اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع اسید سولفوریک:

شیمی10

یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی مصرفی در صنایع مختلف، اسید سولفوریک می باشد. اسید سولفوریک یک اسید بسیار قوی معدنی است که به صورت طبیعی در گازهای خارج شده از آتشفشان وجود دارد و آن را با نام های دیگری نظیر:

جوهر گوگرد، اسید باتری، سولفات هیدروژن، اسید سولفین، روغن ویتریول یا روغن زاج و سولفوریک اسید می شناسند که دارای فرمول مولکولی (H2SO4)می باشد.

اسید سولفوریک یکی از انواع اسیدهاست و ماده ای به شدت خطرناک است که تمایل زیادی به ترکیب با آب دارد، اما واکنش سولفوریک اسید با آب به شدت گرماده می باشد. پودر اسید سولفوریک یا ماده موثره آن در بازار عرضه نمی گردد و این ماده بیشتر به صورت مایع به فروش می رسد.

این ماده با توجه به درصد خلوص خود، از نظر ظاهری در طبیت به فرم های مختلفی می باشد، که از بی رنگ تا قهوه ای تیره، روغنی، متراکم، بدون بو و خورنده است. اما به صورت کلی اسید سولفوریک به فرم مایع بی رنگ در نظر گرفته می شود. این ماده با هر نسبتی در آب قابل حل است و محلول در آب می باشد، بنابراین محلول های اسیدی مختلفی تولید می کند. اسید سولفوریک ویسکوز دارای گرانروی بالایی است و بسیار قطبی می باشد.

یک قطر دی الکتریک در حدود 100 دارد و این ماده از هدایت الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است، به گونه ای که در اثر تفکیک از طریق پروتون سازی طی فرآیند اتوپروتولیز ایجاد می شود. اسید سولفوریک رایج ترین ماده شیمیایی برای کاهش pH در تصفیه آب و فاضلاب و پساب است.

تاریخچه اسید سولفوریک:
در دوران باستان، با مطالعه زاج، اسید ها شناخته شدند. سومریان لیستی از انواع زاج ها داشتند که آن ها را بر اساس رنگ مواد طبقه بندی می کردند. کیمیاگران دوران قرون وسطی اسلامی نیز زاج ها را در لیست طبقه بندی مواد معدنی خود گنجانده بودند.

زکریای رازی اولین فردی بود که توانست اسید سولفوریک را با استفاده از کانی های سولفات آهن و مس(II) سولفات، تولید کند. اسید سولفوریک توسط کیمیاگران اروپایی قرون وسطی "روغن ویتریول" نامیده می شد، زیرا این ماده با تفت دادن زاج سبز، (سولفات آهن (II)) در یک واکنش متقابل آهن تهیه می شد.

در قرن هفدهم، شیمی دان آلمانی-هلندی، اسید سولفوریک را با سوزاندن گوگرد همراه با نمک نیترات پتاسیم تهیه کرد. در سال 1736، جوشوا وارد، داروساز لندنی، با استفاده از این روش اولین تولید کننده بزرگ اسید سولفوریک شناخته شد.

در سال 1831، یک بازرگان بریتانیایی، با استفاده از ثبت فرآیند تماس، تولید تری اکسید گوگرد و اسید سولفوریک غلیظ را ممکن کرد. امروزه تقریباً تمام اسید سولفوریک جهان با استفاده از این روش تولید می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>