اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کولر آبی چیست ؟
«کولر آبی» (Swamp Cooler) یا «کولر تبخیری» (Evaporative Cooler)، یکی از تأسیسات سرمایشی متداول است که اغلب در نواحی گرم و خشک (با رطوبت پایین) مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیک16

کولر آبی بر اساس سیستم های سرمایش تبخیری به انواع مستقیم، غیر مستقیم و دو مرحله ای تقسیم می شود. توان هوادهی این کولرها بین 3000 تا 25000 متر مکعب بر دقیقه است. با توجه شرایط اقلیمی، ظرفیت کولر آبی در هر ساعت استفاده مداوم کاهش می یابد.

اجزای کولر آبی چه هستند؟
کولرهای آبی از اجزایی نظیر موتور، دمنده، یاتاقان، پمپ آب، لوله تخلیه/سرریز، شیر شناور (فلوتر)، واسطه تبخیر (پوشال) و لوله توزیع تشکیل می شود.

اجزای کولر آبی مورد استفاده در تأسیسات سرمایشی ساختمان

بخش های نمایش داده شده در تصویر بالا عبارت هستند از:

  1. موتور.
  2. پولی موتور.
  3. تسمه پروانه.
  4. پولی های دمنده.
  5. یاتاقان، طوقه و شفت.
  6. سه راهی لوله.
  7. محفظه.
  8. کیت آند (محافظ محفظه و قطعات کولر در برابر زنگ زدگی و تخریب).
  9. لوله های تخلیه و سر ریز.
  10. سبد پمپ و فیلتر.
  11. رسوب گیر آب و فیلتر هوا.
  12. شیر شناور.
  13. پوشال یا پد واسطه تبخیری.
  14. پمپ.
  15. صفحه تقسیم.
  16. لوله های توزیع آب.
  17. لوله ورود آب.

کولرهای آبی دارای انواع مختلف با ابعاد و قطعات متنوع هستند. به همین دلیل، امکان دارد برخی از موارد بالا در بعضی از انواع کولرهای آبی وجود نداشته یا قطعات متفاوتی در ساختار این کولرها تعبیه شده باشند.

کولر آبی چگونه کار می کند ؟
طرز کار کولر آبی بسیار ساده است. این کولر از اصول تبرید تبخیری بهره می برد. به این ترتیب، آب با ورود به درون محفظه کولر و جذب توسط پوشال، با هوای خارج از محفظه برخورد کرده و شروع به تبخیر می کند. تبخیر، یک واکنش فیزیکی گرماگیر است که با جذب حرارت، دمای سیستم (آب) را افزایش و دمای محیط (هوای محفظه کولر) را کاهش می دهد.

موتور کولر، پره ها را به حرکت در می آورد و هوای خنک را از طریق شبکه تأسیسات سرمایشی به درون ساختمان منتقل می کند. آب سطح خارجی پوشال بخار شده و آب جدید دوباره به درون پوشال جذب می شود. تاز زمانی که محفظه کولر دارای آب کافی باشد، فرآیند خنک سازی ادامه می یابد.

سیستم تبرید تبخیری دارای انواع مستقیم، غیر مستقیم و دو مرحله ای است:

سرمایش تبخیری مستقیم:
ساده ترین و محبوب ترین روش سرمایش تبخیری است که هوای خنک در اطراف آب در حال تبخیر را توسط فن به محیط مورد نظر انتقال می دهد. خیس کردن سطح پوست و قرارگیری در مقابل باد، مثال ساده ای از سرمایش تبخیری مستقیم است.

سرمایش تبخیری غیر مستقیم:
سیستمی که به سرمایش تبخیری مستقیم شباهت دارد. با این تفاوت که در سیستم غیر مستقیم، فرآیند سرمایش با دمیدن هوای گرم خارجی به درون مبدل حرارتی (معمولا مجموعه ای از لوله ها)، تبخیر آب، خنک شدن سطح لوله های مبدل، مکش هوای گرم به درون لوله ها، خنک شدن هوا و دمیدن آن به درون کانال تهویه انجام می گیرد.

سرمایش تبخیری دو مرحله ای:
پیشرفته ترین سیستم سرمایش تبخیری به حساب می آید که از ترکیب سیستم های مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود. کولرهای آبی، مثال خوبی از سرمایش تبخیری دو مرحله ای هستند.

مزایا و معایب کولر آبی چه هستند؟
کولرهای آبی از ارزان ترین تأسیسات سرمایشی موجود هستند که در تهویه و خنک کردن هوای ساختمان های مسکونی، ساختمان های اداری، آشپزخانه های تجاری، کارخانه های بزرگ، انبارهای بزرگ، مراکز فروشگاهی، مجموعه های ورزشی سرپوشیده، گلخانه ها، رستوران ها، هتل ها و فضاهای زیرزمینی کاربرد دارند. هزینه پایین نصب، فضای اشغال شده کم، بازدهی قابل قبول، این نوع کولر را به گزینه مناسبی برای کاربردهای مذکور تبدیل می کند.

کولرهای آبی فقط برای شرایط اقلیمی گرم و خشک مناسب هستند. در صورت وجود رطوبت بالا، عملکرد کولرهای آبی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. کنترل دما در این کولرها بر خلاف کولرهای گازی بسیار پایین و مصرف آب آن ها بالا است.

فیلترهای مورد استفاده نیز قادر به جذب بسیاری از آلاینده های هوایی نیستند. به طور کلی، استفاده از این کولرها برای افراد دارای آسم یا دیگر بیماری های تنفسی توصیه نمی شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>