اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عملکرد جعبه دنده خودرو:
به عبارت دیگر، یکی از اساسی ترین قطعات یک جعبه دنده، کاسه نمد آن است. این قطعه مهم در خودرو سبب می شود تا از نشتی روغن در جعبه دنده خودرو جلوگیری شود.

مکانیک36

پیش از آن که با کاسه نمد گیربکس آشنا شویم بهتر است قدری در خصوص نحوه عملکرد جعبه دنده خودرو توضیحاتی ارائه کنیم تا کارکرد این قطعه به خوبی مشخص شود.

موتورهای درون سوز با سرعت بسیار زیادی کار می کنند. بنابراین، برای انتقال این سرعت زیاد به چرخ ها باید از مکانیسم مناسبی بهره گرفت که این کار توسط جعبه دنده خودرو انجام می شود.

جعبه دنده خودرو برای شرایط مختلف جاده، دنده های مختلفی را فراهم می کند و همانطور که می دانید، هرقدر از دنده پایین تری استفاده کنیم، سرعت چرخ ها نیز کمتر خواهند بود.

جعبه دنده خودرو مرحله دوم در انتقال قدرت محسوب می شود که بعد از سیستم کلاچ قرار می گیرد. گیربکس به طور معمول در پشت یا کنار موتور قرار دارد و سیستم کلاچ نیز در بین آن ها نصب می شود.

در جعبه دنده های دستی، تغییر دنده به کمک اهرم تعویض دنده انجام می گیرد و معمول ترین نوع طراحی، «گیربکس دنده ثابت» (Constant-mesh Gearbox) و شامل سه شفت ورودی، «کمکی» (Layshaft) و شفت اصلی است. همچنین، شفت دیگری نیز وجود دارد که پینیون (دنده کوچک) دنده خلاص بر روی آن دوران می کند.

حرکت موتور سبب حرکت شفت ورودی می شود که این محور نیز شفت کمکی را حرکت می دهد. سپس، شفت کمکی سبب حرکت دنده های روی شفت اصلی خواهد شد اما این دنده ها تا زمانی که به وسیله یک «هم دورساز» (Synchromesh) قفل نشوند، به شکل آزادانه چرخش می کنند.در حقیقت، تغییر وضعیت هم دورساز توسط راننده صورت می گیرد.

همانطور که می دانید، برای عملکرد مناسب، این چرخ دنده ها باید روغن کاری شوند و به همین دلیل، تمامی این سیستم در داخل محفظه ای از روغن قرار می گیرد.

با توجه به وجود محورهای چرخنده مختلف در جعبه دنده خودرو و اتصال آن به سیستم کلاچ و انتقال قدرت، احتمال نشتی روغن از محل اتصال بسیار زیاد است به همین دلیل برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید از کاسه نمد گیربکس کمک گرفت.

عملکرد جعبه دنده خودرو:
موتورهای درون سوز با سرعت بسیار زیادی کار می کنند. بنابراین، برای انتقال این سرعت زیاد به چرخ ها باید از مکانیسم مناسبی بهره گرفت که این کار توسط جعبه دنده خودرو انجام می شود. جعبه دنده خودرو برای شرایط مختلف جاده، دنده های مختلفی را فراهم می کند و همانطور که می دانید، هرقدر از دنده پایین تری استفاده کنیم، سرعت چرخ ها نیز کمتر خواهند بود.

جعبه دنده خودرو مرحله دوم در انتقال قدرت محسوب می شود که بعد از سیستم کلاچ قرار می گیرد. گیربکس به طور معمول در پشت یا کنار موتور قرار دارد و سیستم کلاچ نیز در بین آن ها نصب می شود.

در جعبه دنده های دستی، تغییر دنده به کمک اهرم تعویض دنده انجام می گیرد و معمول ترین نوع طراحی، «گیربکس دنده ثابت» (Constant-mesh Gearbox) و شامل سه شفت ورودی، «کمکی» (Layshaft) و شفت اصلی است. همچنین، شفت دیگری نیز وجود دارد که پینیون (دنده کوچک) دنده خلاص بر روی آن دوران می کند.

حرکت موتور سبب حرکت شفت ورودی می شود که این محور نیز شفت کمکی را حرکت می دهد. سپس، شفت کمکی سبب حرکت دنده های روی شفت اصلی خواهد شد اما این دنده ها تا زمانی که به وسیله یک «هم دورساز» (Synchromesh) قفل نشوند، به شکل آزادانه چرخش می کنند.

در حقیقت، تغییر وضعیت هم دورساز توسط راننده صورت می گیرد. در تصویر زیر، عملکرد یک گیربکس دستی را مشاهده می کنید.

همانطور که می دانید، برای عملکرد مناسب، این چرخ دنده ها باید روغن کاری شوند و به همین دلیل، تمامی این سیستم در داخل محفظه ای از روغن قرار می گیرد. با توجه به وجود محورهای چرخنده مختلف در جعبه دنده خودرو و اتصال آن به سیستم کلاچ و انتقال قدرت، احتمال نشتی روغن از محل اتصال بسیار زیاد است به همین دلیل برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید از کاسه نمد گیربکس کمک گرفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>