اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عوامل موثر بر طراحی قالب های صنعتی کدام هستند؟
عوامل متعددی بر روی طراحی قالب های صنعتی و کیفیت قطعه به دست آمده تأثیرگذار می گذارند. با این وجود، به دلیل متفاوت بودن بخش های مختلف انواع قالب ها، پارامترهای مشترکی نظیر دریچه، زاویه خروج قطعه، بافت سطح و قابلیت ساخت از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

مکانیک13

نقش دریچه قالب در طراحی قالب های صنعتی:
دریچه ها، بخش هایی هستند که جریان مواد مذاب را به درون حفر قالب هدایت می کنند. ابعاد و شکل دریچه های قالب به طراحی قطعه و آن بستگی دارند.

طراحان باید پارامترهای متعددی را برای تعیین نوع و محل قرارگیری دریچه در نظر بگیرند. این موارد بر روی دستیابی به جریان مواد مذاب، فشار پرکنندگی، زمان خنک شدن و تلورانس/ابعاد تأثیر می گذارند. محل قرارگیری دریچه نباید عمکلرد قطعه یا ظاهر آن را تحت تأثیر قرار دهد.

نقش زاویه خروج قطعه در طراحی قالب های صنعتی:
از مهم ترین جنبه های در طراحی قالب های صنعتی می توان به راحتی خروج قطعه نهایی بدون هیچ گونه آسیبی به سطح آن اشاره کرد. این هدف با ایجاد یک زاویه خروج مناسب به دیواره قالب محقق می شود. میزان زاویه خروج به عوامل مختلفی نظیر طراحی قطعه، جنس مواد، عمق حفره قالب، پرداخت سطح، بافت سطح و میزان جمع شدگی مواد بستگی دارد.

معمولا دیواره ها با چند درجه (حدود 1 تا 5 درجه) زاویه طراحی می شوند تا در هنگام باز شدن قالب، فضای کافی برای خروج راحت قطعه فراهم شود. به طور کلی، هرچه عمق حفره قالب بیشتر باشد زاویه شیب مورد نیاز نیز بیشتر خواهد بود.

نقش پرداخت و بافت سطح در طراحی قالب های صنعتی:
خنک سازی قالب و قطعه درون آن از اصلی ترین عوامل موثر بر پرداخت سطح قطعه هستند. به عنوان مثال، دستیابی به یک سطح صاف و هموار بر روی یک ماده رزینی با محتوای 50 درصد شیشه با کنترل دما در حین فرآیند قالب گیری ممکن می شود. در این حالت، سطح قطعه باید کاملا رزینی بوده و در عمق کم، مواد فایبرگلاس وجود داشته باشند.

این نتیجه با افزایش زمان خنک سازی به میزان 10 درصد به دست می آید. طراحی قالب های صنعتی می تواند به گونه ای باشد که باعث ایجاد بافت و الگوهای مشخص بر روی سطح قطعه شود. به عنوان مثال، در صورت نیاز به حکاکی لوگوی شرکت سازنده بر روی قطعه، طراحی مناسب لوگو بر روی سطح قالب، این مرحله را از فرآیند تولید حذف می کند.

در برخی از موارد، بافت مناسب، عملکرد قطعه را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، بافت زبر، برداشتن قطعه را راحت تر می کند و بافت صیقلی، فرسایش قطعه را کاهش می دهد. سطح مات، صیقلی، گرافیکی، دانه ای، دارای لوگو و دارای الگوهای هندسی از گزینه های قابل اجرا هستند.

با توجه به نوع، عمق و محل قرارگیری بافت سطح، امکان نیاز به زاویه خروج برای رهاسازی راحت قطعه وجود خواهد داشت. تمام این موارد در حین طراحی قالب های صنعتی در نظر گرفته می شوند.

نقش قابلیت ساخت و هزینه در طراحی قالب های صنعتی:
هدف اصلی از طراحی قالب های صنعتی و ابزارسازی، ایجاد قطعه ای است که قابلیت ساخت بالایی دارد. قابلیت ساخت بالا به معنای یک فرآیند تولید با کیفیت، ساده، کارآمد، بادوام و با نگهداری آسان است. چنین فرآیندی دستیابی به تمام مشخصات مورد نظر مشتری را با کم ترین هزینه امکان پذیر می کند.

به منظور تحقق این هدف، انتخاب ماشین افزار مناسب باید در مراحل اولیه طراحی قالب های صنعتی صورت بگیرد.

به همین دلیل، وجود ابزارساز در تیم طراحی و کارگاه ماشین افزار مجهز در کارخانه ضروری است. بهترین رویکرد برای بهره مندی حداکثری از ابزارهای موجود، برنامه ریزی بر اساس هزینه هر چرخه تولید است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>