اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یاتاقان استوانه ای:
در این بخش، نمونه هایی از انواع استاندارد یاتاقان های استوانه ای (Roller Bearings) را بررسی خواهیم کرد. شکل زیر چند نوع از این یاتاقان غلتشی را نشان می دهد. به این یاتاقان ها، یاتاقان غلتکی گفته می شود و در زبان فارسی به رولبرینگ هم معروف هستند.

مکانیک28

یاتاقان غلتکی ساده (الف) قادر است نسبت به یاتاقان ساچمه ای با ابعاد مشابه، بار شعاعی بزرگ تری را تحمل کند. زیرا سطح تماس در این یاتاقان بیشتر است. عیب بزرگ این یاتاقان ها، وابستگی شدیدشان به هندسه مسیر غلتش (Raceway) و غلتک ها (Rollers) است.

جزئی ترین ناهم راستایی در این نوع یاتاقان، می تواند موجب انحراف و خارج شدن آن از خط شود. به همین علت، نگهدارنده آن باید سنگین باشد. از طرف دیگر و با دقت در تصویر می توان دریافت که این نوع یاتاقان، نیروی تراست را به هیچ عنوان تحمل نمی کند.

یاتاقان با غلتک کروی کف گرد (Spherical Roller Thrust)، برای زمانی مناسب است که هم بار سنگین باشد و هم ناهم راستایی رخ دهد. قطعه کروی، این مزیت را دارد که با افزایش بار می تواند سطح تماس را زیاد کند.

هنگامی که فضای شعاعی محدود باشد، یاتاقان های سوزنی (Needle) انتخاب درستی است. اگر از جداکننده استفاده شود، ظرفیت بار این یاتاقان بسیار بالا خواهد بود.

دو نمونه دیگر یاتاقان که در شکل قبل می بینید، هر دو دارای غلتک مخروطی (Tapered Roller) هستند.

می توان گفت در این نوع یاتاقان تقریباً مزیت های هر دو گروه یاتاقان ساچمه ای و استوانه ای در کنار هم قرار گرفته است. غلتک مخروطی کمک می کند تا یاتاقان هر دو بار شعاعی و تراست یا ترکیبی از آنها را تحمل کند. علاوه بر آن، ظرفیت حمل بار در آنها مانند یاتاقان غلتکی ساده، بسیار بالاست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>