اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اصول طراحی قالب دایکاست چه هستند؟
طراحی قالب های ریخته گری باید با توجه به قابلیت ساخت، وزن قالب، ضخامت دیواره ها، یکنواختی ضخامت، زاویه خروج، شکل گوشه ها و بهینه سازی فرآیند انجام گیرد. نکات متعددی در طراحی قالب های دایکاست وجود دارند که در این بخش، به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم.

دایکاست5

قواعد کلی در طراحی قالب دایکاست:
در طراحی قالب های صنعتی برای ریخته گری تحت فشار، توجه به نکات و قواعد زیر می تواند نتیجه کار را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد:

حداکثر ضخامت دیواره:
هر چه ضخامت قطعه کمتر باشد، چرخه ریخته گری (زمان تزریق و خنک کردن) کوتاه تر می شود. این پارامتر بر روی حجم قطعه و مواد مذاب مورد نیاز برای ساخت آن تأثیر می گذارد. از این رو، ضخامت قطعه باید در جهت بهینه کردن زمان و مواد مصرفی طراحی شود.

یکپارچگی ضخامت دیواره:
یکپارچگی از عوامل بسیار مهم در خنک شدن یکسان تمام بخش های قطعه و کاهش عیب های احتمالی است.

شکل گوشه:
هر چه گوشه های قطعه با شعاع انحنای مناسب تری طراحی شده باشند، احتمال ایجاد تمرکز تنش و رخ دادن شکستگی در قطعه کمتر می شود. شعاع انحنای داخلی گوشه های قطعه باید حداقل برابر با ضخامت دیواره آن باشد.

زاویه خروج:
طراحی زاویه مناسب برای تمامی دیواره ها، فرآیند خارج کردن قطعه پس از انجماد را ساده تر می کند. زاویه خروج پیشنهادی برای فلزات مختلف عبارت هستند از:

  • زاویه خروج آلومینیوم: 1 درجه برای دیواره ها و 2 درجه برای ماهیچه های داخلی.
  • زاویه خروج منیزیوم: 0.75 درجه برای دیواره ها و 1.5 درجه برای ماهیچه های داخلی.
  • زاویه خروج روی: 0.5 درجه برای دیواره ها و 1 درجه برای ماهیچه های داخلی.

آندرکات:
باید از حداقل آندرکات خارجی ممکن برای کنترل حرکت قطعه در حین تزریق و خنک شدن استفاده کرد. افزایش تعداد آندرکات های خارجی، افزایش ماهیچه های کناری و هزینه ماشین کاری بیشتر را در پی دارد. طراحی مناسب قالب و بهره گیری از خط جدایش آن می تواند این مسئله را برطرف کند.

علاوه بر این، توجه به آندرکات های داخلی و احتمال گیر کردن قطعه پس از انجماد نیز از مسائل مهم طراحی به شمار می رود. جهت باز و بسته کردن قالب، پارامتر اصلی در این مورد است.

رعایت موارد بالا می تواند عملکرد صحیح مکانیزم دایکاست و کیفیت ساخت قطعه را تا حد قابل قبولی تضمین کند. با این وجود، نکات و قواعد طراحی قالب های صنعتی مورد استفاده در فرآیند ریخته گری تحت فشار به موارد معرفی شده محدود نمی شوند.

برخی دیگر از موارد قابل ذکر عبارت هستند از:

  • قالب ریخته گری تحت فشار باید امکان حرکت راحت فلز مذاب را درون تمام کانال ها و حفره های موجود فراهم کند.
  • توجه به باز و بسته شدن راحت قالب و عدم تداخل بخش های مختلف قطعه با اجزای قالب از دیگر نکات مهم طراحی است.
  • جنس مواد مورد استفاده برای ساخت قالب، بر روی عمر مفید و تعداد چرخه های استفاده از آن تأثیر می گذارد. قالب های فولادی با عیار بالا برای 100 تا 150000 چرخه ساخت قابل استفاده هستند. البته در صورت به کارگیری قالب های فولادی با کربن پایین تر، تعداد چرخه های ساخت به حدود 1 میلیون می رسد.

مشخصات دستگاه دایکاست محفظه سرد و گرم:
کلاس های مختلف دستگاه های دایکاست با سیستم تزریق محفظه گرم و سرد، معمولا با توجه به میزان نیروی قابل تامین برای بسته نگه داشتن قالب تقسیم بندی می شوند. هر چه ابعاد قطعه مورد نظر بزرگ تر باشد، توانایی دستگاه در تامین این نیرو بیشتر خواهد بود.

در صورت نیاز به فشار بیشتر برای تزریق مواد خاص، احتمال نیاز به نیروی بیشتر برای بسته نگه داشتن قالب افزایش می یابد. علاوه بر این موارد، ابعاد قطعه باید با مشخصات دیگر دستگاه نظیر حداکثر حجم قابل تزریق (شات)، فاصله بین دو بخش قالب در حالت باز، حداقل ضخامت قالب و ابعاد صفحات نگهدارنده قالب همخوانی داشته باشد.

ابعاد قطعات قابل ساخت توسط ریخته گری تحت فشار متفاوت است. از این رو، هر یک از دستگاه های دایکاست برای پوشش دادن بازه مشخصی از این ابعاد طراحی می شوند. مشخصات برخی از انواع متداول این دستگاه ها مطابق با جدول زیر هستند.

دایکاست4

همان طور که از جدول بالا مشخص است؛ ابعاد و توان مدل های رایج دستگاه دایکاست با محفظه سرد بیشتر از دستگاه دایکاست با محفظه گرم است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>