اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نگهدارنده مواد غذایی چیست؟
نگهداری از مواد غذایی تقریبا به اندازه طول عمر انسان قدمت دارد. از همان ابتدا انسان ها نیاز به نگهداری غذاهایشان را متوجه شدند.

شیمی17

در دوران باستان نمک را روی گوشت می زدند تا از فاسد شدن آن جلوگیری کنند. بعد ها همین کار را برای ماهی نیز تکرار کردند. در ادامه از شکر در غذاها استفاده کردند تا طول عمر غذاهای کنسوری را افزایش دهند.

طبخ و تهیه ترشی و شور نیز روش های دیگر برای نگهداری مواد غذایی بود. در مواردی هم سبزیجات را در تابستان خشک می کردند تا زمستان از آن مواد غذایی بتوانند استفاده کنند.همه این روش های قدیمی در حد متوسط خوب بودند اما امروزه ابزارهای شیمیایی برای نگهداری بیشتر مواد غذایی وجود دارند که البته همه آن ها بی ضرر برای بدن نیستند. این ابزارها نگهدارنده های غذایی هستند.

نگهدارنده های غذایی فواید زیادی دارد، از جمله آن ها می توان به جلوگیری از خراب شدن و فساد، کپک، تخمیر، بوتولیسم و سایر مسمومیت غذایی اشاره کرد. نگهدارنده ها همچنین باعث کاهش هزینه غذا و افزایش ماندگاری می شوند.

نگهدارنده (به زبان انگلیسی Preservatives) ماده ای است شیمیایی که به مواد مختلف مانند مواد غذایی، دارویی، بیوشیمیایی، رنگ ها، آرایشی و بهداشتی، چوب و بسیاری از محصولات دیگر اضافه می شود. این مواد از تخریب و رشد میکروبی و ی تغییرات شیمیایی ناخواسته جلوگیری می کنند.

افزایش طول عمر مواد غذایی و نگهداری از آن ها به دو روش فیزیکی و شیمیایی انجام می گیرد. روش هایی همچون خشک کردن، انجماد، استفاده از اشعه UV و دهیدراته کردن از روش های فیزیکی نگهداری از مواد غذایی است.

افزودن مواد شیمیایی به مواد غذایی به منظور جلوگیری از اکسیداسیون، خشکی، رشد باکتریها و غیره نیز از روش های شیمیایی است. بعضا از هر دو روش فیزیکی و شیمیایی برای نگهداری از مواد غذایی استفاده می شود.

مواد نگهدارنده غیر مجاز:
به موادی گفته می شود که وجود آن ها در مواد غذایی، به سلامت انسان ها و حیوانات آسیب می رسانند. این مواد اغلب به بیماری سرطان و رشد سلول های سرطانی کمک می کنند. همچنین در برخی موارد می توانند موجب مسمومیت، آسم، دردهای شکمی، معده و همچنین ایجاد علائم آلرژی شوند.

بنابراین بهتر است قبل از مصرف مواد غذایی، به محتوبات نوشته شده روی بسته بندی آن ها دقت شود. از جمله مواد نگهدارنده غیر مجاز می توان به سولفات سدیم آلومینیوم، ترترازین، کارمین ها، اریتروزین، نیتروزامین ها و بسیاری از مواد دیگر در این دسته قرار می گیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>