اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی:
فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی (Friction Stir Welding) در سال 1991 میلادی توسط انستیتو جوشکاری انگلستان (The Welding Institute) موسوم به TWI معرفی شده است.

مکانیک8

در این روش برای اتصال دو فلز، هیچ گونه ماده پُرکننده ای (Filler Material) به کار نمی رود. بلکه، این اصطکاک گرمایی حاصل از یک ابزار مخصوص چرخان است که برای جوشکاری قطعات مختلف استفاده می شود. فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی یک فرآیند اتصال حالت جامد به شمار می رود؛ زیرا در خلال این فرآیند، هیچ فلزی ذوب نمی شود.

در فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی یا به اختصارFSW، از یک ابزار استوانه ای استفاده می شود که یک انتهای آن، برآمده و دارای پراب (Probe) است.

به انتهای این قسمت که روی محل جوشکاری قرار می گیرد، پین (Pin) گفته می شود. با چرخش این ابزار استوانه ای، اصطکاکی در محل جوشکاری شکل می گیرد. همزمان، گرما و فشار نیز در این محل بالا می رود تا شرایط برای جوش خوردن دو فلز مهیا شود.

در واقع، حرکت چرخشی پین روی فلز، موجب نرم شدن و ورود لایه های فلز به ناحیه پلاستیک می شود. اما در مقیاس کوچک تر، اتفاقات دیگری نیز در حال وقوع است. در فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی، به دلیل اصطکاک بین ابزار و فلز، دما بالا می رود.

اکنون فلزی که وارد ناحیه پلاستیک شده، فرصت تبلور مجدد پیدا می کند. ساختار مولکولی شکسته شده و ساختار ترکیبی جدید تشکیل می شود. در شکل زیر، قسمت های اصلی تشکیل دهنده و پارامترهای مهم در طراحی ابزار جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی را مشاهده می کنید.

جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی

لذا برای آن دسته از مهندسان مکانیک که قبلاً با فرآیندهای جوشکاری صنعتی آشنا شده اند، جوشکاری به روشFSW می تواند مسیر ورود به تخصص های جوشکاری و بازار کار این شاخه از مهندسی مکانیک را هموار سازد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>