اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شیمی

تری کلرواتیلن (TCE) به عنوان یک حلال برای چربی زدایی قطعات فلزی در هنگام تولید انواع محصولات استفاده می شود. این ماده را می توان در محصولات مصرفی، از جمله برخی از پرداخت کننده های چوب، چسب ها، پاک کننده های رنگ و پاک کننده های لکه یافت. TCE همچنین می تواند در ساخت سایر مواد شیمیایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که با وجود استفاده گسترده از این ترکیب به عنوان چربی زدای فلزات، تری کلرواتیلن خود در اثر قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در برابر فلز ناپایدار است.تری کلرواتیلن به عنوان یک حلال جهت استخراج گریس ها، روغن ها، چربی ها و موم ها مورد استفاده قرار می گیرد. تری کلرواتیلن در صنعت نساجی برای تمیز کردن پنبه، پشم و سایر پارچه ها کاربرد دارد و به عنوان یکی از اجزاء چسب ها، روان کننده ها، رنگ ها، لاک ها، سموم دفع آفات و پاک کننده های سرد فلز استفاده می شود.

این ماده در تولید هیدروفلوروکربن برای مبردها استفاده می شود و به عنوان یک حلال برای حذف چربی از قطعات فلزی کاربرد گسترده ای دارد. تری کلرواتیلن برای حذف لکه ها در خشک شویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا توسط افراد برای مصارف خانگی خریداری می شود. این ماده همچنین به عنوان یک ماده بیهوشی استنشاقی کاربرد دارد و میلیون ها بیمار قبل از عمل جراحی با این ماده بیهوش می شوند.

قبل از اوایل دهه 1970 این ماده شیمیایی بیشتر طی یک فرآیند دو مرحله ای از استیلن تولید می شد. به این ترتیب که ابتدا استیلن با استفاده از کاتالیزور کلرید فریک در دمای 90 درجه سانتی گراد با کلر تحت تیمار قرار می گرفت و 1، 1، 2، 2-تتراکلرو اتیان تولید می شد.

HC≡CH + 2 Cl2 → Cl2CHCHCl2

سپس 1، 1، 2، 2-تتراکلرواتان را هیدروکلره کرده و تری کلرواتیلن می دهد. این کار را می توان با محلول آبی هیدروکسید کلسیم انجام داد

2Cl2CHCHCl2 + Ca (OH) 2 → 2 ClCH = CCl2 + CaCl2 + 2 H2O

یا در مرحله بخار با گرم کردن آن تا 300-500 درجه سانتیگراد روی یک کاتالیزور کلرید باریم یا کلرید کلسیم

Cl2CHCHCl2 → ClCH = CCl2 + HCl

با این حال امروزه بیشتر تری کلرواتیلن از اتیلن تولید می شود. به این ترتیب که ابتدا اتیلن از طریق کاتالیزور کلرید فریک کلر می شود تا 1، 2-دی کلرواتان تولید شود.

CH2 = CH2 + Cl2 → ClCH2CH2Cl

هنگامی که با کلر اضافی در حدود 400 درجه سانتی گراد گرم می شود، 1، 2-دی کلرواتان به تری کلرواتیلن تبدیل می شود

ClCH2CH2Cl + 2 Cl2 → ClCH = CCl2 + 3 HCl

این واکنش را می توان با مواد مختلف کاتالیز کرد که متداول ترین آنها مخلوطی از کلرید پتاسیم و کلرید آلومینیوم است. با این وجود می توان از اشکال مختلف کربن متخلخل نیز استفاده کرد. این واکنش تتراکلرو اتیلن را به عنوان محصول جانبی تولید می کند و بسته به مقدار کلر وارد شده به واکنش، تتراکلر اتیلن حتی می تواند محصول اصلی باشد. به طور معمول تری کلرواتیلن و تتراکلر اتیلن با هم جمع می شوند و سپس با تقطیر جدا می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>