اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اسید های ضعیف:
اسیدهای ضعیف به طور کامل آب یونیزه نمی شوند. به عنوان مثال، HF درآب به یون های H و F تبدیل می‌شود، اما مقداری از ان به صورت یونیزه نشده در محلول باقی می مانند، بنابراین اسید قوی نیست.

شیمی16

اسیدهای ضعیف نسبت به اسید های قوی تنوع بالاتری دارند از شناخته شده ترین انواع این اسید ها که کاربردهای بسیاری نیز دارند می توان به اسید فسفریک، اسید سیتریک، اسید آسکوربیک، استئاریک اسید و… اشاره کرد.

بیشتر اسیدهای آلی اسیدهای ضعیف هستند. در اینجا یک لیست جزئی وجود دارد که از قویترین تا ضعیف ترین اسید با فرمول شیمیایی ذکر شده است.

یونیزاسیون اسیدهای ضعیف:
نماد واکنش برای یونیزاسیون یک اسید قوی در آب یک پیکان ساده است که از چپ به راست است. از طرف دیگر، فلش واکنش برای یونیزه کننده اسید ضعیف در آب یک پیکان دوتایی است که نشان می دهد که هر دو واکنش رو به جلو و معکوس در تعادل اتفاق می افتند. در تعادل، اسید ضعیف، باز کانژوگه آن و یون هیدروژن همه در محلول آبی موجود هستند.

شکل کلی واکنش یونیزاسیون عبارت است از:

HA ⇌ H++A−

برای مثال این واکنش برای استیک اسید طبق واکنش زیر می‌باشد:

H3COOH ⇌ CH3COO- + H+

یون استات در سمت راست قسمت محصولات باز مزدوج استیک اسید است.

اسیدهای ضعیف به طور ناقص یونیزه می شوند. یک واکنش مثال تفکیک اسید اتانویک در آب برای تولید کاتیونهای هیدروکسیونیوم و آنیونهای اتانوات است:

CH3COOH + H2O ⇆ H3O+ + CH3COO-

توجه داشته باشید که پیکان واکنش در معادله شیمیایی هر دو جهت را نشان می دهد. فقط حدود 1٪ اسید اتانویک به یون تبدیل می شود، در حالی که باقی آن اسید اتانوئیک است. واکنش از هر دو جهت پیش می رود. واکنش پشت نسبت به واکنش رو به جلو مطلوب تر است، بنابراین یون ها به آسانی به اسید و آب ضعیف تغییر می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>