اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

حمید جمالی جمال آباد مشاور فنی مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که چند سالی مدیریت شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز را بر عهده داشته است در گفت وگو با مانا راه های توسعه صنعت تعمیر و ساخت کشتی در کشور را تشریح کرد.

صنعت تعمیر و ساخت کشتی در کشور

این همه اصرار بر ساخت کشتی های بزرگ برای چیست؟
مشاور فنی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که چند سالی مدیریت شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز را بر عهده داشته است.به گزارش تین نیوز و به نقل از مانا، حمید جمالی جمال آباد راه های توسعه صنعت تعمیر و ساخت کشتی در کشور را تشریح کرد.

چقدر با این گزاره موافقید که تعمیرات کشتی بستری مناسب برای ورود به صنعت کشتی سازی است؟
واقعیت این است که اغلب کشتی سازی های دنیا از مسیر تعمیر به کشتی سازی رسیده اند. البته همه یاردهای تعمیراتی به کشتی سازی روی نیاورده اند برای مثال داک تعمیراتی دبی که یکی از قوی ترین و معتبرترین یاردهای تعمیرات است هر چند که در مقطعی به ساخت بلوک های فولادی برای شناورها روی آورد اما تعمیرات را همچنان به عنوان فعالیت اصلی خود حفظ کرده است.

چرا علی رغم هزینه های زیادی که یاردهای ایرانی برای ورود به عرصه کشتی سازی انجام داده اند هنوز نمی توانیم بگوییم که دارنده صنعت کشتی سازی هستیم؟
داشتن حوضچه خشک برای ساخت کشتی لازم است ولی کافی نیست علاوه بر نیاز به خرید و یا تولید ماشین آلات، تجهیزات و...، ساخت کشتی و نیز نقشه و عملیات اجرایی آن باید مطابق با استانداردهای بین المللی و زمان بندی تعیین شده انجام گیرد. کشتی های تجاری برای حمل ونقل و کسب درآمد در یک بازار به شدت رقابتی خریداری می شوند. بنابراین تملک و بهره برداری از این ابزار حتماً باید اقتصادی باشد. این مسئله ای است که کشتی سازان ایرانی باید به آن توجه ویژه داشته باشند و توانمندی های خود را تقویت کنند.

با این اوصاف راه های دستیابی به صنعت کشتی سازی نوین چیست؟
می توان ساخت کشتی را از کشتی های کوچک و ساده تر آغاز کرد همان طور که اغلب سازندگان کشتی در دنیا این کار را کرده و سپس به ساخت کشتی های پیشرفته تر روی آورده اند. ممکن است یک کشتی سازی بگوید من همه نوع کشتی می سازم آن هم صرفا به دلیل داشتن فضا و امکانات ساخت، اما قیمت تمام شده آن و زمان ساخت که در بازار بسیار تعیین کننده است چقدر خواهد بود؟ اگر ساخت کشتی به موقع به پایان نرسید ضرر مالک چگونه پرداخت می شود. در صنعت کشتی سازی راندمان کار گروهی عامل بسیار مهمی است و برای آن باید به صورت بسیار جدی فرهنگ سازی شود.

با وجود کشتی سازان بزرگ که قیمت تمام شده تولیدات آنها رقابت را بسیار دشوار می کند تقویت بخش تعمیرات چه مزیتی را برای صنعت دریایی کشور در پی دارد؟
تعمیرات کشتی می تواند برای منطقه ما سودآورتر از ساخت باشد و به همین دلیل است که تقریباً همه یاردهای منطقه تعمیراتی هستند. ضمنا هیچ کشوری در عصر حاضر صرفا برای مصرف داخلی خود در صنعت کشتی سازی سرمایه گذاری نمی کند. لازم است یک کشتی ساز حداقل نیاز منطقه و در مقیاس بزرگ تر، بازار جهانی را در نظر بگیرد و مشتریان خود را در آنجا جستجو کند.

مشارکت خارجی چقدر می تواند به صنعت کشتی سازی داخلی کمک کند؟
کلیه کشتی سازی ها در ابتدای امر یک شریک کشتی ساز معتبر داشته اند. ما باید از کشتی سازی های بین المللی استفاده کنیم تا با انتقال سرمایه و تکنولوژی، زمینه را برای ورود به بازار منطقه ای و جهانی فراهم کنیم. واقعیت این است که اکثر کشتی های ساخته شده در یاردهای خاور دور برای مشتریان خارجی ساخته می شوند نه بازار داخلی خود کشور سازنده. کشتی سازان ایرانی نیز باید بتوانند همکار معتبر خارجی ای که بتواند برای آنها بازاریابی کند، پیدا کنند.

این که که گفته می شود کشتی سازی داخلی با دریافت سفارش از سوی کشتیرانی های داخلی پا می‌گیرد چقدر درست است؟
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا شرکت ملی نفتکش ایران می توانند به شرکت های کشتی سازی برای ساخت کشتی سفارش بدهند اما تا حدی که خود از رقابت سنگین بین المللی که با آن مواجه هستند، عقب نمانند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان تجاری کشور جایگاه بسیار استراتژیک دارد. بر این اساس نباید تضعیف شود.

فراموش نکنیم که در دوران جنگ تحمیلی، شرکت های بین المللی به اندازه ای بیمه های کشتی ها را افزایش دادند که کشتی های خارجی به سمت بنادر ایران تردد نمی کردند و این کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود که با ریسک پذیری بالا به وظیفه ملی خود عمل کرد و اجازه نداد روند ورود و خروج کالا متوقف شود. بنابراین ما در مرحله اول باید از یک کشتیرانی قدرتمند برخوردار باشیم تا این کشتیرانی بتواند از صنعت کشتی سازهای داخلی با واگذاری کار حمایت کند.

برای توسعه تعمیرات چگونه باید عمل کرد و نقش کشتیرانی در این میان چیست؟
در بحث تعمیرات کشتی مهم این است که بتوانیم از امکانات موجود استفاده حداکثری داشته باشیم. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت مسئولیت مدنی خود می تواند با یک برنامه ریزی استراتژیک به گونه ای عمل کند که از منابع داخلی بهترین بهره برداری صورت گیرد. این مهم می تواند در استفاده از زیرساخت های کشتی سازی ها و نیروهای شاغل در این بخش صورت گیرد. این شرکت تاکنون در حوزه تعمیرات سفری و زیرآبی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است.

کشتیرانی یک شرکت حمل ونقل بین المللی است و به تمام نقاط دنیا تردد می کند. کشتی ها در زمانی ممکن است به تعمیرات احتیاج پیدا کنند که کشتی در بنادر ایران نباشد بنابراین نمی توان انجام تعمیرات را محدود به حضور کشتی ها در خلیج فارس کرد. بر این اساس یاردهای تعمیراتی نیز باید به دنبال بازاریابی در داخل کشور و در منطقه باشند و خود را صرفاً متکی به تعمیر شناورهای اقیانوس پیمای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نکنند.

منبع: تین نیوز

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>