها نیز بستگی دارد. هر چه دمای محیط و حرارت حاصل از جریان سیال در بازه متعادل تری قرار داشته باشد، دقت اندازه گیری فشار به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بالا یا پایین بودن بیش از اندازه دما، بر روی ویسکوزیته سیال، عملکرد ترانسمیتر و سلامت اجزای آن تأثیر می گذارد. از این رو، انتخاب بهترین ترانسمیتر فشار باید مطابق با دمای عملیاتی طراحی شده انجام گیرد.

رطوبت:
در برخی از موارد، رطوبت ناشی از بخار وارد قاب ترانسمیتر فشار می شود و به اجزای حساس آن آسیب می رساند. در صورتی که ترانسمیتر به مدت طولانی در معرض رطوبت بالا قرار داشته باشد، احتمال خوردگی بخش های مختلف آن افزایش می یابد. البته در اغلب موارد، این قاب ترانسمیترهای فشار ضد رطوبت هستند.

با این حال، احتمال نفوذ رطوبت در هنگام تعمیر و نگهداری وجود دارد. بنابراین، هنگام انتخاب ترانسمیتر مناسب باید به میزان رطوبت محیط، آسیب پذیری اجزای آن در برابر رطوبت و گزینه های قابل استفاده برای کاهش آسیب های احتمالی را در نظر گرفت.

لرزش:
نصب ترانسمیتر فشار در نواحی تحت لرزش مداوم یا لرزش شدید، عمر مفید دستگاه را کاهش می دهد. به منظور جلوگیری از اثرات مخرب لرزش بر روی عملکرد و طول عمر ترانسمیتر، این وسیله باید در نواحی مطمئن با سطح لرزش پایین نصب شوند.

نوع ترانسمیتر فشار:
ترانسمیترهای فشار دارای انواع متعددی هستند که هر یک با استفاده از اصول مختص به خود، در فرآیند اندازه گیری و کنترل فشار سیستم به کار گرفته می شوند. در صورت دسترسی مناسب به منابع انرژی، ترانسمیتر دو سیمه فشار به عنوان کاربردی ترین گزینه مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع ترانسمیتر از جریان 4 تا 20 میلی آمپری برای راه اندازی مدار خود و رله کردن سیگنال استفاده می کند. ترانسمیتر دو سیمه فشار می تواند سیگنال های تولیدی را به فواصل زیاد انتقال دهد.

در صورت اهمیت دقت داده ها یا زیاد بودن حجم داده های انتقالی، ترانسمیتر های دیجیتال به عنوان گزینه های اصلی در نظر گرفته می شوند. این تجهیزات می توانند حجم زیادی از داده ها را بین ابزار دقیق و اتاق کنترل انتقال دهند.

علاوه بر این، به کارگیری تکنولوژی جدید پروفیباس نیز امکان افزایش سرعت رله کردن سیگنال ها و تصمیم گیری سریع در مورد عملیات های اجرایی را فراهم می کند.

در صورت اهمیت پایین سرعت انتقال داده ها در فرآیند اندازه گیری و کنترل، استفاده از ترانسمیترهای بی سیم در اولویت قرار می گیرد. این تجهیزات، گزینه ایده آلی برای سیستم هایی هستند که نصب دستگاه های سیمی در آن ها ممکن نیست یا غیر اقتصادی و دشوار است.

استفاده از ترانسمیترهای بی سیم، نیاز به بازدید از نواحی پرخطر برای انجام عملیات نگهداری را کاهش می دهد. حدود 50 درصد از هزینه های مربوط به ترانسمیترهای فشار به سیم کشی و راه اندازی این تجهیزات اختصاص می یابد. از این رو، بهره گیری از ترانسمیترهای بی سیم در نواحی مختلف، باعث بهبود مدیریت هزینه ها و ارتقا سطح تکنولوژی سیستم می شود.

ملاحظات ایمنی:
ابزارهای الکترونیکی انرژی الکتریکی را درون خود ذخیره می کنند. در صورت تخلیه این انرژی در محیط های دارای گازهای قابل اشتعال، امکان رخ دادن آتش سوزی وجود خواهد داشت. از این رو، هنگام جانمایی ترانسمیترهای فشار باید به سطح ریسک پذیری محل توجه شود.

علاوه بر این، ترانسمیترهای اختلاف فشار معمولا در محیط های پرخطر مورد استفاده قرار می گیرند. همین موضوع، اهمیت توجه به نکات ایمنی در حین نصب و راه اندازی این تجهیزات را دو چندان می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>