اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع ولو با کاربری ویژه:
در بخش های قبلی به معرفی شناخته شده ترین و پرکاربردترین انواع شیرآلات مورد استفاده در سیستم های پایپینگ پرداختیم. برخی از انواع valve برای کاربری های خاص طراحی و به کار گرفته می شوند. در این بخش، کاربرد و ساختار برخی از ولوهای ویژه را به طور اجمالی مورد بررسی قرار می دهیم.

مکانیک13

شیر سیم لوله ای یا سلونوئید ولو چیست ؟
شیر سیم لوله ای یا «سلونوئید ولو» (Solenoid Valve)، یکی از انواع ولو کنترلی با عملگر الکترومکانیکی است که به منظور انسداد، راه اندازی، اندازه گیری، توزیع یا ترکیب جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شیر از سرعت عمل بالا، قابلیت اطمینان خوب، طول عمر زیاد، سازگاری با انواع مواد، مصرف انرژی پایین و ابعاد کوچک بهره می برد.

شیرهای سلونوئید در کنترل جریان سیال سیلندرها، موتورهای هیدرولیکی یا شیرآلات صنعتی بزرگ کاربرد دارند. بسیاری از سیستم های آبیاری مکانیزه نیز از این ولوها استفاده می کنند.

با عبور جریان الکتریکی از سلونوئید ولو، یک میدان مغناطیسی در اطراف سیم پیچ به وجود می آید. این میدان باعث حرکت پلانجر در جهت انسداد مسیر جریان می شود. در واقع، شیر سلونوئید، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی مورد نیاز برای کنترل و تنظیم جریان تبدیل می کند.

شیر کاهنده یا ردیوسینگ ولو چیست ؟
شیر کاهنده فشار یا «ردیوسینگ ولو» (Reducing Valve)، یکی از انواع valve با عملگر هیدرولیکی و دیسک دیافراگمی است که به منظور کاهش فشار جریان بالادست و انتقال جریان با فشار کمتر به پایین دست مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع، این نوع شیر، با حذف اغتشاشات و نوسانات فشار بالادست، باعث پیوستگی و ثبات فشار در پایین دست سیستم می شود. دیسک ردیوسینگ ولو معمولا در حالت باز قرار دارد. این نوع ولو در کمپرسور هوا، تجهیزات هوافضا، برشکاری و جوشکاری هواگاز، راکتورهای فشاری، تجهیزات معدنکاری و لوله کشی آب شهری قابل استفاده هستند.

فلوتر یا شیر شناور چیست ؟
شیر شناور، «فلوت ولو» (Float Valve) یا فلوتر، از انواع شیرهای کنترلی و ایزوله با عملگر ویژه است که به منظور بررسی میزان سیال و توقف جریان مورد استفاده قرار می گیرد. شناخته شده ترین انواع شیر شناور، فلوتر مورد استفاده در کولر آبی است.

البته انواع ولو شناور، در مخازن آب، کارخانه های تبرید، تأسیسات بهداشتی ساختمان و سیستم های لوله کشی صنعتی (در کنار دیگر انواع ولو) نیز به کار گرفته می شوند. با وجود تنوع صنایع و محل های قابل استفاده، مکانیزم عملکرد اغلب فلوترها مشابه یکدیگر است.

شیر مخروط ثابت چیست ؟
«شیر مخروط ثابت» (Fixed Cone Valve)، یکی از انواع valve با حرکت خطی و عملکرد کنترلی است که اغلب به عنوان شیر کمکی توربین، شیر تخلیه مخازن (مخصوصا مخازن سد) یا شیر کنترل پیوسته تخلیه جریان مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورت افزایش فشار سیال، مخروط تعبیه شده در مرکز این شیر به سمت بیرون هدایت می شود. این مکانیزم، امکان تخلیه سیال از اطراف مخروط و تنظیم فشار سیستم در بالادست شیر را فراهم می کند.

شیر چند راهه چیست ؟
شیر چند راهه یا «مولتی پورت ولو» (Multiport Valve)، یکی از انواع ولو با کاربری ویژه است که المان مسدود کننده جریان در آن از چند مجرا یا اصطلاحا پورت تشکیل می شود.

بر روی عملگر این شیرها، چندین حالت کاربری تعریف شده است. تغییر وضعیت عملگر و قرار دادن آن بر روی هر حالت، مسیر جریان سیال را تعیین می کند. به این ترتیب، امکان بهره مندی از چندین قابلیت با استفاده از یک شیر فراهم می شود.

با قرار دادن عملگر این شیر بر روی وضعیت های مختلف می توان آب عبوری از سیستم لوله کشی را به سمت محل فیلتر (تصفیه) یا فاضلاب (تخلیه) هدایت کرد. وضعیت های دیگر، امکان بستن مسیر، معکوس کردن جریان، دور زدن مسیر فیلتر و بسیاری از قابلیت های دیگر را فراهم می کنند.

منیفولد ولو چیست ؟
شیر منیفولد یا «منیفولد ولو» (Manifold Valve)، ابزاری متشکل از چندین ولو است که به منظور تغییر یا کالیبراسیون ترانسمیتر فشار در سیستم پایپینگ (بدون نیاز به توقف فرآیند انتقال جریان) مورد استفاده قرار می گیرد. منیفولد ولو به سه نوع اصلی دو راهه، سه راهه و پنج راهه تقسیم می شوند. باز و بسته کردن مسیر شیرهای مختلف در این ولوها، امکان بررسی عملکرد سیستم و کالیبراسیون ابزار دقیق را فراهم می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>