اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روش های تصفیه پساب نفتی و روغنی:
از رایج ترین روش ها برای تصفیه پساب های روغنی و نفتی پالایشگاه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شیمی44

تصفیه پساب های نفتی با انعقاد الکتریکی:
با توجه به ماهیت نفت و آب و ذرات روغنی و سخت بودن شرایط انحلال آنها با هم، با کمک تجهیزات مختلف از قبیل اویل اسکیمرها می توان حجم بالایی از ذرات روغنی انباشته شده بر روی سطح آب را جاروب و جمع آوری نمود.

اما با این روش نمی توان تمام ذرات روغنی و نفت محلول را جمع آوری و کیفیت آب را در سطح استاندارد قرار داد. به همین دلیل از روش های مختلف لخته سازی از قبیل انعقاد الکتریکی برای این منظور استفاده می‌شود.

در تصفیه فاضلاب نفتی و روغنی پالایشگاه ها به کمک انعقاد الکتریکی از الکترودهای آلومینیومی و آهنی به عنوان آند و کاتد استفاده می‌شود. این دو الکترود در آب قرار گرفته و پس از عبور جریان الکتریسیته مستقیم، الکترودها درون فاضلاب با آب واکنش انجام داده و هیدرولیز می‌شوند و در نهایت بار مثبت تولید خواهند نمود.

ذرات روغنی و کلوئیدی معلق در آب که دارای بار منفی می باشند جذب این یون ها شده و از نظر بار الکتریکی خنثی خواهند شد. در نهایت این ذرات در بالای سطح انباشته شده و به کمک تجهیزاتی از قبیل اویل اسکیمرها جمع آوری خواهند شد.

با توجه به اینکه در این روش از مواد شیمیایی منعقد کننده استفاده نمی‌شود، لذا آلودگی کمتری خواهد داشت و میزان لجن تولیدی با آنها نیز در سطح کمی قرار دارد.

تصفیه پساب های روغنی با API:
از دیگر روش های موثر برای تصفیه پساب های نفتی و روغنی پالایشگاه ها می توان به استفاده از دستگاه چربی گیر API اشاره نمود. اساس کار این تجهیزات بر پایه قانون استوک و اختلاف دانسیته ذرات جامد و مایع بنا شده و به همین دلیل راندمان نسبتا بالایی در حذف ذرات روغنی دارند. البته لازم به ذکر است که در سال های اخیر از این تجهیزات کمتر برای تصفیه پساب های پالایشگاه ها استفاده می‌شود.

روش تصفیه پساب های روغنی با API به این صورت است که ابتدا فاضلاب وارد دستگاه شده و برای مدت زمان مشخص در مخزن اختصاص داده شده در آن قرار خواهند گرفت. پس از گذشت زمان، به مرور با توجه به وزن ذرات به بالا و پایین حرکت خواهند کرد. به طوریکه ذرات سنگین در کف مخزت ته نشین شده و ذرات سبک روی سطح قرار گرفته و جمع آوری می‌شوند.

تصفیه پساب های نفتی با شناورسازی:
استفاده از تجهیزات هوادهی و شناورسازی ذرات روغنی در سطح بالایی پساب های پالایشگاه از دیگر روش های کاربردی برای تصفیه می باشد. در این روش اغلب از مواد منعقد کننده ابتدا استفاده شده و سپس به کمک تجهیزات هوادهی قوی مقدار زیادی هوا وارد آب و پساب ها می‌شود.

حباب های ایجاد شده بر اثر ورود هوا به آب به ذرات روغنی و کلوئیدی چسبیده و بر اساس قانون استوکس وزن آنها سبک شده و به سطح آب منتقل می‌شوند. در نهایت ذرات قرار گرفته روی سطح جمع آوری خواهند شد. در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی نیز به شیوه های مختلف هوادهی و شناورسازی پیاده سازی شده و در تصفیه پساب صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تصفیه پساب های روغنی با فیلتراسیون غشایی:
در اغلب روش های معرفی شده برای تصفیه فاضلاب های نفتی و روغنی پالایشگاه ها، از مواد شیمیایی و منعقد کننده ها استفاده می‌شود. در سال های اخیر به منظور کاهش اثرات این مواد به روش تصفیه پساب ها با فیلتراسیون غشایی روی آورده اند. به طوریکه انواع غشاهای نانو برای این منظور تولید و معرفی شده است.

اساس کار بسیاری از این روش ها مانند اولترافیلتراسیون بوده و بزرگ ترین چالش و محدودیت در آنها، انباشته شدن ذرات روغنی روی غشا و کاهش کارایی می باشد. برای این منظور می توان از انوع غشاها با قابلیت جذب 100 درصد گازوئیل استفاده نمود که کارایی بسیار بالایی دارند.

به عنوان مثال، بر اساس تحقیقات صورت گرفته و استفاده از غشاهای پلی سولفون ps برای تصفیه پساب های نفتی و امولسیون آب و روغن در پالایشگاه ها، در شرایط محیطی و فشار و دمای مختلف، این روش قادر است toc را تا 97.2%، COD را تا 63.3%، BOD تا 42.3 در صد و TDS تا 23.3 درصد و TDS تا صد در صد کاهش یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>