اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تنظیم pH (خنثی سازی) چیست؟
مواد شیمیایی تنظیم کننده های pH یکی از مواد بسیار مهم در صنعت هستند. این ترکیبات معمولا اسید و باز هایی هستند که در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب، صنایع غذایی، دارویی و… استفاده می شوند.

شیمی11

ساده ترین تعریف خنثی سازی "نتیجه واکنش یک باز و یک اسید با یکدیگر در یک فرآیند شیمیایی است." برای خنثی سازی اسیدها و تنظیم pH آنها، باید یون های هیدروکسید (-OH) را که معمولا در ترکیبات بازی وجود دارد، به اسید اضافه کرد.

برای خنثی سازی یک باز نیز، باید یون های هیدروژن (+H) که در گروه های اسیدی موجود است، را به باز اضافه کنید است. در نتیجه واکنش خنثی سازی، آب و نمک تولید می شود. PH محلول خنثی به میزان اسید موجود در ماده اصلی بستگی خواهد داشت.

اهمیت تنظیم pH:
pH نقش مهمی در زندگی همه دارد. از جمله آن می توان به تنظیم اسیدیته خونی که در بدن داریم، رشد سبزیجات و گیاهان، آبکاری فلزات و تصفیه آب اشاره کرد.

بسیاری از فرآیندهای تصفیه مانند ضدعفونی کردن، لخته سازی و کنترل خوردگی وابسته به pH هستند. کلمه pH از دو کلمه potential و Hydrogen atom می آید و اشاره به تعداد یون های H+ موجود در محیط دارد.

برا محاسبه آن از فرمول زیر استفاده می شود:

pH= - log10 [H+]

اساس محاسبه آن بر حسب معادله تجزیه آب است:

-H2O ↔ H+ + OH

تعادل بین پروتون و هیدروکسید تعیین کننده مقدار pH است. به طوریکه اگر -H+ ˃ OH باشد، محلول اسیدی خواهد بود. اگر-H+˂ OH باشد، محلول قلیایی است.

زمانیکه تعداد یون ها برابر باشد +OH- = H محلول خنثی خواهد بود. بنابراین برای خنثی سازی یک محلول باید مقداری از اسید یا باز اضافه شود که تعداد یون ها در آن برابر شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>