اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صندلی ویلیام شاتنر در هواپیما چه کاربردی دارد؟
علامت مثلث سیاه کوچکی در بالای یکی از صندلی های کنار پنجره، در بسیاری از هواپیماها وجود دارد. این صندلی که به «صندلی ویلیام شاتنر» (William Shatner’s Seat) معروف است، بهترین زاویه دید را نسبت به بال هواپیما دارد و در شرایط اضطراری، ممکن است خلبان از آن استفاده کند.

مکانیک4

دلیل انتخاب این نام برای صندلی مذکور، یکی از قسمت های سریال تلویزیونی «Twilight Zone» است. در این قسمت با عنوان «کابوس در ارتفاع 20000 فیت» (Nightmare at 20,000 Feet) که یازدهم اکتبر سال 1963 نمایش داده شد.

یکی از نقش آفرینان فیلم که بازیگر آن «ویلیام شاتنر» (William Shatner) بود، در حال پرواز با هواپیما و در ارتفاع 6,096 متری (20,000 فیت) از سطح زمین، موجودی را می بیند که روی بال هواپیما راه می رود. به همین دلیل پنجره ای که بهترین دید به بال هواپیما را دارد و با مثلث سیاه علامت گذاری شده به «صندلی ویلیام شاتنر» معروف شده است.

در صورتی که خدمه هواپیما احساس کنند مشکلی در «بال» (Wing)، «پیش بال» (slats)، برآافزا (فلپ | Flap) و یا حتی موتور هواپیما وجود دارد، بهترین راه برای بررسی این موضوع به صورت بصری، نگاه کردن از پنجره ویلیام شاتنر به بال ها است.

همچنین، برای حصول اطمینان از «یخ زدایی» (De-Icing) بال ها در فصل زمستان نیز از این پنجره استفاده می شود. البته، فرایند یخ زدایی همیشه پیش از بلند شدن هواپیما و روی زمین، توسط خدمه انجام و نهایی می شود. اما گاهی در فصل زمستان و در حین پرواز، نیاز به بررسی این موضوع از پنجره است.

در برخی از هواپیماها به ویژه برخی از هواپیماهای ایرباس (Airbus)، در صورتی که تردیدی پیرامون باز شدن «ارابه فرود» (Landing Gear) و قرارگیری آن روی سطح زمین در هنگام فرود وجود داشته باشد از این پنجره برای بررسی صحت عملکرد آن، استفاده می شود.

البته، با وجود فناوری های جدیدی که در این حوزه ایجاد شده اند، اغلب نیاز به استفاده از صندلی ویلیام شاتنر نیست. اما، باید توجه داشت که هواپیما وسیله ای گران قیمت است که برای مدت طولانی نگهداری می شود، پس همچنان هواپیماهای قدیمی که به این قابلیت نیاز دارند احتمالا پرواز می کنند و بنابراین به این قابلیت نیاز دارند و ممکن است گاهی از آن استفاده کنند.

البته، در هواپیماهای جدید نیز همه جوانب احتیاط رعایت می شود. در واقع، ویژگی ها و قابلیت هایی که پیش تر وجود داشته اند از بین نمی روند و در کنار ویژگی های جدید، برای شرایط خاص نگهداری می شوند. هرچند، در برخی از هواپیماهای جدید ممکن است علامت مثلث سیاه کوچک وجود نداشته باشد و صندلی ویلیام شاتنر کاربرد خود را در آن ها از دست داده باشد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در صورت نیاز به استفاده از این پنجره برای بررسی وضعیت هواپیما، معمولا یکی از مهمان دارها این کار را به درخواست خلبان انجام می دهد. این کار به منظور پیش گیری از ایجاد رعب و وحشت در مسافران انجام می شود.

برای مسافرانی که علاقه مند به گرفتن زیباترین تصاویر هستند نیز، صندلی ویلیام شاتنر بهترین موقعیت مکانی در هواپیما است که زیباترین نما از بیرون هواپیما را ارائه می کند. بنابراین، مسافرانی که می توانند صندلی خود را در هواپیما و در هنگام تهیه بلیط انتخاب کنند، این صندلی بهترین گزینه است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>