اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گارنت

سنگ گارنت جزو سنگهای قیمتی تا نیمه قیمتی محسوب می شود که با درجه سختی و رنگهای مختلفی یافت می شوند. انواع سبز این کانی دارای نگین هایی بسیار زیبا و گران قیمت هستند و نوع نارنجی رنگ آنها عموما مورد توجه کلکسیونرها می باشند. همچنین در طول تاریخ از خواص سنگ گارنت در بسیاری از فرهنگها کاربرد مختلفی داشته است.

های سرخ میوه انار، نام این کانی از واژه لاتین گرونا Grenatos به معنای "شبیه به دانه" گرفته شده است. دلیل دیگر این نام شاید این باشد که یونانیان باستان انار را به عنوان نمادی از هدیه عشق واقعی تلقی می کردند. در اسلام نیز گفته شده گارنت سنگی است که آسمان چهارم را روشن کند.

یک افسانه قدیمی وجود دارد که می گوید زمانی که حضرت نوح نور کافی برای هدایت کشتی خود نداشته از درخشش نور فانوسی با جنس سنگ گارنت مسافران را طی چهل روز هدایت کرده است. به همین دلیل بسیاری از مسافران در دوران باستان نیز به عنوان نمادین از آن جهت روشنایی مسیر آن را همراه خود داشتند.

در طول تاریخ سنگ گارنت یکی از کانی هایی با منبع فراوان و همچنین پر کاربرد در جواهرات به دلیل استحکام، قابلیت تراش، تنوع رنگی و زیبایی می باشد. یکی از قدیمی ترین گارنتهای کشف شده تاریخ مربوط به قبر اسکلت جوانی است که در آن مهره های گارنت یافت شده است و قدمت آن به 3000 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.

گارنت سنگی با سیستم بلوری کوبیک(مکعبی) و با سختی 6.5 تا 7.5 در مقیاس موس (Mohs) است. وجود عناصر مختلف در این کانی موجب شده تا ترکیبات متنوعی با رنگهای گوناگون داشته باشد. فرم های رومب دودکاهدرون و تراپزوهدرون نیز مشخصه این گروه از کانی است.

بیشتر گارنت ها در تماس توده های نفوذی با سنگهای میزبان آهکی و یا در شیست ها، شیل ها، در سنگهای آذرین درونی در حال سرد شدن و واحدهای رسوبی مثل گرانیت ها، پگماتیتها و گرانودیوریت ها تشکیل و یافت می شوند. در اصطلاح عامیانه گارنت به بلور های قرمز از نوع آلماندین و پیروپ گفته می شود. سنگ گارنت معمولا در سنگ های دگرگونی ایجاد می شود و در برابر هوازدگی فیزیکی و شیمیایی مقاوم است.

به طور کلی، تغییرات رنگ در سنگ های قیمتی ناشی از ناخالصی های موجود در بلورهای میزبان است. در گارنت نیز همین گونه است. با این حال، در بعضی موارد، تشخیص اینکه کدام عنصر معدنی باعث ایجاد رنگ می شود، دشوار است. همچنین برخی از سنگ های قیمتی، از جمله برخی از انواع گارنت، رنگ خود را از فرمول شیمیایی اصلی خود می گیرند و نه از ناخالصی اضافه شده.

رنگ گارنت های قرمز و قهوه ای در اثر عناصر جزیی آهن در ساختار بلوری اونها حین تشکیل است. گارنت های نارنجی و صورتی از منگنز، زرد از کلسیم و سبز از آلومینیوم، کروم یا وانادیوم رنگ می گیرند. بسته به ترکیب این ناخالصی های جزئی، گارنت ها رنگ و سایه رنگ های منحصر به فردی دارن. به عنوان مثال، مخلوط آهن و کروم یک گارنت ارغوانی/ بنفش تولید می کند.

همانند تمام سنگهای قیمتی، گارنت هایی با رنگ نادر گرانترین هستند. برخی از نادرترین گارنت های رنگی عبارتند از: اسپسارتین که غنی از نارنجی قرمز هست که به آن ماندارین نیز می گویند. یا سه گانه غنی از سبز، تساووریت، دمانتوئید و اواروویت. با این حال، با ارزش ترین نوع، گارنت کالرچنج یا تغییر رنگ دهنده است که از ماداگاسکار و تانزانیا استخراج می شود و در نور روز آبی و در زیر نور مصنوعی قرمز یا ارغوانی به نظر می رسد. گارنت آبی خالص محض وجود ندارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>