اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع کوپلینگ های مکانیکی در صنایع:

مکانیک4

در ادامه این مطلب سعی می کنیم انواع کوپلینگ های مکانیکی را مورد بررسی قرار دهیم که بیشتر آن ها نیاز به روغن کاری دارند. با وجود اینکه کوپلینگ های مختلفی وجود دارند که از روغن ها بهره می برند، سه نوع طراحی مختلف را می توان در آن ها پیدا کرد:

  • دنده ای.
  • زنجیری.
  • رشته ای.

کوپلینگ دنده ای:
این نوع از کوپلینگ ها شامل پنج جز اصلی یعنی 2 «توپی» (Hub)، دو «غلاف» (Sleeves) و در برخی موارد یک «جداکننده» (Spacer) تشکیل شده اند که این اجزا (به غیر از جداکننده) در تصویر زیر آورده شده است.

البته قطعات دیگری همچون «واشر فنری» (Lock Washer)، «واشر آب بند» (Seal) و همچنین مهره ها از جمله اجزای سازنده کوپلینگ های دنده ای به شمار می آیند.

زمانی که فاصله بین شفت ها کم باشد، از جداکننده استفاده نمی کنند. همانطور که در تصویر مشاهده می شود، توپی ها دارای دندانه های خارجی و غلاف ها دارای دندانه هایی داخلی، هماهنگ با دندانه های خارجی هستند.

برای این که عدم انطباق شفت ها اصلاح شود، دنده های خارجی کمی باریک تر از فاصله بین دنده های داخلی هستند. فضایی که از این طریق ایجاد می شود موسوم به «لقی» (Backlash) است و به دنده های توپی اجازه می دهد تا موقعیتی زاویه ای داشته باشند که در تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود.

نیاز به روغن کاری با در نظر گرفتن حرکت کشویی توپی بر روی دنده های غلاف مشخص می شود. تصویر زیر، مقطعی از کوپلینگی دنده ای را به همراه توپی و غلاف نشان می دهد. با توجه به این که کوپلینگ به صورت «غیرهمراستا» (Misaligned) قرار دارد، خط مرکزی دنده های توپی (BB)، بر خط مرکزی غلاف (AA) منطبق نمی شود.

بنابراین، دنده پایینی توپی، در سمت چپ خط AA قرار می گیرد اما بعد از نصف چرخش، این دنده در بالا و سمت راست AA جای می گیرد.

با وجود این که هر دنده توپی همواره با یک دنده غلاف درگیر است اما در طول محور آن حرکتی کشویی (به طرف جلو و عقب) خواهد داشت. این حرکت دنده ها به میزان زاویه عدم انطباق و قطر متوسط دنده بستگی دارد.

کوپلینگ زنجیری:
«کوپلینگ های زنجیری» (Chain Couplings) تنها از سه جزء یعنی دو خورشیدی و یک زنجیر کوتاه دو ردیفی تشکیل شده اند. از کوپلینگ های زنجیری در سرعت های پایین بهره می گیرند اما برای سرعت های بالا می توان از پوشش پلاستیکی یا فلزی استفاده کرد تا روان کاری نیز صورت بگیرد.

از این نوع کوپلینگ زمانی استفاده می شود که جدایش شفت ها کوتاه باشد. اصول عملکرد این نوع کوپلینگ ها مشابه با کوپلینگ های دنده ای است به گونه ای که خورشیدی ها را به عنوان توپی و زنجیر را به صورت دو غلاف در نظر می گیریم.

کوپلینگ رشته ای:
«کوپلینگ های رشته ای فولادی» (Steel Grid Couplings)، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کوپلینگ زنجیری دارند و عملکرد آن ها نیز مشابه با کوپلینگ دنده ای و دارای دو توپی دنده ای و یک غلاف به شکل فنرهای تودرتوی فولادی هستند.

به دلیل شکل خاص دنده ها در کوپلینگ های رشته ای، رشته فولادی به هنگام حرکت و اعمال گشتاور، منعطف خواهد شد که در شکل زیر نشان داده شده است.

برای جبران عدم تطابق محورها، دنده های توپی همچون کوپلینگ های دنده ای، بر روی رشته سُر می خورند و برای این که رشته و روغن آن در محل خود قرار بگیرند، از یک پوشش استفاده می شود. همانند کوپلینگ زنجیری، این نوع کوپلینگ ها نیز زمانی استفاده می شوند که فاصله بین شفت ها کم باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>