اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سیالات

در برخی از تفزیحات ورزشی از سیالات غیرنیوتنی استفاده می شود که می توان بدون فرو رفتن در آن ها، روی این سیالات دوید و یا دوچرخه سواری کرد. در صنعت نیز از برخی از سیالات غیرنیوتنی استفاده می شود. مایعات اتمی، محلول ها و پلیمرهای مذاب، موادی که ویژگی های الاستیکی و لزجی را با هم داشته و در صنعت کاربرد دارند، نمونه ای از این مواد است.

در تهیه لباس های محافظ برای جذب ضربه گلوله از سیالات غیرنیوتنی استفاده می شود. با توجه به نوع سیال غیر نیوتنی کاربردهای آن متفاوت است که در زیر با معرفی هر نوع از این سیال، بیان می شود.سیال های غیر نیوتنی را به دو دسته مستقل از زمان و وابسته به زمان تقسیم می کنند.

در این نوع از سیالات ویسکوزیته به گذشت زمان وابسته نبوده و به مدت زمانی که تنش برشی اعمال می شود، بستگی ندارد. این نوع از سیالات به بزرگی نیرو و تنش برشی وابسته است. سه دسته سیالات دیلاتانت، شبه پلاستیک ها و بینگهام در این گروه قرار دارند.

دیلاتانت

یکی از سیالات غیرنیوتنی مستقل از زمان، دیالانت است که با وارد کردن ضربه محکم تر به آن ها، ویسکوزیته و گرانروی آن ها زیاد می شود. این رفتار که در سوسپانسیون ها نیز ممکن است اتفاق بیفتد، این است که با زیاد کردن تنش برشی، ویسکوزیته زیاد می شود. ترکیب آب و نشاسته ذرت نمونه ای از این سیال است.

این سیال در حالت عادی و بدون اعمال تنش و نیروی خاصی، حالت مایع دارد. ولی با اعمال تنش و ضربه محکم مانند یک جامد، دارای ویسکوزیته زیادی می شود. به دلیل داشتن این ویژگی می توان روی این مایعات راه رفت. پس ورزش هایی مانند دویدن و دوچرخه سواری را می توان روی حوضچه های پر شده از این نوع سیالات انجام داد. با دویدن سریع و نه آهسته روی این مواد، در آن فرو نخواهید رفت.محلول های پودر ذرت، محلول های بوراکس، صمغ عربی، برخی از رنگ ها و بعضی از سوسپانسیون های آبی دی اکسید تیتانیوم دارای خواص دیلاتانتی هستند.

شبه پلاستیک

در سیالات شبه پلاستیکی، ویسکوزیته به زمانی که اعمال تنش انجام می شود بستگی ندارد و متناسب با اندازه و شدت نیروی وارد شده است. در این خصوصیت که وابسته به زمان هستند شبیه به دیلاتانت هستند، اما در نوع تغییر ویسکوزیته برعکس دیلاتانت هستند. چون با اعمال تنش و نیرو، گرانروی شبه پلاستیک ها کمتر و این مواد بیشتر روان تر می شوند. هر چه فشار بیشتر اعمال شود، روانیت سیال نیز بیشتر خواهد بود.

سس کچاب نمونه ی بارزی از این سیال است که با باقی ماندن در حالت عادی در ظرف، سفت است. اما وقتی به آن فشار و تنشی وارد می شود روان شده و خیلی راحت از ظرف خارج می شود. شبه پلاستیک ها را می توان در بین موادی چون محلول هایی که وزن مولکولی بالا دارند، سوسپانسیون هایی که غلظت متوسط دارند، چسب ها، گریس ها، استات سلولز، رنگ ها، سیالات بیولوژیکال، محلول هایی با مذاب پلیمری و موارد دیگر پیدا کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>