اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

وظایف کوپلینگ در صنایع مکانیک:
کوپلینگ یک المان مکانیکی است که دو محور (شفت) را به یکدیگر متصل می کند تا از این طریق، گشتاور از یک شفت به دیگری منتقل شود. تفاوت های زیادی بین انواع کوپلینگ ها وجود دارد که برای درک بهتر این تفاوت ها باید در ابتدا آن ها را دسته بندی کنیم.

مکانیک

به همین دلیل، در این مطلب به بررسی وظایف کوپلینگ ها و انواع آن ها می پردازیم و دسته بندی های مختلف این المان های مکانیکی را نیز بررسی می کنیم.

نقش و وظایف کوپلینگ را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • انتقال قدرت از یک محور (محور محرک) به محور دیگر (محور متحرک).
  • جذب خطاهای ناشی از همراستا نبودن محورها.
  • جذب ارتعاشات.
  • عدم انتقال حرارت.

انتقال قدرت:
دلیل اصلی استفاده از کوپلینگ، اتصال «شفت پیش ران» (Drive Shaft) یا محرک به «شفت متحرک» (Driven Shaft) است. تولید دستگاهی که تنها یک شفت داشته باشد دشوار است و به همین از کوپلینگ برای اتصال شفت ها و انتقال قدرت استفاده می شود چراکه بدون استفاده از این وسیله، هزینه هایی زیادی باید صرف دقت طراحی و تولید شود.

همچنین در صورت خرابی دستگاه، کل شفت باید تعویض شود که همین امر نیز، تعمیر و نگهداری آن ها را دشوار می سازد.

اصلاح عدم انطباق محورها:
زمان زیادی صرف اتصال دقیق شفت قدرت به محور چرخنده می شود. اگر محور این شفت ها در یک راستا قرار نداشته باشند، در هر بار چرخش موتور، نیرویی اضافی به اجزای اطراف موتور و دستگاه وارد می شود که ایجاد ارتعاش و صدا را به همراه دارد.

علاوه بر این، تولید این نوع از دستگاه ها نیز به دلیل ابعاد مختلف، دشوار خواهد بود. به همین دلیل، برای اصلاح این خطاها باید از کوپلینگ استفاده شود.

جذب ارتعاشات:
به هنگام گردش موتور، ضربه ها و ارتعاشاتی به اجزای مختلف دستگاه وارد می شود. به طور مثال، اگر ارتعاشات موتور در بخش محرک به یک «پیچ ساچمه ای» (Ball Screw) وارد شود، سبب انحراف دستگاه از موقعیت اصلی خود و در نتیجه، کاهش عملکرد آن می شود.

همچنین، در صورتیکه دستگاهی بدون کوپلینگ، ارتعاش یا ضربه ای از بیرون دریافت کند، این ضربه ممکن است به طور مستقیم به موتور وارد و سبب خرابی آن شود.

به همین دلیل، استفاده از کوپلینگ ها می تواند راه حلی برای جلوگیری از این اتفاقات و وارد آمدن صدمات به موتورهای گران قیمت شود.

عدم انتقال حرارت موتور:
به هنگام استفاده از موتور، حرارت زیادی تولید می شود. زمانی که این حرارت به بخش متحرک دستگاه مانند پیچ ساچمه ای وارد شود، در اثر حرارت، منبسط می شود و طول آن تغییر می کند. در اثر این اتفاق، محل دقیق اجزای دستگاه دچار تغییر خواهد شد و بر عملکرد کلی دستگاه، تأثیرگذار خواهد بود.

همانطور که گفته شد، اهمیت استفاده از کوپلینگ ها به کاربرد و موقعیت دستگاه مورد استفاده بستگی دارد که در نهایت سبب جذب ارتعاشات مختلف، طولانی شدن سرویس های دوره ای و عدم انتقال حرارت دستگاه خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>